Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Geiger Muller telbuis

Re: Geiger Muller telbuis

door jkien » do 04 apr 2024, 09:21

aadkr schreef: vr 29 mar 2024, 21:33 ik denk bij de anode omdat daar het elektrostatische veld sterker is dan bij de kathode. (is dit antwoord goed?)
Je zou er aan kunnen toevoegen dat de anode van de GM-buis positief is, zodat die de elektronen aantrekt en versnelt.

Je wilt dat elke ionisatie die een stralingsdeeltje in de buis veroorzaakt een luide tik veroorzaakt. Daarvoor is een lawine nodig. Het veld bij de centrale anodedraad is zo sterk dat het primaire elektron dat ontstaat door één ionisatie die het stralingsdeeltje opwekt, een lawine van secundaire elektronen oplevert.
wikipedia schreef:The strong electric field created by the voltage across the tube's electrodes accelerates the positive ions towards the cathode and the electrons towards the anode. Close to the anode in the "avalanche region" where the electric field strength rises inversely proportional to radial distance as the anode is approached, free electrons gain sufficient energy to ionize additional gas molecules by collision and create a large number of electron avalanches.
Afbeelding
afbeelding uit wikipedia

Re: Geiger Muller telbuis

door efdee » wo 03 apr 2024, 23:40

Ik denk dat positieve deeltjes dichtbij de wand, omdat de geladen deeltjes daar de meeste kinetische energie hebben vergaard, waardoor ze beter ionisatie van andere deeltjes kunnen veroorzaken.
Bij negatieve deeltjes is het natuurlijk net andersom.

Geiger Muller telbuis

door aadkr » vr 29 mar 2024, 21:33

img464
ik denk bij de anode omdat daar het elektrostatische veld sterker is dan bij de kathode. ( is dit antwoord goed ??)