Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: geluidsbarriere

Re: geluidsbarriere

door K. Jansen » vr 19 nov 2004, 16:10

Nog een vraag. Jij staat op punt A, en een vliegtuig dat door de geluidsbarierre gaat passeert jou. Dan hoor je op punt A een knal. Maar als je dan naar punt B gaat dat verderop ligt, waar de vliegtuig nog niet gepasseert is (Het zal je nooit lukken, maar stel) En dezelfde vliegtuig dat door de geluids barierre gaat passeert jou weer. Hoor je dan weer een nieuwe knal?
De knal hoor je als de schokgolf bij jou langskomt, stel dat het vliegtuig omdraait en weer langskomt, zal je dus gewoon een tweede knal horen.

Het is dus niet zo dat als je een knal hoort er op dat moment een vliegtuig door de geluids"barriere" gaat, het kan net zo goed zijn dat ie al langere tijd met een snelheid vliegt die groter is dan Mach 1.
Ja dus :shock:
En dan nog iets. Je hoort een knal als je mach 1(geluidsbarierre) bereikt hebt. Hoor je dan weer een knal als je door Mach 2,3,4 enz gaat?
Nee, je hoort alleen een "knal" als je even hard of harder gaat dan Mach 1, mocht je versnellen naar Mach 2 enz. Dan hoor je niet nog een knal.

Re: geluidsbarriere

door Anonymous » vr 19 nov 2004, 16:03

Nog een vraag. Jij staat op punt A, en een vliegtuig dat door de geluidsbarierre gaat passeert jou. Dan hoor je op punt A een knal. Maar als je dan naar punt B gaat dat verderop ligt, waar de vliegtuig nog niet gepasseert is (Het zal je nooit lukken, maar stel) En dezelfde vliegtuig dat door de geluids barierre gaat passeert jou weer. Hoor je dan weer een nieuwe knal?

Of is het zo dat als de vliegtuig door de geluids barierre gaat op dat moment maar een knal produceerd en daarna niet meer?

En dan nog iets. Je hoort een knal als je mach 1(geluidsbarierre) bereikt hebt. Hoor je dan weer een knal als je door Mach 2,3,4 enz gaat?

Re: geluidsbarriere

door groencontainer » vr 19 nov 2004, 10:05

Ja, dat klopt, maar een schokgolf is heel erg dun, dus in praktijkt zal je dat totaal niet merken

Re: geluidsbarriere

door Ad@mski » vr 19 nov 2004, 09:59

Ja oke ...is wel duidelijk.

Alleen bij punt 2 die schokgolf heeft ook een bepaalde snelheid, dus het heeft dergelijk wel met snelheid te maken (Toch).

Als ik dus in een vliegtuig zit die maar +/- 5 km/h langzamer gaat dan de vliegtuig die door de bariere heen gaat (als het theoretisch mogelijk is) dan zou die schokgolf er toch langer over doen om mij te passeren.......

Re: geluidsbarriere

door groencontainer » vr 19 nov 2004, 01:53

punt 3: Nee, je hoort geen knal dan, omdat je achter de schokgolf zit. Althans als je niet in de punt van het vliegtuig zit :shock: . De punt van de neus van het vliegtuig zorgt voor de schokgolf, welke weer voor de knal zorgt.

Overigens, als je in de schokgolf zelf zit, hoor je ook geen knal, een schokgolf is immers alleen een verschil in druk. Als je dus konstant in een hoge druk zit hoor je normaal. Geluid is immers snelle verandering in drukken, als de druk konstant is, produceert dat dus geen geluid.

Punt 2: Nee, het gaat om een schokgolf, niet om een geluidsgolf (hoewel een geluidsgolf theoretisch uit zeer lichte schokgolven bestaat). Maar in dit geval gaat het om een sterke schokgolf. Snelheden opzich hebben daar geen invloed op.

Punt 1: Zo zou je het kunnen zeggen. Het vliegtuig zorgt voor een konstante schokgolf. Als deze schokgolf een waarnemer passeert hoor je de knal. Een vliegtuig die door de geluids barriere gaat produceert dus geen knal maar een schokgolf! En een schokgolf kan je waarnemen door een knal, als ie je passeert.

Re: geluidsbarriere

door Ad@mski » do 18 nov 2004, 21:44

De knal hoor je als de schokgolf bij jou langskomt, stel dat het vliegtuig omdraait en weer langskomt, zal je dus gewoon een tweede knal horen.

Het is dus niet zo dat als je een knal hoort er op dat moment een vliegtuig door de geluids"barriere" gaat, het kan net zo goed zijn dat ie al langere tijd met een snelheid vliegt die groter is dan Mach 1
En nu even een paar vragen:

1.) Dus in feite als een vliegtuig door de geluisbarierre heen breekt "zendt" deze een constante knal uit?? of is het een eenmalige knal alleen op het moment dat deze barriere wordt gebroken?? Alleen je hoort het niet constant omdat het geluid jou op een gegeven moment niet meer bereikt?????

2.)En als je in dat geval dus met een snelheid zou vliegen onder de snelheid van het geluid, en een vliegtuig passeert jou dan met een snelheid die net hoger ligt dan de snelheid van het geluid........hoor je dan de knal een langere periode????

3)Als je zelf op het vliegtuig zit die door de barriere gaat hoor je de knal zelf dan ook. En als het antwoord op vraag 1 'ja' is dan zou je dus gek worden van de herrie :shock:

Of snap ik er nu helemaal niet meer van......

Re: geluidsbarriere

door Roel80 » do 18 nov 2004, 16:20

Even een vraag. Als jij dus even snel gaat als het vliegtuigt. En je zweeft precies in de ruimte waar de deeltjes in elkaar worden gedrukt. Dan blijft je die knal horen. Of heb ik het dan verkeerd!!


Geluid krijg je doordat de druk in korte tijd varieert. Heb je constant een lage of hoge druk, de situatie die jij nu aangeeft, is er geen geluid (je hoort bijv. ook geen geluid als je paar meter het water in duikt terwijl de druk daar vele malen hoger is dan bij een geluidsgolf). De schokgolf passeert jouw oor waardoor de druk in korte tijd normaal>hoog>laag>normaal wordt, en daardoor hoor jij dat. Ga je met de schokgolf mee ondervindt je alleen een hogere druk van de schokgolf. Stel dat je iets langzamer of sneller dan de drukgolf bent hoor je waarschijnlijk nog niks, de drukvariatie duurt in verhouding zo lang dat de frequentie te laag is om te horen. (je hoort dus ook een lagere frequentie als je met het vliegtuig mee beweegt dan als je in tegenovergestelde richting zou bewegen).

Re: geluidsbarriere

door Vortex29 » do 18 nov 2004, 13:45

Dan hoor je geen geluid.

Re: geluidsbarriere

door Anonymous » do 18 nov 2004, 11:30

Aha....maar het vliegtuig blijft doorvliegen met zijn enorme snelheid en er horen dan steeds nieuwe knallen tot stand te komen, want de luchtmoleculen blijven tegen elkar botsen, of heb ik het mis ?
Ik snap niet helemaal wat je hiermee bedoeld. Geluid wordt niet veroorzaakt doordat de moleculen tegen elkaar aanbotsen maar doordat deeltjes lokaal even heen en weer worden bewogen wat tot lokale verandering van de dichtheid leidt. Dit is dus een drukgolf en deze hoor jij. Als de drukgolf voorbij is, is het deeltje weer terug in zijn oorspronkelijk positie en doet dus niks meer.

De normale geluidsgolven (de cirkels) overlappen elkaar vooral op de rand van de kegel (zie de grootste twee cirkels op de rand van de kegel). Hierdoor onstaat daar een schokgolf. De < is dus gewoon een schokgolf die mee beweegt met het vliegtuig. Omdat deze schokgolf aan jouw voorbij gaat met hoge snelheid neem je dit waar als een knal (de hoge drukverandering in korte tijd zorgt ervoor dat jij dit waarneemt als geluid). Buiten de kegel is geen geluid, daar kunnen de cirkels niet komen. In de kegel is gewoon het geluid van het vliegtuig. Voor de knal hoor je een supersoon vliegtuig dus ook niet aankomen.
Even een vraag. Als jij dus even snel gaat als het vliegtuigt. En je zweeft precies in de ruimte waar de deeltjes in elkaar worden gedrukt. Dan blijft je die knal horen. Of heb ik het dan verkeerd!!

Re: geluidsbarriere

door groencontainer » di 16 nov 2004, 23:36

De knal hoor je als de schokgolf bij jou langskomt, stel dat het vliegtuig omdraait en weer langskomt, zal je dus gewoon een tweede knal horen.

Het is dus niet zo dat als je een knal hoort er op dat moment een vliegtuig door de geluids"barriere" gaat, het kan net zo goed zijn dat ie al langere tijd met een snelheid vliegt die groter is dan Mach 1.

Re: geluidsbarriere

door einstone » ma 08 nov 2004, 20:30

Dat is wanneer het vliegtuig door de schokgolven heen breekt
Dat is wanneer die schokgolf jou oor passeert...

Re: geluidsbarriere

door Anonymous » ma 08 nov 2004, 19:27

Als een vliegtuig de geluidsbarriere doorbreekt hoor je maar een keer een knal. Dat is wanneer het vliegtuig door de schokgolven heen breekt. Eenmaal supersoon leidt dit niet tot een reeks knallen, zoals eerder werd verondersteld!

Re: geluidsbarriere

door Anonymous » zo 07 nov 2004, 18:51

Re: geluidsbarriere

door Anonymous » wo 20 okt 2004, 00:37

Aha....maar het vliegtuig blijft doorvliegen met zijn enorme snelheid en er horen dan steeds nieuwe knallen tot stand te komen, want de luchtmoleculen blijven tegen elkar botsen, of heb ik het mis ?
Ik snap niet helemaal wat je hiermee bedoeld. Geluid wordt niet veroorzaakt doordat de moleculen tegen elkaar aanbotsen maar doordat deeltjes lokaal even heen en weer worden bewogen wat tot lokale verandering van de dichtheid leidt. Dit is dus een drukgolf en deze hoor jij. Als de drukgolf voorbij is, is het deeltje weer terug in zijn oorspronkelijk positie en doet dus niks meer.

De normale geluidsgolven (de cirkels) overlappen elkaar vooral op de rand van de kegel (zie de grootste twee cirkels op de rand van de kegel). Hierdoor onstaat daar een schokgolf. De < is dus gewoon een schokgolf die mee beweegt met het vliegtuig. Omdat deze schokgolf aan jouw voorbij gaat met hoge snelheid neem je dit waar als een knal (de hoge drukverandering in korte tijd zorgt ervoor dat jij dit waarneemt als geluid). Buiten de kegel is geen geluid, daar kunnen de cirkels niet komen. In de kegel is gewoon het geluid van het vliegtuig. Voor de knal hoor je een supersoon vliegtuig dus ook niet aankomen.

Re: geluidsbarriere

door Anonymous » di 19 okt 2004, 23:21

Aha....maar het vliegtuig blijft doorvliegen met zijn enorme snelheid en er horen dan steeds nieuwe knallen tot stand te komen, want de luchtmoleculen blijven tegen elkar botsen, of heb ik het mis ?