door Michel Uphoff » di 01 apr 2014, 17:18
Donkere materie is een aanname; We missen het grootste deel van de massa van het heelal als wij alleen naar de zichtbare materie kijken. Kennelijk zien we een fors deel niet. Welke vorm die materie heeft (miljarden mini black holes, triljarden rode, bruine en zwarte dwergen, ongedetecteerde deeltjes zoals de theoretsiche WIMP's, Macho's, Rambo's, steriele neutrino's, combinaties hiervan en noem maar op) is onbekend. Er bestaat een voorkeur voor de WIMPS, omdat vooralsnog de andere opties nóg onwaarschijnlijker lijken.
Maar Wimps zijn dus nog steeds niet waargenomen.
Totdat dit gebeurd is, of totdat een van de alternatieven realistischer blijkt te zijn, is het op zijn minst speculatief er vanuit te gaan dat Wimps bestaan.
Verder nam iedereen aan in de 70 jaren dat neutrino's reisden met de lichtsnelheid.
Dat is veertig jaar geleden, er is in die tijd wel meer dat toen aangenomen werd achterhaald gebleken. Dat de experimenten tot nu toe niet 100% overtuigend zijn, wil ik niet bestrijden.
Maar het al eerder aangehaalde onderzoek naar de discrepantie tussen de metingen van het Planck ruimte observatorium en die van zwaartekrachtslenzen leidde tot een totale massa van drie neutrinosmaakjes
tezamen op 0,32eV. (
klik). Voor wat meer uitleg zie
hier.
Dit is een totaal andere manier om de massa van neutrino's te bepalen, en de waarde komt heel netjes overeen met de aannames uit andere experimenten. Vooralsnog hebben massieve neutrino's dit jaar dus juist steviger voet onder de grond gekregen.
Donkere materie is een aanname; We missen het grootste deel van de massa van het heelal als wij alleen naar de zichtbare materie kijken. Kennelijk zien we een fors deel niet. Welke vorm die materie heeft (miljarden mini black holes, triljarden rode, bruine en zwarte dwergen, ongedetecteerde deeltjes zoals de theoretsiche WIMP's, Macho's, Rambo's, steriele neutrino's, combinaties hiervan en noem maar op) is onbekend. Er bestaat een voorkeur voor de WIMPS, omdat vooralsnog de andere opties nóg onwaarschijnlijker lijken.
Maar Wimps zijn dus nog steeds niet waargenomen.
Totdat dit gebeurd is, of totdat een van de alternatieven realistischer blijkt te zijn, is het op zijn minst speculatief er vanuit te gaan dat Wimps bestaan.
[quote]Verder nam iedereen aan in de 70 jaren dat neutrino's reisden met de lichtsnelheid.[/quote]
Dat is veertig jaar geleden, er is in die tijd wel meer dat toen aangenomen werd achterhaald gebleken. Dat de experimenten tot nu toe niet 100% overtuigend zijn, wil ik niet bestrijden.
Maar het al eerder aangehaalde onderzoek naar de discrepantie tussen de metingen van het Planck ruimte observatorium en die van zwaartekrachtslenzen leidde tot een totale massa van drie neutrinosmaakjes [i]tezamen[/i] op 0,32eV. ([url=http://journals.aps.org/prl/abstract/10.1103/PhysRevLett.112.051303][color="#0f72da"]klik[/color][/url]). Voor wat meer uitleg zie [url=http://trenchesofdiscovery.blogspot.nl/2013/11/how-does-one-measure-mass-of-neutrino.html]hier.[/url]
Dit is een totaal andere manier om de massa van neutrino's te bepalen, en de waarde komt heel netjes overeen met de aannames uit andere experimenten. Vooralsnog hebben massieve neutrino's dit jaar dus juist steviger voet onder de grond gekregen.