Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: waterstof

Re: waterstof

door GenGF01010 » do 28 mei 2009, 23:29

Powerpoint van Instituut voor Plasmafysica Rijnhuizen over Kernfusie en andere energiesoorten (inclusief een bouw-je-eigen-fusiereactor-handleiding).

Het belangrijkste om in de gaten te houden, is dat er in de zon isotopen (deuterium en tritium) van waterstof fuseren, in plaats van waterstof zelf ;)

Re: waterstof

door Echtepino » wo 27 mei 2009, 11:19

Raspoetin schreef: Volgens mij is fissie het Vlaamse equivalent voor kernsplijting:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kernfissie
Tjonge, je hebt hardstikke gelijk... lekker handig dialect....

Re: waterstof

door kippenborst » di 19 mei 2009, 10:38

check dan ook deze: andere manier

een andere manier van kernfusie die anderhalve maand geleden afgebouwd is. tenminste het laser gedeelte.

google ook op "largest laser etc.." echt enorme hoeveelheden energie waar over gesproken wordt.

en nu alleen nog een mooi "bakje" waarin het opgevangen kan worden. :P

Re: waterstof

door Cyclops » di 19 mei 2009, 10:09

Nope, ze proberen daar onder andere het Higgs-boson te vinden. Het subatomaire deeltje dat volgens natuurkundigen voor massa zorgt.
Dat is inderdaad bij het CERN. Toevallig is er daar in de 'buurt' ook een plaatsje (Cadarache) waar ze bezig zijn/gaan beginnen met het bouwen van een kernfusiereactor. Check deze paginas:

Iter op wiki

ITER homepage

Re: waterstof

door Raspoetin » zo 17 mei 2009, 13:50

Derrek schreef:
Tsjerk schreef: Kernfissie? Wat moet ik me daarbij voorstellen?
Misschien geen correct Nederlands woord, maar het betekent kernsplijting.
Neen dat betekent het JUIST niet, het is samensmelting van kernen:

FUSIE.
Volgens mij is fissie het Vlaamse equivalent voor kernsplijting:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kernfissie

Re: waterstof

door Echtepino » zo 17 mei 2009, 11:27

Tsjerk schreef: Kernfissie? Wat moet ik me daarbij voorstellen?
Misschien geen correct Nederlands woord, maar het betekent kernsplijting.
Neen dat betekent het JUIST niet, het is samensmelting van kernen:

FUSIE.

Even weer ontopic: zo nu en dan lees ik dit soort berichten weer en dan denk ik wat is het toch jammer dat die experimenten met koude kernfusie zijn mislukt, of hebben we hier nog collega's die een werkend prototype op het bureau hebben?

Re: waterstof

door Fuzzwood » za 16 mei 2009, 20:30

sjang schreef: ik las dat de zon een gram waterstof omzet in helium en dat daar 170000 kwh vrijkomt wat is jullie kennis hierover ?
niet zoveel maar ik zal eens opzoeken
Lees je altijd alleen maar het eerste bericht uit een topic? ;)

Re: waterstof

door chemiefan » za 16 mei 2009, 20:25

ik las dat de zon een gram waterstof omzet in helium en dat daar 170000 kwh vrijkomt wat is jullie kennis hierover ?
niet zoveel maar ik zal eens opzoeken

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: sjeez, zeg dan gewoon niets...</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Re: waterstof

door Fuzzwood » za 16 mei 2009, 19:30

Nope, ze proberen daar onder andere het Higgs-boson te vinden. Het subatomaire deeltje dat volgens natuurkundigen voor massa zorgt.

Re: waterstof

door sjang » za 16 mei 2009, 19:28

willen ze dat proberen met de versneller wat ze in zwitserland aan het bouwen zijn?

Re: waterstof

door Derrek » za 16 mei 2009, 13:51

Kernfissie? Wat moet ik me daarbij voorstellen?
Misschien geen correct Nederlands woord, maar het betekent kernsplijting.

Re: waterstof

door Tsjerk » za 16 mei 2009, 13:38

Kernfissie? Wat moet ik me daarbij voorstellen?

Re: waterstof

door Derrek » za 16 mei 2009, 12:48

whow wat n getalle maar kunnen wij dit ook in werking zetten ? wel grappig met de cao duurt nog een paar miljard jaar voor de zon langzaam gaat afkoelen.
Je kan kernfusie (zoals de zon) en kernfissie (die we gebruiken om energie te winnen) vergelijken als het maken van een puzzel en het stukgooien van een puzzel, respectievelijk.

Er is onderzoek naar, en het is ook mogelijk, maar het staat nog ver van praktische toepassingen.

Re: waterstof

door sjang » za 16 mei 2009, 09:23

whow wat n getalle maar kunnen wij dit ook in werking zetten ? wel grappig met de cao duurt nog een paar miljard jaar voor de zon langzaam gaat afkoelen.

Re: waterstof

door FrankB » za 16 mei 2009, 00:13

Nu maar hopen dat ie niet gaat staken...