door jkien » zo 18 dec 2022, 13:49
Nu, een jaar later, heeft de Action een ander lichtsnoer, met 140 gekleurde leds, dat niet alleen rustig constant kan branden, maar ook wild kan knipperen met variabele helderheid. De vraag rees of de lampjes parallel of in serie geschakeld zijn. Op de netadapter staat dat de transformator een secundaire spanning geeft van 31 volt, wat doet vermoeden dat de schakeling van de lampjes een mengsel is van serie en parallel. Bij alle knipperstijlen blijken de leds in twee onafhankelijke knippergroepen verdeeld te zijn: (1) de rode en gele leds, (2) de groene en blauwe leds.
In de modus van constant branden blijken die twee groepen leds toch te knipperen, alternerend, wat vooral duidelijk is als je een stuk snoer door de lucht zwaait, zie foto. De adapter levert daartoe een alternerend signaal van positieve en negatieve pulsen met een amplitude van 28 volt.
Tijdopname (t=0,1 s) van een door de lucht zwaaiende rij van 7 leds. De streepjeslijnen ontstaan door het knipperen van de leds. Rood/geel knippert in tegenfase met groen/blauw.
Op het eerste gezicht is het vreemd dat het snoer tussen de adapter en de eerste led slechts twee aders telt, en dat de rest van het snoer (tussen de eerste en de laatste led) drie aders telt. Na wat gepuzzel denk ik dat er tien segmenten van 14 leds zijn, dat leds binnen een segment parallel geschakeld zijn, en dat de segmenten in serie geschakeld zijn.
Een segment krijgt 105 mA, een led zou 1/7e deel daarvan krijgen, dat is 15 mA.
A. Vier leds van het snoer, normaal brandend; B. Zelfde leds, niet brandend, van buiten beschenen met blauw licht. De groene led van dit lichtsnoer fluoresceert ook, in tegenstelling tot het lichtsnoer van vorig jaar.
Nu, een jaar later, heeft de Action een ander lichtsnoer, met 140 gekleurde leds, dat niet alleen rustig constant kan branden, maar ook wild kan knipperen met variabele helderheid. De vraag rees of de lampjes parallel of in serie geschakeld zijn. Op de netadapter staat dat de transformator een secundaire spanning geeft van 31 volt, wat doet vermoeden dat de schakeling van de lampjes een mengsel is van serie en parallel. Bij alle knipperstijlen blijken de leds in twee onafhankelijke knippergroepen verdeeld te zijn: (1) de rode en gele leds, (2) de groene en blauwe leds.
In de modus van constant branden blijken die twee groepen leds toch te knipperen, alternerend, wat vooral duidelijk is als je een stuk snoer door de lucht zwaait, zie foto. De adapter levert daartoe een alternerend signaal van positieve en negatieve pulsen met een amplitude van 28 volt.
[attachment=3]LED strobo.jpg[/attachment]
[i]Tijdopname (t=0,1 s) van een door de lucht zwaaiende rij van 7 leds. De streepjeslijnen ontstaan door het knipperen van de leds. Rood/geel knippert in tegenfase met groen/blauw.[/i]
Op het eerste gezicht is het vreemd dat het snoer tussen de adapter en de eerste led slechts twee aders telt, en dat de rest van het snoer (tussen de eerste en de laatste led) drie aders telt. Na wat gepuzzel denk ik dat er tien segmenten van 14 leds zijn, dat leds binnen een segment parallel geschakeld zijn, en dat de segmenten in serie geschakeld zijn.
[attachment=4]lichtsnoer.png[/attachment]
[attachment=2]snoer4.jpg[/attachment]
Een segment krijgt 105 mA, een led zou 1/7e deel daarvan krijgen, dat is 15 mA.
[attachment=1]etiket 2.jpg[/attachment]
[attachment=0]combi led 2.jpg[/attachment]
[i]A. Vier leds van het snoer, normaal brandend; B. Zelfde leds, niet brandend, van buiten beschenen met blauw licht. De groene led van dit lichtsnoer fluoresceert ook, in tegenstelling tot het lichtsnoer van vorig jaar.[/i]