Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Veredeling van het menselijk ras in de Benelux !?

Re: Veredeling van het menselijk ras in de Benelux !?

door Gelukkoos » di 16 dec 2014, 18:56

Ik ben er ondertussen op attent gemaakt dat er natuurlijk een verschil is tussen "genetica" en "eugenetica". En om het simplistisch uit te drukken, er bestaat ook nog zoiets zoals "gezond leven".

Re: Veredeling van het menselijk ras in de Benelux !?

door Benm » di 16 dec 2014, 15:06

Het blijft een vaag gebied: waar houdt ziekte-preventie op en begint 'veredelen'?

Inmiddels zijn er veel aandoeningen bekend waarvan zeker is dat ze erfelijk zijn. Zeker als zoiets ernstig is kan ik me voorstellen dat mensen er zelf voor kiezen geen kinderen te krijgen om ze het leed te besparen. Als je echter een diagnostisch middel hebt om te bepalen of de ongeboren vrucht de ziekte heeft, kun je selectief aborteren. Of je dit veredeling moet noemen vind ik lastig te zeggen, maar zolang mensen het uit vrije beweging doen is er m.i. ook niet zoveel tegen.

Re: Veredeling van het menselijk ras in de Benelux !?

door Marko » di 16 dec 2014, 12:25

Het is sowieso niet opportuun. Mensen "veredelen" is iets voor nazi-regimes, niet voor democratieën en al helemaal niet voor democratische zorgstaten.

Re: Veredeling van het menselijk ras in de Benelux !?

door Gelukkoos » di 16 dec 2014, 11:32

Ik erken dat ik hier een fout gemaakt heb om eugenetica "per gezin" te beoordelen, wat natuurlijk niet opportuun is.
Ongezonde ouders (doof bijvoorbeeld) kunnen gezonde kinderen maken.
En in één gezin kunnen er gezonde, en minder gezonde kinderen zijn.
En is er een situatie waar duidelijk grote kans is om slechte genen door te geven, dan is dat hun eigen verantwoordelijkheid.
En uiteindelijk niet die van externe personen of organisaties.

Re: Veredeling van het menselijk ras in de Benelux !?

door Benm » za 11 okt 2014, 02:26

An sich denk ik dat eugenetica best een wetenschappelijke discussie waard is. Uiteraard is eugenetica bij mensen een zeer beladen onderwerp, maar anderzijds doen we het al sinds mensenheugnis met planten en dieren. Fokken en kruisen met individuen die wenselijke eigenschappen hebben is gemeengoed in alle dieren die ons tot nut zijn, maar niet in de mens zelf.

Uiteraard heeft het ethische complicaties, maar zolang er geen sprake is van dwang of iets dergelijks is het strict genomen ook niet verboden. Ik zie daarom geen reden waarom het onderwerp niet besproken zou kunnen worden, al was het slechts als gedachtenexperiment... die doen we bij natuurkunde ook genoeg ;)

Re: Veredeling van het menselijk ras in de Benelux !?

door Gelukkoos » vr 10 okt 2014, 18:23

Redmess schreef: Dit riekt naar eugenetica en Ubermensch-denken. Moet dit echt op dit forum?
Eugenetica is een wetenschap.
Ubermensch-denken is asociaal omdat het opgedrongen werd. 
Heden is het tijd om een beetje meer eugenetica in de praktijk zetten.
Of beter gezegd om het te presenteren.

Re: Veredeling van het menselijk ras in de Benelux !?

door Redmess » vr 10 okt 2014, 17:41

Dit riekt naar eugenetica en Ubermensch-denken. Moet dit echt op dit forum?

Re: Veredeling van het menselijk ras in de Benelux !?

door 317070 » ma 06 okt 2014, 17:51

Gelukkoos schreef: Invaliden 100 % vermijden is geen goede zaak; ook deze mensen behoren tot een cultuur.
Maar waarom haal je er dan steeds intelligentie bij? Intelligentie is bij uitstek een kenmerk dat enkel de laatste ~75 jaar erg interessant was om er veel van te hebben, maar dan vooral/enkel economisch gezien. Er is geen goede reden op de bigger scale of things (~1000 jaar) of vanuit niet-economische perspectieven waarom veel IQ interessanter zou zijn.
 
Moest je mij vragen, ik zou de mensheid veel liefdevoller, vertrouwend, betrouwbaar, liefdevoller, anti-autoritair, autonoom en liefdevoller willen maken (en ik ben er zeker van dat veel mensen het niet met mij eens zijn en andere kenmerken verkiezen)
 
Maar eugenetica is daar een slechte methode voor, omdat:
  • Niet iedereen de mensheid in dezelfde richting wil zien evolueren. Wie ben ik dan om mijn mening op te dringen aan de volledige mensheid?
  • De praktische invulling vereist dat sommige mensen verboden wordt om kinderen te krijgen. Iets dat gezien de menselijke aard onmenselijk is. Een nageslacht krijgen is voor sommige mensen een essentieel deel van het mens-zijn.

Re: Veredeling van het menselijk ras in de Benelux !?

door Gelukkoos » ma 06 okt 2014, 17:09

317070 schreef: Jij wil mensen veredelen, maar enkel op kenmerken die jij blijkbaar belangrijk vindt. Alleen al daaruit blijkt de waanzin van het idee.
Is zie veredeling alleen in beperkte mate. Zodat er iets minder invaliden en aandoeningen  zijn.
Invaliden 100 % vermijden is geen goede zaak; ook deze mensen behoren tot een cultuur.

Re: Veredeling van het menselijk ras in de Benelux !?

door 317070 » ma 06 okt 2014, 13:27

Gelukkoos schreef: Het is niet alleen het IQ wat belangrijk is om door te geven.
Maar ook het EQ (emotioneel Quotiënt),
en het MQ (motorisch Quotiënt).
Noch IQ, noch EQ, noch MQ zijn belangrijk. Geen van de drie is gecorreleerd met de waarde van een mensenleven.
 
Jij wil mensen veredelen, maar enkel op kenmerken die jij blijkbaar belangrijk vindt. Alleen al daaruit blijkt de waanzin van het idee.

Re: Veredeling van het menselijk ras in de Benelux !?

door anusthesist » zo 05 okt 2014, 13:08

Deze uitspraak is volstrekt abject in mijn opinie. Eén woord en hét fundament van het bestaan van de mens: autonomie.
 
Zoek dat woord eens op, want het komt ogenschijnlijk niet in jouw vocabulaire voor.
 
 
Gelukkoos schreef: Door deze verharding spreek je meer lichamelijke en geestelijke capaciteiten aan van jonge gezinnen (wat doorgegeven wordt),
en vermijdt je dat arme (soms zelfs invalide) mensen veel kinderen maken ten gevolge van de huidige gratis financiële toemaatjes.

Re: Veredeling van het menselijk ras in de Benelux !?

door Gelukkoos » vr 03 okt 2014, 09:05

Het is niet alleen het IQ wat belangrijk is om door te geven.
Maar ook het EQ (emotioneel Quotiënt),
en het MQ (motorisch Quotiënt).

Re: Veredeling van het menselijk ras in de Benelux !?

door Benm » vr 03 okt 2014, 02:18

Bindende kijktip over de correlatie tussen intelligentie en voortplanting: http://www.imdb.com/title/tt0387808/

Voor de rest is het overigens ook best een vermakelijke film ;)

Re: Veredeling van het menselijk ras in de Benelux !?

door In physics I trust » do 02 okt 2014, 23:32

Re: Veredeling van het menselijk ras in de Benelux !?

door Gelukkoos » do 02 okt 2014, 21:46

Seth01 schreef: Hoe zie jij dat bepaalde kinderziekten een verzwakking van ons genetisch kapitaal geven? Zijn er dan zoveel kinderen die genetische levensbedreigende ziekten hebben? Je moet uw stelling concentreren op kinderen omdat deze onderhevig zijn aan de gestelde selectie om hun genen door te geven. Want zoals ik eerder gesteld heb, maakt het geen zier uit hoe je gezondheid op 60 jaar gesteld is.
Ik ben geen voorstander om dit op een harde manier aan te pakken. 
Wel min of meer via de monetaire politiek.
Ik denk dan aan minder kindergeld (zoals men nu in België gaat doen) en vermindering van de lange waslijst aan financiële toemaatjes die je als jong gezin soms krijgt.
Door deze verharding spreek je meer lichamelijke en geestelijke capaciteiten aan van jonge gezinnen (wat doorgegeven wordt),
en vermijdt je dat arme (soms zelfs invalide) mensen veel kinderen maken ten gevolge van de huidige gratis financiële toemaatjes.