Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Chromatografische scheiding

Re: Chromatografische scheiding

door Benm » wo 05 jun 2013, 02:04

Je hebt denk ik wel het goede idee.

Het meest apolaire aminozuur zal het verste van het startpunt terecht komen met hexaan als loopmiddel. Dit is wel aangenomen dat het medium (papier) meer polair is dan het loopmiddel, maar in geval van hexaan kun je dat gerust aannemen.

Zie het ook zo: iets dat helemaal niet oplost in het loopmiddel zal het startpunt nooit verlaten en op het papier blijven zitten waar je het aangebracht hebt.

Chromatografische scheiding

door Charelke_ » di 04 jun 2013, 22:27

Goeienavond,

ik heb morgen een examen practicum biochemie-fysiologie en 1 van de practica was het uitvoeren van een chromatografische scheiding van plantenpigmenten. Nu, op 1 van de voorbeeldexamens wordt volgende vraag gesteld:

Bij een papierchromatografische scheiding van aminozuren gebruiken we hexaan als loopmiddel. Rangschik volgende aminozuren in oplopende afstand vanaf het startpunt na een half uurtje chromatografie.

Serine - Tyrosine - Valine

Mijn idee was om te kijken naar het feit of het aminozuur polair/apolair is en te vergelijken met hexaan (apolair). Maar ik weet niet goed wanneer het aminozuur juist verder zal worden meegenomen (apolair/polair?) of juist in het begin van de scheidingskolom wordt afgezet? Of pak ik dit volledig verkeerd aan.

Alvast bedankt