Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: [natuurkunde] Brand door benzine

Re: Brand door benzine

door Benm » zo 26 aug 2018, 01:52

De voorzorgen tegen brand in benzinestations zijn goeddeels overdreven. De dampconcentraties zijn over het algemeen heel laag, gezien al geruime tijd het tankpistool de damp die uit de tank komt tijdens het vullen moet terugzuigen (dampretour). Zonder een dergelijke systeem zou je redelijk wat damp kunnen vrijmaken, zeg maar het volume dat je vult - 50 liter benzinedamp op een volle tank of iets dergelijks. Dat zou genoeg kunnen zijn om vrij gemakkelijk te ontsteken als je pakweg tijdens het tanken een sigaret aansteekt. 
 
Overigens doet men hetzelfde met de tankwagen die de ondergrondse tank van het station komt vullen, ook daar heb je dampretour zodat er nauwelijks ontvlambaar gas de lucht in gaat. 
 
Een aardige onstekingsbron zou statische electriciteit kunnen zijn: op droge dagen merk je wel eens dat je een schokje krijgt als je de auto uitstapt en dan het portier beetpakt om het te sluiten of iets dergelijks. Als je dat niet doet (de deur gewoon open laat, of goed isolerende schoenen draagt) zou dat vonkje ook kunnen overspringen tussen het vulpistool en de carrosserie van de auto. Dit kan genoeg activeringsenergie leveren om een explosief mengsel te ontsteken, iets dat rond de tankdop kan ontstaan als je de dop los haalt en de damp zich spontaan met lucht mengt. 
 
Maar het is allemaal extreem onwaarschijnlijk en zeldzaam. 
 
Bovendien is de situatie zoals zich zou voordoen met de tankdop en het statische vonkje ook niet extreem gevaarlijk qua gevolgen: het levert je wellicht een steekvlammetje op, maar daar blijft het dan ook wel bij... tenzij je door de schrik het vulpistool inknijpt en een lading benzine -naast- te tank weet te gooien waar het vervolgens kan verbranden. Voor zulke idioterie staan er meestal ook wel brandblussers bij benzinepompen, als je een poeltje benzine op de grond hebt liggen dat in brand staat kun je dat ermee doven. 

Re: Brand door benzine

door gast026 » za 25 aug 2018, 20:45

de kans bij bezine is niet zo groot, maar elk brandbaar materiaal kan "spontaan" ontbranden. Voor vuur/explosie heb je 3 dingen nodig.. genoeg brandstof, zuurstof en ontsteking. Voor sommige stoffen moet dit echt vuur zijn (slecht brandbaar) maar voor andere stoffen in statische electriciteit, of kan een vallende sleutel genoeg energie bevatten om de ontsteking op gang te brengen. Ook kunnen katalysatoren (of simpelweg metaalvervuiling) voldoende zijn om de energie die nodig is tot  ontsteking erg verlagen.

Brand door benzine

door drdisrespect » za 25 aug 2018, 15:58

Ik kreeg een vraag deze gaat als volgt.
 
verklaar de kans op branden bij tanken (aan een benzine tankstation) zonder dat er vuur wordt ontstoken.
 
hoe kan dit?