Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Fase overgang ijs > water vertragen

Re: Fase overgang ijs > water vertragen

door Fuzzwood » wo 16 sep 2009, 21:46

... bijvoorbeeld ijs dat dit zoutmengsel niet heeft.

Re: Fase overgang ijs > water vertragen

door rwwh » wo 16 sep 2009, 20:57

Joost, welkom op chemieforum.nl.

Dit topic was al een aantal maanden oud, dus ik denk niet dat het nog een directe bijdrage vereist.

Verder is het zo dat zout gemengd met ijs het smeltpunt verlaagt. Dat zorgt ervoor dat als je 30% zout aan smeltend ijs toevoegt de temperatuur wel tot -18C kan dalen. Dat mengsel kun je dan gebruiken om andere dingen koud te houden.

Re: Fase overgang ijs > water vertragen

door Joost van Haastrecht » wo 16 sep 2009, 15:59

Vroeger gebruikten ze in oude ijskarren op straat lagen zout tussen het ijs wat de kar koud houd. Door een verhouding te gebruiken die ik helaas niet weet :oops: kun je je ijs het heel lang uit laten houden.

Ik hoop dat je er iets aan hebt, succes

Re: Fase overgang ijs > water vertragen

door Thionyl » do 16 apr 2009, 21:53

Weet niet zo goed of het binnenhouden van water nou echt het smeltproces zal vertragen, lijkt me eigenlijk van niet. Zou zeggen, maak een klein gaatje zodat het water weg kan. ( Dat kun je ook wegen!) Maar de bolvorm lijkt me zeer belangrijk!

Purschuim kleeft ook niet aan ijs, weet echter niet of dat beter isoleert als tempex. Maar is misschien wel makkelijker in die vorm te maken.

Wat me nog steeds bezig houd is die "behandeling" ???? Hoe dan ook een leuk experiment.

Re: Fase overgang ijs > water vertragen

door Steev » do 16 apr 2009, 20:32

Zo, ben even weg geweest en al 10 reacties, top hoor jongens!

Ik heb nog even met de kennis gesproken, het gaat om een ijsblokje ter grote van een plastic koffie bekertje. Er is dus wat meer ijs aanwezig dan alleen zo'n klein blokje.

Het principe moet eigenlijk wel simpel blijven, over gieten met aceton lijkt mij sowieso uit den boze. Kinderen uit 2e jaar middelbaar mogen hier niet mee omgaan.

Het allereerste idee met het piepschuim klinkt erg goed, hiermee kan je goed de kou van de warmte isoleren. Door het piepschuim goed af te sluiten houd je het smeltwater binnen wat ervoor zorgt dat het ijs minder snel zal smelten.

Het lastige van purschuim gebruiken lijkt mij dat je het zeer lastig van het ijs kan krijgen en dus niet terug kan wegen..

Zijn er nog meer ideeën? Er moet hier duidelijk een oplossing voor zijn!! :D

Re: Fase overgang ijs > water vertragen

door jhullaert » do 09 apr 2009, 22:55

bewaren in vacuum.
Maak een bol ijs en steek hem in de maagdenburgse bollen, Je steekt eerst het metaal ook even in de diepvries. (weet nie of dit mag aangezien het inkrimpen bij lage temperatuur). En dan zou je het zoals Gerard zegt nog in een bak kunnen leggen en die vullen met polyurethaanschuim.

Misschien is dit er allemaal een beetje over, maar als je beter wil doen dan 92% is dat misschien wel nodig. Misschien nog iets met droogijs erbij zoals eerder vermeld.

Iets wat nog neit vermeld is, speelt druk hierin een rol? Ik zou zeggen hoge druk minder snel smelten omdat hoge druk de vaste toestand stimuleert?

Re: Fase overgang ijs > water vertragen

door Gerard » do 09 apr 2009, 20:58

Lage luchtvochtigheid dus want je wilt zoveel mogelijk verdampen, kost energie.

Isolatie is denk ik de beste oplossing om zo energie overdracht te voorkomen waardoor het ijs smelt.

Inschuimen in een dikke laag PUR of bewaren in vacuum.

Re: Fase overgang ijs > water vertragen

door Beryllium » do 09 apr 2009, 19:58

- luchtvochtigheid (laag houden)
Dat vroeg ik me dus af :) moet die nou hoog of juist laag zijn?

Bij hoge luchtvochtigheid dwing je zo min mogelijk water te verdampen; maar bij lage luchtvochtigheid is er minder warmte-uitwisseling... ik was er niet zo zeker van welk effect nou het belangrijkste is.

Re: Fase overgang ijs > water vertragen

door JFeenstra » do 09 apr 2009, 18:19

Zoals al eerder op dit forum besproken zal het zuiver water weinig kans hebben ijs te vormen.

maar terug op het probleem

ik denk dat belangrijke factoren zijn:

- luchtvochtigheid (laag houden)

- buitentemperatuur (maar die staat vast)

- contact met andere stoffen (PS idee lijkt me goed)

- zorgen dat je wat er aan vocht ontstaat opvangt hierdoor zal het gesmolten water niet als smeltwater fuctionere (bekent probleem bij het smelten van gletsjers)

Re: Fase overgang ijs > water vertragen

door Thionyl » do 09 apr 2009, 13:05

Nog één: Het ijsblokje maken van super zuiver water.

Misschien dat langzaam laten bevriezen ook nog uit kan maken.

Re: Fase overgang ijs > water vertragen

door Beryllium » do 09 apr 2009, 07:39

Steeds aceton over het blokje spuiten.
Dat is ook smokkelen natuurlijk.

Waarschijnlijk kun je het ook vertragen door de atmosfeer aan te passen: zo weinig mogelijk luchtverplaatsing, luchtvochtigheid aanpassen, ...

Re: Fase overgang ijs > water vertragen

door Thionyl » do 09 apr 2009, 02:54

smokkelen: bewaren in droogijs.

Re: Fase overgang ijs > water vertragen

door jorgensw » wo 08 apr 2009, 22:17

Derde gedachte:

Steeds aceton over het blokje spuiten. Dit verdampt, en onttrekt energie uit het ijs. Of mag je maar eenmalig een actie uitvoeren?

Re: Fase overgang ijs > water vertragen

door rwwh » wo 08 apr 2009, 18:31

Tweede gedachte: heel groot ijsblokje nemen. De volume/oppervlakte ratio wordt steeds beter.

Zie ook: http://www.liwwadders.nl/data/nieuws/items...VpEbmDKXIqY.php

Re: Fase overgang ijs > water vertragen

door Thionyl » wo 08 apr 2009, 15:25

Eerste gedachte: Rond ijsblokje (kleinste contact) en in precies passend piepschuim doosje. succes.