Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: [Mechanica] het maken van een G-meter

Re: [Mechanica] het maken van een G-meter

door Anonymous » do 09 dec 2004, 08:45

Hej, bedankt voor de goede tips! Ik zal zeker eens kijken op de site van de UvA. Maar wat heb je dan met die datalogger en versnellingssensor gedaan? Heb je daar nog proeven mee gedaan?

Re: [Mechanica] het maken van een G-meter

door Anonymous » di 09 nov 2004, 14:40

Hey ik heb t wel eens op discovery gezien dat een paar kinderen dat ook in een achtbaan gingen doen wen zij gingen op de weegschaal zitten en met hun eigengewicht gingen ze dan berekenen wat dan de krachten waren. Alleen het noteren ervan in een achtbaan tja niet echt handig 8)

Re: [Mechanica] het maken van een G-meter

door Anonymous » wo 03 nov 2004, 11:29

Ik ben op dit moment bezig om mijn profielwerkstuk te doen over het meten van G-krachten in de achtbaan. Ik heb eerst geprobeerd om zelf iets in elkaar te knutselen, maar enerzijds werkt dat niet en anderzijds wordt je er meestal niet mee in de achtbaan gelaten. Ik heb een datalogger + versnellingssensor geleend van het Amstelinstituut (onderdeel van de UvA). Hiermee kun je de verticale versnelling uitrekenen. Als die 9,81 is, heb je 1G, als het 18 is 2G etc... Het werkte heel goed. Als ik jou was zou ik ook maar eens contact opnemen met de UvA! Op hun site staat een link naar het werkstuklab.

Re: [Mechanica] het maken van een G-meter

door Magnetoow » ma 25 okt 2004, 15:19

He Madelon, aflezen kan tegenwoordig met losgekoppelde 'handhelds' die volgens mij infrarood verzenden vanaf weegschaal. Alles dat je dan hoeft te doen is zorgen dat je niet voor de transmitter van de weegschaal zit....... anders ontvangt ie weinig natuurlijk :shock:

Re: [Mechanica] het maken van een G-meter

door Anonymous » ma 25 okt 2004, 15:02

Nou, ik vind de vertikale versnellingen het belangrijkste, dus dat zit wel goed. Maar hoe zou ik die weegschaal af moeten lezen als ik erboven op zit?? Hem vasthouden lijkt mij het meest praktische, want om een slingersysteem mee te nemen in een achtbaan lijkt mij niet erg handig. :shock: dit wordt nog lastig, zeg!!

Re: [Mechanica] het maken van een G-meter

door Mafkees » ma 25 okt 2004, 13:01

Magnetoow schreef:Als je nou een hele goede weegschaal hebt, kun je ook op de weegschaal gaan zitten en de aanduidingen opnemen.

Ben zelf niet zo thuis in de weegschalen business, maar volgens mij als je niet te zwaar bent zou het moeten kunnen lukken. Ik las bijvoorbeeld dat de maximale G-kracht die je in El Condor in Six Flags haalt 4,5 is. Nou stel je weegt 50 kilo, dan ga je naar 225 kilo. Er is vast wel ergens een weegschaal te vinden die dat aankan.

Ik zou zeggen succes!
Ja, maar dan meet je dus maar in een richting, terwijl je ook in andere richtingen versnelt. :shock:

Re: [Mechanica] het maken van een G-meter

door Magnetoow » za 23 okt 2004, 17:28

Als je nou een hele goede weegschaal hebt, kun je ook op de weegschaal gaan zitten en de aanduidingen opnemen.

Ben zelf niet zo thuis in de weegschalen business, maar volgens mij als je niet te zwaar bent zou het moeten kunnen lukken. Ik las bijvoorbeeld dat de maximale G-kracht die je in El Condor in Six Flags haalt 4,5 is. Nou stel je weegt 50 kilo, dan ga je naar 225 kilo. Er is vast wel ergens een weegschaal te vinden die dat aankan.

Ik zou zeggen succes!

Re: [Mechanica] het maken van een G-meter

door Mafkees » wo 20 okt 2004, 18:52

Een weegschaal lijkt mij bij nader inzien ook niet erg praktisch...Je zou jezelf ook helemaal in kunnen klemmen tussen 8 weegschalen, maar ja... :shock:

Ik denk dat een slinger of massaveersysteem meer kans maakt. :wink:

Re: [Mechanica] het maken van een G-meter

door Tinustechniek » wo 20 okt 2004, 17:32

ja, maar in een achtbaan zijn toch vooral vertikale krachten. (loopings, 'bergen' enz) dus zou het nodig zijn om de horizontale krachten te meten. zijn die niet te verwaarlozen?
Naar mijn idee zijn die zeker niet te verwaarlozen. Achtbanen hebben ook scherpe bochten in zich.

Als je dit toch wil negeren en alleen de verticaal gerichte krachten wil meten, kom je met een weegschaal nog steeds niet uit de voeten want dan moet je de weegschaal de hele tijd precies in een horizontale positie houden, wat met erg lastig lijkt bij een snelle schroef omdat je hem relatief voor jezelf over de kop moet draaien....

Re: [Mechanica] het maken van een G-meter

door Anonymous » wo 20 okt 2004, 13:48

ja, maar in een achtbaan zijn toch vooral vertikale krachten. (loopings, 'bergen' enz) dus zou het nodig zijn om de horizontale krachten te meten. zijn die niet te verwaarlozen?

Re: [Mechanica] het maken van een G-meter

door Tinustechniek » ma 18 okt 2004, 18:13

Voor enkel horizontale versnellingen zou ik een slinger gebruiken, en daarbij de uitwijking meten. Bijvoorbeeld bij een uitwijking van 45° heb je te maken met 1 G, en bij 63,4° 2 G, enz enz.
Owja, je moet het idd nog normaliseren vanwege de naar beneden gerichte Gravity... :shock: Hehe, ik was iets te snel...

Re: [Mechanica] het maken van een G-meter

door doemdenker » ma 18 okt 2004, 14:58

Nou, eigenlijk moet ik ermee in een achtbaan kunnen zitten.


In een achtbaan wordt denk ik lastig, met krachten die elkaar snel afwisselen in allerlei richtingen. Maarja, het is een doemdenker die dit denkt.

Voor enkel horizontale versnellingen zou ik een slinger gebruiken, en daarbij de uitwijking meten. Bijvoorbeeld bij een uitwijking van 45° heb je te maken met 1 G, en bij 63,4° 2 G, enz enz.

Re: [Mechanica] het maken van een G-meter

door Tinustechniek » ma 18 okt 2004, 11:33

Ook in een achtbaan kun je prima een weegschaal gebruiken.

Neem een weegschaal, leg daar 1 kg massa op, hang de weegschaal op een een touw oid. Hou de weegschaal aan het touw vast in de achtbaan. De weegschaal zal daardoor altijd in de juiste richting hangen (in lijn van de G-kracht). Moet je wel constant afmeten.

Re: [Mechanica] het maken van een G-meter

door Anonymous » ma 18 okt 2004, 11:02

Nou, eigenlijk moet ik ermee in een achtbaan kunnen zitten. Het zou fijn zijn als dat zou kunnen, dan heb ik namelijk ook een praktische kant aan mijn profielwerkstuk zitten. Maar mocht ik er nou achter komen dat het niet kan, dan kan ik de g-krachten nog altijd bereken.

Re: [Mechanica] het maken van een G-meter

door doemdenker » za 16 okt 2004, 22:16

heeft iemand misschien een idee hoe ik zelf een G-meter in elkaar kan zetten?
Een G-meter voor horizontale of vertikale versnellingen?