Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: verdienste laborant?

Re: verdienste laborant?

door sarin » di 11 nov 2008, 10:58

Ik denk dat je inderdaad niet alleen niet alleen naar de netto inkomsten moet kijken.

Wat naast de werksfeer en werktijden net zo belangrijk is, zijn de secundaire arbeidsvoorwaarden en doorgroeimogelijkheden.

Ik ben zelf net begonnen bij een groeiend bedrijf met een brutosalaris van 1600 euro per mnd (bruto), dit vind ik voor een startsalaris redelijk, helemaal als ik m'n secundaire arbeidsvoorwaarden in beschouwing neem.

Het bedrijf groeit waardoor werknemers hier ook een kans hebben om mee te groeien (lees: hogere vervolgopleidingen doen).

Daarbij kan ik aan het einde van mijn jaarcontract altijd onderhandelen over het salaris wanneer ik een vast contract krijg aangeboden (hetgeen zeer waarschijnlijk is).

Dergelijke dingen spelen dus ook een rol bij het solliciteren, niet alleen het netto maandsalaris.

Daar komt bij dat de markt momenteel erg gunstig is voor mensen met een chemische opleiding (MLO, HLO).. want daar is momenteel veel vraag naar waardoor de marktwaarde van een laborant stijgt.

Re: verdienste laborant?

door jasper2 » vr 07 nov 2008, 08:55

Ik ben nu al een ppaar jaartjes bezig. Ik ben begonnen in ploegendienst. Dik betaald met 10 jaar geleden 2300gulden netto. Maar ik kan niet in ploegen werken ben ik achter. Je kunt nooit bij iemand langs omdat je tijden van leven anders liggen en ik kreeg steeds meer last van geen slaap kunnen vinden omdat het ritme steeds weer verlegd moets worden.

Nu werk ik op een school als TOA verdien nu 1720Euro netto, heb veel vakantie, veel verantwoordelijkheid en kan mijn tijd voor een groot deel zelf invullen. als ik bij die eerste baan was gebleven zat ik nu thuis met een burn out. Geld is niet belangrijk! Hoeveel je verdient, het gaat altijd op. Je moet wel een baan hebben die je leuk vind want daar ben je 8 uur per dag 5 dagen in de week. En als het werk niet leuk is dan vreet dat ook je vrije tijd op omdat je je dan ***** voelt.

Jasper

Re: verdienste laborant?

door Beryllium » za 01 nov 2008, 14:45

o, ik was ook zeer vereerd en had geen reden tot klagen.
Ah ja, maar dat is niet wat ik begreep als jij zegt "ik vond de tijd het geld niet waard". Als je dat zegt begrijp ik daaruit dat je het niet voldoende betaald vindt, en daar is mijn opmerking op gebaseerd.

Maar als je de kans hebt verder te studeren kan ik me daar goed iets bij voorstellen.

Re: verdienste laborant?

door Groentje » vr 31 okt 2008, 23:45

o, ik was ook zeer vereerd en had geen reden tot klagen.

maar ik ben nu verder aan het studeren.

Het punt wat ik wilde maken was: weeg af of het soort werk op weegt tegen wat het verdient en kijk ook naar de toekomst.

meesten bedrijven, uit mijn ervaring, kijken niet maar de leeftijd en hebben een standaard instap salaris afhankelijk van je functie en ervaring.

(Ps. mijn minimum loon ligt nog veel lager :oops: )

Re: verdienste laborant?

door Beryllium » wo 29 okt 2008, 11:03

Groentje schreef: ik kreeg vakantie/full-time werk aangeboden voor 1800 euro per maand, als net afgestudeerde MLO'er.

dit was in een QC Lab waar ik routine werk deed. ik vond de tijd het geld niet waard.
Tja.

Het minimumllon voor 23 jaar en ouder (ik ga er even van uit dat dat jij in die categorie valt) is € 1356,60.

Als MLO'er, net afgestudeerd, mag je dan niet klagen. Het is ongeveer evenveel als een eerstejaars promovendus verdient, en die is dus wel academicus.

Re: verdienste laborant?

door SamtheChemist_CF » wo 29 okt 2008, 08:16

Groentje schreef: ik kreeg vakantie/full-time werk aangeboden voor 1800 euro per maand, als net afgestudeerde MLO'er.

dit was in een QC Lab waar ik routine werk deed. ik vond de tijd het geld niet waard.
Ik denk dat je in Nederland niet mag klagen met 1800 euro als net afgestudeerde MLO'er. Als HBO afgestudeerde start je ergens rond de 2000 bruto....

Re: verdienste laborant?

door Groentje » wo 29 okt 2008, 00:41

ik kreeg vakantie/full-time werk aangeboden voor 1800 euro per maand, als net afgestudeerde MLO'er.

dit was in een QC Lab waar ik routine werk deed. ik vond de tijd het geld niet waard.

Re: verdienste laborant?

door ArcherBarry » ma 20 okt 2008, 00:01

met een ploegen toeslag van een 30 procent is 2500 euro de maand makkelijk te halen. dan zal het neerkomen op een 1932 euro.

als dat netto is dan is het inderdaad dik betaald maar best mogelijk.

Re: verdienste laborant?

door ceitwa » zo 19 okt 2008, 11:54

tot de jongste 6 was kon ik juist dankzij de goede verdiensten van manlief thuisblijven. daarna heb ik een parttime baan (microbiologisch laborant) in het bedrijf waar hij werkte aangenomen (tijdelijk welliswaar maar ik deed wel weer werkervaring op) waarbij ik als hij ochtenddienst had of nachtdienst ik om half 10 begon tot 6 uur werkte en als hij middagdienst had begon ik om 7 uur tot half 4. Waarbij de oudste (toen 11) de sleutel meenam naar school en ze ongeveer 3 kwartier tot een half uur op mij moesten wachten. Maar doordat ploegendienst wisselende dagen kent kwam dit hooguit 1 dag per week voor...

Inmiddels werk ik 5 dagen per week op een school met de woensdagmiddag vrij en zitten de oudsten op de middelbare school en is de jongste (groep) gemiddeld 1 dag per week anderhalfuur thuis zonder dat een van ons er bij is. En in de schoolvakanties kennen we helemaal geen problemen omdat ik dan toch thuis ben..Het gebeurt natuurlijk wel vaker dat er nu kids alleen thuis zijn maar daar hebben ze de leeftijd voor dat dat moet kunnen tenslotte hebben alle ouders dat als ze op tijd naar hun werk willen en je kinderen de eerste twee uur geen les hebben op de middelbare of proefwerkweek waarbij ze maar 2 uurtjes school hebben.

Re: verdienste laborant?

door rwwh » zo 19 okt 2008, 09:23

ploegendienst heeft ook voordelen voor ouders van met name niet schoolgaande kinderen. Je ziet ze namelijk veel vaker!!Je maakt ze op alle dagdelen mee. Ik heb het als erg waardevolervaren dat mijn man (en nog steeds) in 5 ploegendienst werkt.
Dat vereist dan echter wel een partner die overal voor kan zorgen! Ik ben benieuwd hoe jouw dag er dan uitziet.

Re: verdienste laborant?

door Fuzzwood » za 18 okt 2008, 23:14

Ik zie nergens een tijdsspanne staan, 1100 euro per maand is wat je normaal in de bijstand verdient. Toch kan ik me lastig een baan voorstellen waar je 4400 euro per maand wegsleept.

Re: verdienste laborant?

door ceitwa » za 18 okt 2008, 23:00

ploegendienst heeft ook voordelen voor ouders van met name niet schoolgaande kinderen. Je ziet ze namelijk veel vaker!!Je maakt ze op alle dagdelen mee. Ik heb het als erg waardevolervaren dat mijn man (en nog steeds) in 5 ploegendienst werkt.

Re: verdienste laborant?

door rwwh » za 18 okt 2008, 20:18

je werk draait niet alleen om het geld vind ik ;)
[!] [!]

Hier ben ik het heel erg mee eens. Lerende omgeving, collega's, leuk werk, de mogelijkheid van een privéleven, er zijn nog veel andere zaken die ertoe doen.

Zo'n ploegendienst is voor een zekere termijn te doen als je niet elke zaterdag een voetbalwedstrijd moet spelen, als je niet vrijdagavond met je vrienden uit wilt, en later als je niet je zoon 's middags op wil halen bij zijn tennisles.

Re: verdienste laborant?

door jhullaert » za 18 okt 2008, 16:17

Ik weet niet wat de vereisten zijn in de petrochemie.

De persoon die nu op pensioen is die is indertijd nog binnengeraakt met een diploma koopvaardij. (Wat wel heel uitzonderlijk is.)

Re: verdienste laborant?

door mysticwizard » vr 17 okt 2008, 17:38

Ik veronderstel ook wel dat het als je optie "biochemie" gekozen hebt, het moeilijker is om daar binnen te raken? Of kijken ze daar normaal niet zo naar?