Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Symbolische voorstelling van de elektronenconfiguratie

Re: Symbolische voorstelling van de elektronenconfiguratie

door Dries De Vos » wo 23 dec 2015, 14:17

Dan is het dus gewoon een conventie binnen het handboek dat ik gebruik :)

Bedankt!

Re: Symbolische voorstelling van de elektronenconfiguratie

door descheleschilder » di 22 dec 2015, 21:10

Die volgorde heeft niets van doen met de energetische inhoud van een deeltje met spin-up of spin-down. Je kan het net zo goed als de pijltjes van plaats doen verwisselen.

Re: Symbolische voorstelling van de elektronenconfiguratie

door Dries De Vos » di 22 dec 2015, 12:04

Dries De Vos schreef: Beste bollebozen!
 
 
Bij het symbolisch voorstellen van de elektronenconfiguratie in hokjes, zoals hieronder, plaatsen we het pijltje naar boven (spin-up) eerst.
 
[↑↓]     [↑↓]    [↑    ][↑    ][↑    ] is zo bijvoorbeeld koolstof: 1s22s22p3 
 
Net te laat zag ik dat dit de EC van stikstof is, wat uiteraard een dom foutje is, maar de kern van de vraag niet verandert.

Symbolische voorstelling van de elektronenconfiguratie

door Dries De Vos » di 22 dec 2015, 11:16

Beste bollebozen!
 
 
Bij het symbolisch voorstellen van de elektronenconfiguratie in hokjes, zoals hieronder, plaatsen we het pijltje naar boven (spin-up) eerst.
 
[↑↓]     [↑↓]    [↑    ][↑    ][↑    ] is zo bijvoorbeeld koolstof: 1s22s22p3 , volgens het Pauli verbod, de regel van Hund en het Aufbau principe.
 
Nu hebben we bij de bespreking van de kwantumgetallen gezien dat de oriëntatie van de spin-draai-impuls gekwantiseerd is volgens de volgende forumule : Sz = ms*hbar , met ms het spinkwantumgetal, en Sz de component van de spin-draai-impuls in de meetrichting (hier de richting van het extern magneetveld). 
In aanwezigheid van een extern magnetisch veld is de hoek alfa tussen μs (het spinmagnetisch moment)  (dat steeds antiparralel is aan S, de spin-draai-impuls) en B (het magnetisch veld) het kleinst indien spin-down (ms = -1/2)
Spoiler: [+]
(De interactie energie tussen een magnetisch veld en een dipool wordt gegeven door:
V = - M.B.cos(alpha) 
V wordt dus het kleinst als cos(alpha) = groot, dus als alpha is klein. Voor spin-down heeft de spin-draai-impuls de grotere hoek met B. Het magnetisch moment dat daar antiparallel mee is heeft dus de kleinere hoek.
μs = -e/2m * S 
 
Waarom wordt nu in het symbolisch voorstellen steeds spin-up eerst geplaatst? Die is immers energetisch ongunstiger dan de spin up!
 
Groeten!