Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Vastestof wetenschappen

Re: Vastestof wetenschappen

door Rudeoffline » do 09 mar 2006, 10:34

Antoon schreef:Ik vroeg me af waarom in een metaal alleen de buitenste electronen beweeglijk zijn.  Waarom zijn het nou elleen maar de electronen in de buitenste band die mee mogen doen aan het geleidings proces?

Zelf heb ik al wel wat bedacht;

In een metaal kunnen alle electronen bewegen, maar, enkel de buitenste schil heeft toegang tot de buitenste schil van een naburig atoom, Net zo als bij covalente bindingen, maar hier kunnen de electronen overlopen, omdat we praten over een metaal.

Als dit klopt heb ik nog wel meer vragen.
Omdat de buitenste elektronen het zwakste zijn gebonden. Volle schillen zijn heel erg stabiel ( dat kun je quantumfysisch makkelijk afleiden, de totale L en S is 0 in zo'n volle subschil ) en dus zijn het de buitenste elektronen die makkelijk zijn weg te kicken.

Vastestof wetenschappen

door Antoon » do 09 mar 2006, 00:17

Ik vroeg me af waarom in een metaal alleen de buitenste electronen beweeglijk zijn. Waarom zijn het nou elleen maar de electronen in de buitenste band die mee mogen doen aan het geleidings proces?

Zelf heb ik al wel wat bedacht;

In een metaal kunnen alle electronen bewegen, maar, enkel de buitenste schil heeft toegang tot de buitenste schil van een naburig atoom, Net zo als bij covalente bindingen, maar hier kunnen de electronen overlopen, omdat we praten over een metaal.

Als dit klopt heb ik nog wel meer vragen.