door Berrus » do 09 apr 2026, 18:32
identiteit is een hele mooie discussie eigenlijk, het begint al bij het ontleden van "wie ben ik"
dan volgt de naam,, waarbij de vraag is, ben je dat echt, wie was je dan voor je je naam kreeg?
Dan vervolgens kijk je verder en kom je in conflict met "zijn" en "hebben" Bein ik een man, ik heb een mannelijk lichaam, maar ben ik dat lichaam, of heb ik een lichaam. dat vervolgt zich in de vraag of je je huiskleur bent of je een huidskleur hebt naar uiteindelijk het beroep dat je uitoefent. ben je het werk dat je doet of heb je de vaardigheid om het werk te doen.
Al met al kun je bij jezelf een behoorlijke identiteitscrisis veroorzaken
Ik denk eerder dat identiteit niet beschrijft wie je bent, maar hoe je wordt herkent.
En die herkenning kan heel divers zijn, van naam naar burger service nummer, van buurman tot klasgenoot, van landgenoot tot buitenlander, van vriend tot vijand.
identiteit is een hele mooie discussie eigenlijk, het begint al bij het ontleden van "wie ben ik"
dan volgt de naam,, waarbij de vraag is, ben je dat echt, wie was je dan voor je je naam kreeg?
Dan vervolgens kijk je verder en kom je in conflict met "zijn" en "hebben" Bein ik een man, ik heb een mannelijk lichaam, maar ben ik dat lichaam, of heb ik een lichaam. dat vervolgt zich in de vraag of je je huiskleur bent of je een huidskleur hebt naar uiteindelijk het beroep dat je uitoefent. ben je het werk dat je doet of heb je de vaardigheid om het werk te doen.
Al met al kun je bij jezelf een behoorlijke identiteitscrisis veroorzaken :)
Ik denk eerder dat identiteit niet beschrijft wie je bent, maar hoe je wordt herkent.
En die herkenning kan heel divers zijn, van naam naar burger service nummer, van buurman tot klasgenoot, van landgenoot tot buitenlander, van vriend tot vijand.