Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: de Parabool

Re: de Parabool

door tjeerd_sciencetalk » ma 13 okt 2008, 23:06

Sorry heren,

ik zat helemaal mis, te enthousiast en te snel.
Misschien ter lering (waarom beweert iemand wat):
1) mijn 1e idee was, ha parabool, dus symmetrie rond
de y-as. Mis, niet goed naar de formule gekeken, het
bleek de x-as;
2) symmetrie koppelde ik meteen aan de koorde (definitie was mij
wel bekend) in gelijke delen met het middelpunt ergens op de as.
Weer mis, dat gaat slechts op voor het speciale geval dat de koorde
loodrecht op de x-as staat.

Al doende haal ik mijn kennis op, dank

Re: de Parabool

door martinvb » zo 12 okt 2008, 20:08

SafeX schreef:Je zal (10, 2) bedoelen.
M(10, 2) is de notatie die vanaf de nieuwste druk in Getal en Ruimte gebruikt wordt. Ik moest zelf ook even wennen toen ik dit op deze manier genoteerd zag staan. Zelf gebruik ik M=(10, 2) of M: (10,2).

Verder kan ik ook alleen maar zeggen: volg de aanwijzingen van SafeX.

Re: de Parabool

door Safe » zo 12 okt 2008, 15:34

Je zal (10, 2) bedoelen.
Neem een punt op de par bv P(p², 2p) ( waarom ligt dit punt op de par?). Neem als volgende punt Q(q²,2q)
Bedenk dat het midden van een lijnstuk P(x1,y1) Q(x2,y2) het punt M( (x1+x2)/2 , (y1+y2)/2 ) is. Ga dit na met enkele vb, dus gekozen ptn). Wat moet nu dus gelden?

Opm: 1.Maak vooral ook een nette tekening.
2.(ook voor de anderen) een koorde is hier (simpelweg) het lijnstuk dat twee ptn van de kromme verbindt.

Re: de Parabool

door martinvb » zo 12 okt 2008, 14:06

tjeerd schreef:Wat is punt M(10.2)?
Bedoel je x = 10 en y = 2?
Lijkt mij sterk.
Volgens mij ligt het middelpunt van een koorde altijd op de y-as.
Of zit ik nou helemaal mis?
Tjeerd, wat is jou definitie van koorde? Volgens mij is een koorde namelijk een lijnstuk dat twee punten verbindt die op een bepaalde cirkel(boog) liggen. Hier is mij niet erg duidelijk wat de cirkel zou moeten zijn...

Re: de Parabool

door tjeerd_sciencetalk » zo 12 okt 2008, 13:58

Wat is punt M(10.2)?
Bedoel je x = 10 en y = 2?
Lijkt mij sterk.
Volgens mij ligt het middelpunt van een koorde altijd op de y-as.
Of zit ik nou helemaal mis?

de Parabool

door muzamal » zo 12 okt 2008, 13:37

Dag mensen ik moet een oefening maken waar ik niks van snap en heb de punten voor wiskunde vak nodig dus als jullie kunnen helpen.


De eindpunten van een koorde van een parabool liggen op de parabool y²=4x
Het punt M(10,2) is het midden van die koorde.
Geef de vergelijking van die koorde en de coördinaten van de eindpunten.

Plz help

stuur a.u.b. antwoord naar mijn e-mail : [email protected]