Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Koningswater

Re: Koningswater

door Jan van de Velde » wo 17 mei 2006, 01:01

Brainiac:
don't try this at home, folks

No really, don't

Re: Koningswater

door Andr » di 16 mei 2006, 23:25

phi07 schreef:
André B. schreef:En dat is maar goed ook :roll:  

Leuk is als je een balletje aluminiumfolie in koningswat gooit, dan weet je pas goed waar je mee te maken hebt :D
Oeh wat gebeurd er dan? Puur uit interesse natuurlijk 8)
Het balletje lost razendsnel op met veel dampen en geluid. En het stuitert alle kanten op :D

Re: Koningswater

door phi07 » di 16 mei 2006, 21:23

maar probeer dit maar liever niet thuis.
Was ik ook niet van plan, vind het interessant spul :roll: .

Maar hoe werkt het precies? Ik bedoel, het goud verdampt samen met het chloor? Komt dit doordat de elektronen anders binden of hoe moet ik me dit voorstellen? Oftewel: wat maakt dit spul zo bijtend..

Re: Koningswater

door goldsteen » di 16 mei 2006, 20:03

Ook enig idee over de reactiesnelheid?
Waar wij het wel voor gebruikten was om een massief stukje goud (7 gram) op te lossen t.b.v. een verguldbad.

Hiertoe maakten we wat koningswater en deden dit, met het goud, in een glazen kolfje.

Om de reactiesnelheid te bevorderen zetten we een koperen potje met zand op een gaspit en drukten het kolfje met koningswater in het zand, zodat het één niet omviel en twee geleidelijker verwarmde.

Na ongeveer 10 minuten, wanneer de vloeistof nagenoeg verdampt was, werd het goud als het ware vloeibaar, sloeg neer tegen het glas van de kolf en was dan geschikt om met de rest van het verguldbad te mengen. Dit leek een soort omslagpunt.

Je moest het wel goed in de gaten houden, want wachtte je te lang dan was je goud verdampt.

Ik moet je wel vertellen dat wij tijdens dit proces altijd verschrikkelijk moesten hoesten van de dampen. Toen werd er allemaal nog niet zo nauw gekeken m.b.t. afzuiging e.d., maar probeer dit maar liever niet thuis.

Re: Koningswater

door phi07 » di 16 mei 2006, 17:01

André B. schreef:En dat is maar goed ook :roll:  

Leuk is als je een balletje aluminiumfolie in koningswat gooit, dan weet je pas goed waar je mee te maken hebt :D
Oeh wat gebeurd er dan? Puur uit interesse natuurlijk 8)

Re: Koningswater

door Andr » ma 15 mei 2006, 22:11

En dat is maar goed ook :roll:

Leuk is als je een balletje aluminiumfolie in koningswat gooit, dan weet je pas goed waar je mee te maken hebt :D

Re: Koningswater

door Wouter_Masselink » ma 15 mei 2006, 20:18

12 M is in ieder geval niet in de vrije handel voor particulieren verkrijgbaar.

Re: Koningswater

door Dalton » ma 15 mei 2006, 18:21

Koningswater (of aqua regia) is de triviale naam voor het 3:1-mengsel van geconcentreerd zoutzuur en geconcentreerd salpeterzuur.
Geconcentreerd zoutzuur is 37% (12M) is dit ook verkrijgbaar?

Meestal is het 1M wat er verkocht wordt, dit lijkt me wat aan de lage kant voor koningswater.

Re: Koningswater

door PCB » ma 15 mei 2006, 17:48

Inderdaad; zoutzuur is bij de bouwmarkt verkrijgbaar voor een euro of anderhalf per liter. Salpeterzuur weet ik zo 1,2,3 niet waar je het gauw kunt krijgen.

Re: Koningswater

door phi07 » zo 14 mei 2006, 23:03

Je kan het dus niet kopen. Zelfs al zou je het kopen, dan is het weinig reactief aangezien je het meteen na mengen moet gebruiken.
Gewoon zoutzuur en salpeterzuur kopen lijkt me. En dan mengen in verhouding 3:1?

Wel direct gebruiken dus :roll:

Re: Koningswater

door Wouter_Masselink » zo 14 mei 2006, 21:13

Je kan het dus niet kopen. Zelfs al zou je het kopen, dan is het weinig reactief aangezien je het meteen na mengen moet gebruiken.

Re: Koningswater

door raintjah » zo 14 mei 2006, 21:09

Waar kan je dat goedje kopen? 8)

Re: Koningswater

door Jan van de Velde » zo 14 mei 2006, 19:04

Due to the formation of volatile nitrosyl chloride and chlorine, aqua regia will quickly lose its effectiveness. Therefore, it should be mixed immediately before use
Vanwege de vorming van het vluchtige nitrosylchloride en choorgas verliest koningswater snel haar effectiviteit. Dus moet het direct voor gebruik gemengd worden. 8)

Re: Koningswater

door phi07 » zo 14 mei 2006, 18:19

Bedankt!

Verder las ik dat je koningswater het best kunt gebruiken direct na het mengen, aangezien het zijn 'kracht' verliest na een tijd.

("Due to the formation of volatile nitrosyl chloride and chlorine, aqua regia will quickly lose its effectiveness. Therefore, it should be mixed immediately before use.")

Nou ben ik goed in Engels maar formation of volalite nitrosyl chloride and chlorine is iets te hoog gegrepen. Kan iemand dit uitleggen?

Re: Koningswater

door PCB » zo 14 mei 2006, 18:14

Nee, maar het lijkt me dat er geen katalysator nodig is.

Een en ander zal ook afhangen van contactoppervlak, dikte van materiaal waarmee je doorheen wilt 'bijten'.