door wnvl » wo 29 feb 2012, 21:36
arno schreef:Zelf interesseer ik me vooral voor reële en complexe analyse, functionaalanalyse en gewone en partiële differentiaalvergelijkingen. Verder interesseer ik me voor theoretische natuurkunde, met name relativiteitstheorie, kwantummechanica en snarentheorie. Daarnaast interesser ik me ook voor de geschiedenis en de filosofie van de wiskunde. Als je nog andere interessante onderwerpen zoekt is een bezoek aan het wiskundportaal van Wikipedia misschien een idee.
Dan zijn onze interesses redelijk gelijklopend. Aan complexe analyse vind ik geweldig dat door over te gaan naar het complexe vlak heel wat integralen die heel moeilijk zijn in het reële domein plots heel eenvoudig worden.
Relativiteitstheorie (zowel speciale als algemene) is voor mij de allermooiste theorie die er is en Einstein de grootste wetenschapper die er geweest is. Eenvoudige basisprincipes, mooie berekeningen en ongelooflijke verrassende resultaten, die in de praktijk ook nog eens blijken te kloppen en implicaties hebben naar ontstaan en evolutie van het heelal.
Quantum mechanica en bij uitbreiding quantum veld theorie is ook mooi. De postulaten waarop de theorie gebaseerd is, lijken vreemd, maar het blijkt te werken. Alle domeinen uit de wiskunde :algebra, groeptheorie, statistiek, integraalrekening komen hier mooi samen, maar toch blijft het nog haalbaar om te begrijpen.
Wat snaartheorie betreft, ik ben er aan begonnen. Maar het werd al snel te complex. Bovendien is het ook geen eenduidige theorie maar een verzameling van theorieën waar nog niet is uitgemaakt wat de juiste is. Bovendien vrees ik dat hier inzicht in krijgen jaren studie vergt. Er zijn wel goede populaire werken over het domein beschikbaar zoals de boeken van Brian Green.
[quote="arno"]Zelf interesseer ik me vooral voor reële en complexe analyse, functionaalanalyse en gewone en partiële differentiaalvergelijkingen. Verder interesseer ik me voor theoretische natuurkunde, met name relativiteitstheorie, kwantummechanica en snarentheorie. Daarnaast interesser ik me ook voor de geschiedenis en de filosofie van de wiskunde. Als je nog andere interessante onderwerpen zoekt is een bezoek aan het wiskundportaal van Wikipedia misschien een idee.[/quote]
Dan zijn onze interesses redelijk gelijklopend. Aan complexe analyse vind ik geweldig dat door over te gaan naar het complexe vlak heel wat integralen die heel moeilijk zijn in het reële domein plots heel eenvoudig worden.
Relativiteitstheorie (zowel speciale als algemene) is voor mij de allermooiste theorie die er is en Einstein de grootste wetenschapper die er geweest is. Eenvoudige basisprincipes, mooie berekeningen en ongelooflijke verrassende resultaten, die in de praktijk ook nog eens blijken te kloppen en implicaties hebben naar ontstaan en evolutie van het heelal.
Quantum mechanica en bij uitbreiding quantum veld theorie is ook mooi. De postulaten waarop de theorie gebaseerd is, lijken vreemd, maar het blijkt te werken. Alle domeinen uit de wiskunde :algebra, groeptheorie, statistiek, integraalrekening komen hier mooi samen, maar toch blijft het nog haalbaar om te begrijpen.
Wat snaartheorie betreft, ik ben er aan begonnen. Maar het werd al snel te complex. Bovendien is het ook geen eenduidige theorie maar een verzameling van theorieën waar nog niet is uitgemaakt wat de juiste is. Bovendien vrees ik dat hier inzicht in krijgen jaren studie vergt. Er zijn wel goede populaire werken over het domein beschikbaar zoals de boeken van Brian Green.