Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Insuline antagonisme fight flight

Re: Insuline antagonisme fight flight

door ArcherBarry » zo 13 okt 2019, 12:52

Opmerking moderator

discussie over het gebruik van vetten en glycerol als energie leverancier afgesplitst naar viewtopic.php?f=80&t=209221

Re: Insuline antagonisme fight flight

door PhilipVoets » ma 07 okt 2019, 14:52

Hoi,

Je moet je afvragen welke weefsels extra glucose/brandstof kunnen gebruiken in een dergelijke stress-situatie. Insuline leidt tot verhoogde opname van (overtollig) glucose uit de bloedbaan middels translocatie van de glucosetransporter GLUT-4 in vooral vet- en spierweefsel. Je wilt vooral dat hart- en hersenweefsel massaal glucose kunnen gebruiken, dus niet dat alles de adipocyten intrekt. De glucosetransporters op de bloedhersenbarrière (GLUT-1) en neuronen (GLUT-3) zijn insuline-onafhankelijk, dus zullen geen last hebben van insuline-antagonisme door dergelijke katabole hormonen.

Groet,

Philip

Insuline antagonisme fight flight

door J_ana » wo 26 dec 2018, 14:08

Beste
 
Ik ben een student en ik heb een vraag over de werking van de hormonen cortisol en adrenaline.
In mijn cursus staat dat deze hormonen beiden een invloed hebben op het metabolisme met als doel een verhoogde glycemie.
(neoglucogenese en vetzuuromzetting in glucose). Verder staat er dat de aanmaak van insuline wordt verhindert zodat de cellen geen glucose kunnen opnemen.
 
Nu is mijn vraag: 'welk doel heeft het insuline-antagonisme?'. Ik snap dat cortisol en adrenaline vrijkomen tijdens fligt/fight voor een sneller reactievermogen. Maar als de cellen geen glucose kunnen opnemen, heeft de verhoogde glycemie toch geen nut?
 
Zie ik iets belangrijks over het hoofd?
Alvast bedankt om mijn vraag wat te kunnen verhelderen.
 
Vriendelijke groeten
Jana