Hallo Iedereen,
Op vlak van chemie ben ik een absolute noob. Vandaar dat ik mijn vraag tot jullie richt.
Als fotograaf probeer ik een oud kleurenprocede onder de knie te krijgen, een procede dan naar mijn gevoel de mooiste kleuren levert, het gaat namelijk om Autochroom. Dat zijn kleurenfoto's op basis van Zetmeel. Deze techniek is ontwikkeld in het begin van de 20ste eeuw!
hier zijn enkele voor beelden:
en een laatste
ok een allerlaaste om het af te leren
Ik weet hoe men de negatieven maakt. Om het snel uit te leggen: een glasplaatje, daarop een laagje dennenhars. Op het hars het gekleurd zetmeel. hierover een laag schellak als vernis en tot slot een zwartwit foto emulsie.
Mijn probleem is dat ik niet weet hoe ik het zetmeel moet kleuren. in de volgende kleuren: ornje (of magenta kan eventueel ook), paars (of cyaan kan eventueel ook) en groen. Ik vrees dat het zetmeel gaat schimmelen als ik gewoon kleurstof en watergebruik.
Weet iemand hoe ik het beste zetmeel kan kleuren?
gegroet,
Domi.