Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: diesel in benzinemoter

Re: diesel in benzinemoter

door Mrtn » do 19 mei 2005, 08:19

Het is alleen wel bijzonder slecht voor de motor; een dieselmotor is niet voor niets veel zwaarder geconstrueerd dan een vergelijkbare benzinemotor.

Een vriend van me heeft zijn 50cc Honda brommer (een C310 als ik me niet vergis) op diesel laten lopen. Twee weken later had hij mooi een big-end lager als een muziekdoos..

(en nog wat later een gat in zijn zuiger)

Re: diesel in benzinemoter

door Anonymous » wo 18 mei 2005, 19:37

Ik heb wel eens in een auto met benzinemotor gereden op pure diesel. Als de motor nog koud is loopt hij waardeloos, maar als de motor eenmaal warm is rijdt het bijna even goed als een dieselmotor. :shock:

Re: diesel in benzinemoter

door Leonard of Quorm » do 14 apr 2005, 22:13

Ik denk OOK dat het in die mengverhouding weinig kwaad kan, maar wil ook iets opmerken over de vergelijkingen die hier zijn gemaakt over de beide brandstoffen.

De ZELFontbrandingstemperatuur van Diesel ligt veel lager dan die van benzine, niet te verwarren met de temperatuur waarmee je het aansteken kan.

waarom is diesel dan zo rottig aan te steken? dat komt omdat het minder goed verdampt: in een vat benzine kun je ook een brandende lucifer doven, als je hem er maar meteen induwt, want het is de damp die je aansteekt.

dus diesel wordt in een onder druk gebrachte hoeveelheid lucht, die warm is, fijn verneveld als we willen dat het ontsteekt.

benzine mengen we gewoon mee met de lucht, en steken we vervolgens aan met een vonkje, en moet WACHTEN op dat vonkje met ontbranden: dit is de klopvastheid van benzine, uitgedrukt in het octaanGETAL, en niet gehalte

Van diesel spreken we over de brandbaarheid, die wordt aangegeven met het CETAANgetal

het Vlampunt van diesel mag uti veiligheidsoverwegingen niet onder de 55 graden Celcius liggen

mijn vraag aan de starter van deze thread: heb je niet juist een vermogenstoename gemerkt? :wink:

de hoeveelheid energie in diesel ligt een stuk hoger dan die van benzine, vandaar ook dat je op een liter diesel verder komt dan op een liter benzine

Ik speel al een tijd met deze gedachte, maar durf het in mijn moderne auto met katalysator en injectiesysteem niet bewust te proberen..

dus rijd ik voorlopig maar op LPG, wat nog veel goedkoper is, en schoner!

Groet,

Ivo

Re: diesel in benzinemoter

door Anonymous » wo 06 apr 2005, 13:44

wat is de ontbrandingstempratuur van diesel?

Re: diesel in benzinemoter

door Mrtn » ma 28 feb 2005, 20:05

ja dat kan wel degelijkkwad om dat diesel verwarmt moet worden met het gloeien en de benzien niet .
Niet geheel zuiver: de gloeiplug verwarmt niet direct de brandstof. Wel de volledige omstandigheden waarin het geheel verbrandt.

Dieselmotoren hebben het gloeien meestal niet eens nodig om te starten, maar het vergemakkelijkt het starten wel en het brengt de roetuitstoot van een koude start fors terug.

Wil je uitsluitsel: bel dan de ANWB, merkdealer, etc.

Re: diesel in benzinemoter

door TuuT » zo 27 feb 2005, 17:52

peter schreef:Hoi, ik vroeg me af in welke verhouding diesel kwaad kan in een benzine moter. Ik heb zelf 0,7 liter diesel getankt toen ik er achter kwam dat het diesel was :shock: . Toen volgegooit (55 liter benzine) dus de verhouding is ongeveer 1:80.

Kan dit kwaad?
Maak je niet druk....Mijn Puch rijd soms op 10:80 als een trein. :?:

Re: diesel in benzinemoter

door Anonymous » wo 26 jan 2005, 18:45

hoi 10 liter oprijden dan 10 liter benzine erbij doe dit zo dat diesel brandstof flink verdund is dus elke keer benzine erbij iets oprijden en tanken blijft dan weinig van de diesel over

heb zelf ook gehad

Re: diesel in benzinemoter

door ThaMark » zo 23 jan 2005, 16:47

Op zich geen goed idee om de twee te vermengen. Het zijn namelijk erg verschillende goedjes, gezien energie waarde, verbrandingsomstandigheden en dergelijk.

Het is zegmaar hetzelfde als olie door de benzine te gooien. Je motor gaat er niet beter van lopen, rookt lekker blauw, maar hoeft niet fataal te zijn.

Grote verschil tussen de twee principes is dat diesel zelfontbrand onder een bepaalde druk. Bij benzine heb je vonkjes van bougies nodig.

Re: diesel in benzinemoter

door Anonymous » zo 23 jan 2005, 16:02

peter schreef:Hoi, ik vroeg me af in welke verhouding diesel kwaad kan in een benzine moter. Ik heb zelf 0,7 liter diesel getankt toen ik er achter kwam dat het diesel was :oops: . Toen volgegooit (55 liter benzine) dus de verhouding is ongeveer 1:80.

Kan dit kwaad?
ja dat kan wel degelijkkwad om dat diesel verwarmt moet worden met het gloeien en de benzien niet . en je kan beter de benziene er uit haalen dan is het beter een klein beetje kan geen kwat een liter mag wel ..............

Re: diesel in benzinemoter

door Tinustechniek » di 28 dec 2004, 09:54

nee in de winder kan dat zeker geen kwaat wand diesel is vetter dan benziene dus blijft alles wat in de moter zit wat vetter en dus start de motor beter  :wink:
Sorry, maar is dit grappig bedoeld? Post dan gewoon niks; hier heb je niks aan.

Re: diesel in benzinemoter

door Anonymous » zo 26 dec 2004, 09:41

peter schreef:Hoi, ik vroeg me af in welke verhouding diesel kwaad kan in een benzine moter. Ik heb zelf 0,7 liter diesel getankt toen ik er achter kwam dat het diesel was :shock: . Toen volgegooit (55 liter benzine) dus de verhouding is ongeveer 1:80.

Kan dit kwaad?
nee in de winder kan dat zeker geen kwaat wand diesel is vetter dan benziene dus blijft alles wat in de moter zit wat vetter en dus start de motor beter :wink:

Re: diesel in benzinemoter

door Mrtn » do 07 okt 2004, 14:01

terwijl diesel juist een lage ontbrandingstemperatuur heeft. Er kan dus detonatie optreden (door het voortijdig ontbranden van de diesel kan de benzine ook voortijdig ontbranden) wat zeer schadelijk voor een motor is.
Hier twijfel ik aan en wel omdat diesel juist niet tot ontbranding zal komen in een benzinemotor, omdat de temperaturen naar mijn idee niet hoog genoeg worden. Daarbij is de compressieverhouding van een benzinemotor niet voldoende om diesel te doen ontbranden. Misschien dat het wel tot ontbranding komt als de benzine tot ontbranding komt.

Ik denk dat het effect van een beetje diesel in een benzinemotor niet zo groot is. Een optredend effect zou kunnen zijn dat je een nabrandend mengsel hebt. = 'fik in je uitlaatspruitstuk' omdat diesel langzaam verbrand, terwijl je een relatief hoogtoerige motor hebt (geschikt voor benzine) ..hoogtoerig naar diesel-standaard. De diesel is nog aan het verbranden als het al langs de uitlaatklep uit de cilinder ontsnapt. Dit kan schade aan je kleppen en zittingen geven omdat ze te heet kunnen worden.

Dit er vanuit gaande dat diesel tot ontbranding komt in de verbrandingskamer.

Dan nog de roetvorming die wel eens neer kan slaan op kleppen en misschien de katalysator.. aan de andere kant wordt dit allemaal weer heet genoeg om schoon te worden denk ik.

Maar.. zo'n klein beetje lijkt me geen enkel probleem :wink:

Re: diesel in benzinemoter

door Zembla » vr 10 sep 2004, 20:18

ik denk ook niet het iets uitmaakt ik denk zelfs dat je er heel weinig van zult merken

Re: diesel in benzinemoter

door woodstock » wo 18 aug 2004, 23:47

Bij dezelfde verhouding andersom (benzine in dieselauto) voorzie ik ook nog geen probleem.


Sterker nog, bij extreem koud weer word wel eens aangeraden om wat

benzine bij de diesel te tanken, dit om het "vlokken" van de diesel te

voorkomen. Maar kompleet de tank vol gieten met benzine bij een

dieselmotor betekend het einde van je motor. De verstuivers enwat al

niet meer. Andersom kun je dit wel, de diesel in een benzinemotor zal

geeneens ontbranden.

Re: diesel in benzinemoter

door Anonymous » di 17 aug 2004, 21:28

Anonymous schreef:Ik zou de brandstof eruit halen of iig een garage navragen. Benzine heeft een bepaald octaangehalte om niet voortijdig te ontbranden (hoge ontbrandingstemperatuur) terwijl diesel juist een lage ontbrandingstemperatuur heeft. Er kan dus detonatie optreden (door het voortijdig ontbranden van de diesel kan de benzine ook voortijdig ontbranden) wat zeer schadelijk voor een motor is. Tevens kan het injectiesysteem problemen krijgen met diesel; diesel heeft een hogere viscositeit waardoor er minder geinjecteerd wordt en het mengsel arm wordt, ook weer met mogelijk schade tot gevolg.

Moet ik wel zeggen dat 1:88 erg weinig is, vandaar misschien eerst even aan een garage vragen.


Juist niet, diesel onsteekt trager dan benzine. Benzine kun je met een vonkje aansteken, terwijl er bij diesel wel iets meer voor nodig is. Geen probleem dus, en al helemaal niet wanneer je motor erg warm is, loopt deze mischien nog wel beter doordat de klopsensor later ingrijpt.