door Phys » do 01 feb 2007, 18:32
Ik lees rare dingen hier.
Hoezo zijn ouders verplicht voor hun studerende kinderen onderwijs en onderdak te betalen? Vanaf 18 ben je meerderjarig en MOETEN je ouders niets meer.
Als je ouders niets betalen, kun je dat aangeven bij IB-groep (in Nederland dus) en als je ouders zeggen niets te betalen, krijg je een hogere vergoeding. Uiteraard komt het in de praktijk nauwelijks voor dat ouders helemaal niet betalen.
Verder zegt iemand dat omdat studeren in België stukken goedkoper is dan Nederland, het logisch is dat de Nederlandse ouders een bijdrage vragen van het kind.
Het lijkt me logischer om als volgt te redeneren: studeren in Nederland is erg duur, dus betalen de ouders mee. In België erg goedkoop, dus kan de student dit makkelijk zelf opbrengen.
Verder vind ik het ook helemaal niet zo raar als ouders geld vragen voor kost en inwoning aan hun thuiswonende kind. Thuiswonen is gewoon stukken goedkoper dan op kamers; je eet mee, geen elektriciteit/gas enz.
Bovendien is de uitwonende beurs hier 248,- en de thuiswonende beurs rond de 80,-
Dus de overheid gaat er geheel onterecht vanuit dat een kamer 168,- kost.
Helaas is mijn kamer 300,- en dat is allesbehalve een uitzondering in Utrecht. Dus ik moet zelf nog 50,- betalen aan mijn kamer, terwijl een thuiswonende nog 70 óverhoudt --> scheelt dus 120,-
Dan vind ik het niet raar als een kind zijn ouder betaalt om thuis te wonen, nee.
Het probleem met veel beta-studies is inderdaad dat je nauwelijks tijd overhebt om te werken. Als ik 36 uur college heb, heb ik daar geen puf meer voor. Veel vrienden van me hebben niet meer dan 10 uur college, dan lukt dat wel natuurlijk.
Ik lees rare dingen hier.
Hoezo zijn ouders verplicht voor hun studerende kinderen onderwijs en onderdak te betalen? Vanaf 18 ben je meerderjarig en MOETEN je ouders niets meer.
Als je ouders niets betalen, kun je dat aangeven bij IB-groep (in Nederland dus) en als je ouders zeggen niets te betalen, krijg je een hogere vergoeding. Uiteraard komt het in de praktijk nauwelijks voor dat ouders helemaal niet betalen.
Verder zegt iemand dat omdat studeren in België stukken goedkoper is dan Nederland, het logisch is dat de Nederlandse ouders een bijdrage vragen van het kind.
Het lijkt me logischer om als volgt te redeneren: studeren in Nederland is erg duur, dus betalen de ouders mee. In België erg goedkoop, dus kan de student dit makkelijk zelf opbrengen.
Verder vind ik het ook helemaal niet zo raar als ouders geld vragen voor kost en inwoning aan hun thuiswonende kind. Thuiswonen is gewoon stukken goedkoper dan op kamers; je eet mee, geen elektriciteit/gas enz.
Bovendien is de uitwonende beurs hier 248,- en de thuiswonende beurs rond de 80,-
Dus de overheid gaat er geheel onterecht vanuit dat een kamer 168,- kost.
Helaas is mijn kamer 300,- en dat is allesbehalve een uitzondering in Utrecht. Dus ik moet zelf nog 50,- betalen aan mijn kamer, terwijl een thuiswonende nog 70 óverhoudt --> scheelt dus 120,-
Dan vind ik het niet raar als een kind zijn ouder betaalt om thuis te wonen, nee.
Het probleem met veel beta-studies is inderdaad dat je nauwelijks tijd overhebt om te werken. Als ik 36 uur college heb, heb ik daar geen puf meer voor. Veel vrienden van me hebben niet meer dan 10 uur college, dan lukt dat wel natuurlijk.