Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Is er nog vertrouwen in Windows?

Re: Is er nog vertrouwen in Windows?

door Schwartz » di 15 aug 2006, 16:00

Die 25 pc's lijst is leuk maar ik mis 1 computer die rond 1984 een hele goede was.

De BBC acorn.

Bij deze computer kon je extra rom's inpluggen met pascal, lisp, grafische verwerking etc.

Ook had je een zeer goede basic op redelijk pascal nivo.

Het mooiste was dat je twee analoge joysticks kon aansluiten voor spellen.

Re: Is er nog vertrouwen in Windows?

door qrnlk » ma 14 aug 2006, 07:42

Ter aanvulling op mijn post hierboven: The 25 Greatest PCs of All Time.

En een GUI timeline

Re: Is er nog vertrouwen in Windows?

door Schwartz » zo 13 aug 2006, 23:30

Na 1 week testen met Frontpage express kwam ik al rond de 5 fouten tegen die het produkt 'schaden' in gebruik.

Kopieren van microsoft coderingen naar microsoft coderingen loopt niet 100%, je ziet de codering erbij staan, waardoor deze test ook al niet uitgevoerd is.

Een testlijst van een programma zoals ik dat zou doen:

a) stroomuitval

b) toepassen van grote bestanden dan algemeen noodzakelijk

(hiermee test men de snelheid van de software en interface met gebruiker)

c) informatie naar gebruiker bij beperkingen

d) invoer en wissen van zaken die men toepast

e) selekteren van bepaalde zaken

f) interface met gebruiker indien de gebruiker moeilijke dingen wil

g) reaktie van programma op instellingen op de file zoals protectie

h) handleiding en programma

i) algemene zichtbaarheid van programma

(het moet geen cockpit worden van een ouderwetsvliegtuig)

j) schakelaars moeten vaste logica hebben.

(dus niet eerst methode a en dan methode b indien methode c heerst)

(rempedaal is remmen en niet ontkoppelen waarbij de koppeling dan remmen is)

k) werking van programma moet te zien zijn

(voorscherm etc)

l) een beginnende gebruiker moet er mee overweg kunnen

(en er zijn nog meer dingen)

M) interactie andere programma's

Frontpage express scoort sclecht op punten A, B, C, D, E, F, G, H en M.

Dus terug naar de ontwikkelafdeling.....

Ik zou als programmeur schamen om zo'n produkt op de markt te brengen.

Als ik bij een examenopdracht zo'n produkt zou afleveren zou ik het advies bekomen een ander beroep te kiezen....

Ik heb ook wel wat positiefs: voor het intypen van software werkt het produkt beter dan sommige andere produkten en de kleurselektie is goed maar kan beter met presets etc.

Wat ik een goed werkend programma vind is KAO photosoap, dit programma geeft een gewone gebruiker een goede interface in het bewerken van foto's.

je kunt niet alles maar de interface is gelikt....en werkt al bij windows 98!!!!!

Re: Is er nog vertrouwen in Windows?

door qrnlk » zo 13 aug 2006, 19:37

Het grootste nadeel aan de grote gebruikersgroep is dat het heel erg aantrekkelijk wordt om Windows te kraken.
Ik denk dat je daar gelijk in hebt.
Immers, als je in Windows een lek vindt kun je veel meer gebruikers treffen met je zoektocht naar gegevens, het verspreiden van virussen enz. dan bij een kleine gebruikersgroep. Zie diverse opmerkingen hierover eerder deze thread.
Wat we ook niet mogen vergeten is dat Windows ontworpen is voor het bedrijfsleven. De aanname dat het netwerk veilig was en dat alle software van de gebruikers betrouwbaar zou zijn is in die context niet zo verwonderlijk. Dit geldt echter niet voor het internet!

Unix is ontworpen door studenten voor studenten. Direct was duidelijk dat het netwerk niet veilig geacht kan worden en ook dat je gebruikers niet kunt vertrouwen. Net als het internet!

Je moet software niet in een omgeving zetten waar het niet voor is ontworpen! Dat is vragen om moeilijkheden.
Het goede dat Windows heeft gebracht is de computer toegankelijk maken voor het grote publiek. Voor WIndows waren er wel diverse Shellprogramma's, maar pas bij Windows '95 kwam een echte doorbraak voor het gros van de mensen. Dan kun je wel wijzen naar Apple e.d. maar het feit blijft staan.
Ik zou dat inderdaad niet aan Microsoft willen toeschrijven maar aan Apple, IBM en alle kloon bouwers. En laten we ook motorola, Intel, AMD en VIA niet vergeten. Door hun inspiratie en inspanning is de computer nu betaalbaar en praktisch gereedschap geworden.

Microsoft was toevallig op het juiste moment op de juiste plaats, alles wat ze gedaan hebben was anders wel door iemand anders gedaan. Ik vrees zelfs dat microsoft de vooruitgang regelmatig in de weg heeft gestaan.
En ik neem het niet zo zeer persoonlijk op hoor. Het is meer dat ik er niet tegen kan als mensen ongefundeerd ergens tegenaan schoppen omdat er al zovelen zijn die tegen hetzelfde aanschoppen. Ik kreeg even de indruk dat jij met je opmerking hetzelfde probeerde.
Er wordt naar mijn mening te veel naar Microsoft opgekeken, geluisterd en vooral te veel op Microsoft wordt gewacht.

Microsoft eerste succes wat het verkopen van het idee van DOS aan IBM toen deze de PC uitbracht in 1983. MS had geen DOS, het verkocht alleen het idee van een DOS. Pas toen MS het idee van DOS verkocht had ging het op zoek naar een manier om het te bouwen.

De afgelopen 20 jaar is die strategie niet veranderd.

Elke keer voorkomen ze concurrentie door hun idee van een alternatief tegenover het daadwerkelijke product van de concurrent te zetten. Mensen wachten af wat Microsoft gaat doen en in plaats van het product van de concurrent te komen, "kopen" ze feitelijk Microsoft's idee van een product. Concurrenten gaan daarop kopje onder en rond die tijd komt MS met een product is amper de beloften waar kan maken... maar in tussen tijd is er geen keuze meer.

Ooit opgemerkt dat zodra Microsoft een markt veroverd heeft, het haar intresse verliest? Neem de browsers. Veel innovatie, zelfs van MS (denk aan httpxmlrequest!) echter vanaf het moment dat Netscape weggevaagd was verloor MS de intresse. De ontwikkeling van MSIE werd gestaakt. Pas sinds kort, nu Firefox opkomt, heeft MS de ontwikkeling weer opgepakt. Maar nog steeds is MSIE7 zo incompatible met het web als dat maar mogelijk is (Disclaimer: ik ben web-developer).

Dit soort dingen maakt Microsoft (volgens mij terecht) minder geliefd.

Re: Is er nog vertrouwen in Windows?

door Ger » zo 13 aug 2006, 15:55

Het grootste nadeel aan de grote gebruikersgroep is dat het heel erg aantrekkelijk wordt om Windows te kraken. Immers, als je in Windows een lek vindt kun je veel meer gebruikers treffen met je zoektocht naar gegevens, het verspreiden van virussen enz. dan bij een kleine gebruikersgroep. Zie diverse opmerkingen hierover eerder deze thread.

Het goede dat Windows heeft gebracht is de computer toegankelijk maken voor het grote publiek. Voor WIndows waren er wel diverse Shellprogramma's, maar pas bij Windows '95 kwam een echte doorbraak voor het gros van de mensen. Dan kun je wel wijzen naar Apple e.d. maar het feit blijft staan.

En ik neem het niet zo zeer persoonlijk op hoor. Het is meer dat ik er niet tegen kan als mensen ongefundeerd ergens tegenaan schoppen omdat er al zovelen zijn die tegen hetzelfde aanschoppen. Ik kreeg even de indruk dat jij met je opmerking hetzelfde probeerde.

Re: Is er nog vertrouwen in Windows?

door qrnlk » zo 13 aug 2006, 13:13

gmlk schreef:Apple nam deze route (via NeXT) en had ongeveer 2 jaar nodig om het werkbaar te krijgen en nog 1 jaar om het echt bruikbaar te maken. Microsoft heeft waarschijnlijk meer dan 4 jaar nodig om te doen wat ik hierboven adviseer...
Mag ik even opmerken dat ik dit een totaal ongefundeerde opmerking vind? Waarop baseer je dat?
Dit gaat over het hypothetische geval dat MS de route zou nemen dit ik in een eerdere post voorstel. Waarom het MS langer zou kosten dan Apple? Omdat Apple het voordeel dat om NeXT te kopen, MS zal de langere weg moeten volgen als ze deze hypothetisch route zou nemen.
Omdat Windows lang doet over de introductie van Vista?
Nee.
Terwijl als ze te haastig zijn en er nog te veel onvolkomendheden ze ook de wind van voren krijgen?
Vind je dat onterecht?
Is het misschien niet zo dat je gewoon probeert te schoppen tegen Windows met elke voet die je maar kunt vinden?
Waarom voel je je zo persoonlijk aangevallen?

Vergelijk de realiteit met de beloften die door MS gedaan zijn.

Tel alle beloften en aankondigingen die MS heeft gedaan over het nieuwe windows (longhorn, vista) en kijk eens naar wat ze gaan leveren zodra vista uitkomt.

Iedereen kan dan haar eigen conclusies trekken.
Kijk, ik erken de missers van Microsoft. Die hebben ze gemaakt, zeker.
Zoals ik al opmerk en heb uitgelegd zijn er fouten gemaakt in de architectuur van Windows die vrijwel niet zijn op te lossen zonder backward compatibility te laten vallen. Dit laatste is op dit moment geen optie om erg goede redenen.

Als je kijkt naar de architectuur en naar de technische uitvoerig dan is Windows erg matig tot slecht.

Meen het probleem van de processen die veel te zwaar zijn (dat kun je wel objectief zo zeggen als Windows bij het starten van een process 5-7x meer cpu cycles kost dan in een unix en vele malen meer ram). Dit heeft het effect dat deze processen eigenlijk geen optie meer zijn voor de programmeur. Je moet om deze ontwerp fout omheen werken maar verliest daarbij ook de voordelen van processen.
Maar Microsoft heeft ook veel goeds gebracht, en zoals gezegd is Windows geen kwalitatief minder systeem dan anderen.
Wat voor goeds heeft Microsoft gebracht? Iets wat anders er niet zou zijn geweest?

Ik heb hierboven al mijn mening gegeven op de kwaliteit van Windows.
Het grootste nadeel van Windows zit hem in de gigantische gebruikersgroep. Het is echter zo gemakkelijk om te schoppen en te schreeuwen dat het allemaal zuigt, maar op dit forum discussieren we graag met gefundeerde argumenten.
Als die 'gigantische gebruikersgroep' het enige probleem zou zijn dan kan MS dat 'probleem' snel genoeg oplossen denk ik zo :wink:

Waarom is die gigantische gebruikersgroep een nadeel? Ik zie er eigenlijk alleen voordelen aan.

Re: Is er nog vertrouwen in Windows?

door Ger » zo 13 aug 2006, 11:22

Apple nam deze route (via NeXT) en had ongeveer 2 jaar nodig om het werkbaar te krijgen en nog 1 jaar om het echt bruikbaar te maken. Microsoft heeft waarschijnlijk meer dan 4 jaar nodig om te doen wat ik hierboven adviseer...
Mag ik even opmerken dat ik dit een totaal ongefundeerde opmerking vind? Waarop baseer je dat? Omdat Windows lang doet over de introductie van Vista? Terwijl als ze te haastig zijn en er nog te veel onvolkomendheden ze ook de wind van voren krijgen? Is het misschien niet zo dat je gewoon probeert te schoppen tegen Windows met elke voet die je maar kunt vinden?

Kijk, ik erken de missers van Microsoft. Die hebben ze gemaakt, zeker. Maar Microsoft heeft ook veel goeds gebracht, en zoals gezegd is Windows geen kwalitatief minder systeem dan anderen. Het grootste nadeel van Windows zit hem in de gigantische gebruikersgroep. Het is echter zo gemakkelijk om te schoppen en te schreeuwen dat het allemaal zuigt, maar op dit forum discussieren we graag met gefundeerde argumenten.

Re: Is er nog vertrouwen in Windows?

door qrnlk » za 12 aug 2006, 21:47

Niet een heel os. Ik stel voor dat ze bijvoorbeeld freebsd nemen (opensource, zonder de gpl onzin) en daarboven op hun eigen GUI schrijven compile-level compatible met het huidige windows. Een virtual machine voor (bijna) binary compatibility met het verleden hebben ze al, die hoeft alleen maar te worden geport naar dit nieuwe platform.

Apple nam deze route (via NeXT) en had ongeveer 2 jaar nodig om het werkbaar te krijgen en nog 1 jaar om het echt bruikbaar te maken. Microsoft heeft waarschijnlijk meer dan 4 jaar nodig om te doen wat ik hierboven adviseer...

Maar wellicht wacht MS hiermee tot dat de meeste sw in .NET draait (ook al een VM).

Re: Is er nog vertrouwen in Windows?

door Ger » za 12 aug 2006, 21:23

Een compleet nieuw besturingssysteem van de grond af ontwerpen kan inderdaad een hoop verbeteringen opleveren. Dit is echter niet zomaar 1-2-3 gedaan. Het kost veel meer tijd, het testen gaat lastig (kleine groep) en je weet lang niet zeker hoe goed je beschermd bent tegen aanvallen. Misschien kunnen ze hiervoor een blik hackers open trekken, maar aan de andere kant zou het me niets verbazen als ze die al lang in dienst hebben.

Re: Is er nog vertrouwen in Windows?

door qrnlk » za 12 aug 2006, 17:38

Windows heeft een aantal ontwerp problemen die zeer vervelend zijn:

Windows services zijn interactief

zie Shatter Attack

Windows filesystem layout is een chaos: onlogisch en inconsistent.

Programma files worden door elkaar heen gezet, de namen van files zijn vrijwel onleesbaar, etc.

De gebruiker kan veel van de files niet eens te zien krijgen.

Inloggen als iets anders dan admin is niet werkbaar

Spreekt vanzelf.

Windows processen zijn te zwaar

Waar unix verschillende processen gebruikt, met memory protection, moet windows alles zoveel mogelijk binnen 1 process houden en alle draaien als treads. Echter, threads delen elkaar geheugen dus memory protection bestaat dan niet meer. Dit maakt shared services erg kwetsbaar.

Mijn advies aan Microsoft zou zijn: Vergeet Vista. Neem een BSD, maak een schone WindowsXP VM voor legacy applicaties en schrijf van de grond op een nieuwe Windows GUI boven op de BSD.

BTW Het is mogelijk een os te maken die niet hoeft te rebooten, waarbij je (terwijl de software draait) onderdelen kunt vervangen. Op zich ook niet echt moeilijk als je maar neven-effecten kunt uitsluiten. Men moet dan echter wel overstappen op functioneel programmeren (Haskell, Lisp, etc) of echt object-georienteerd (SmallTalk, Self, etc).

Re: Is er nog vertrouwen in Windows?

door Ger » za 12 aug 2006, 15:54

btw. waarom heeft informatica (als wetenschap) geen eigen forum?
Hierom:

http://sciencetalk.nl/forum/invision/in...?showtopic=9686

en

http://sciencetalk.nl/forum/invision/in...post&pid=152349
Schwartz schreef:In vorige berichten las ik dat iemand stroom uitval kreeg en daardoor de installatie geheel opnieuw moest doen...  

ook dit is niet uitgetest... men moet bij software en hardware rekening houden dat de stroom uit kan vallen.
Dat was ik. Inderdaad, het was heel vervelend. Maar wel logisch. Het was tijdens het updaten van Windows, en daarbij worden essentiele besturingsbestanden aangepast. Dit was dus maar ten dele gebeurt, waardoor de computer neit meer snapte welke commando's uitgevoert moesten worden omdat ze deels tegenstrijdig waren. Windows probeerde het zo goed mogelijk te herstellen, wat ten dele gelukt is. Ik kon mijn persoonlijke files hierdoor nog redden. Echter was het systeem zodanig in de war geschopt dat het niet meer prettig werkte. Herinstallatie was dus de aangewezen oplossing. Maar ik mocht blij zijn dat ik nog wel mijn bestanden kon redden. Bij oudere besturingssystemen zou ik in een dergelijk geval waarschijnlijk een groot deel kwijt zijn geweest.

En daarmee kom ik direct op de rest van je post. Jij zegt dat alles maar gemaakt moet worden en getest moet worden met de gebruikers. Ook zeg je dat dat niet gebeurt. In tegendeel. Er wordt uitvoerig getest, ook met gebruikers. De bètaversies zijn hiervoor bedoeld. Ook kun je bij Windows als er een ernstige fout is opgetreden het technisch rapport naar Microsoft sturen, zodat zij ervan kunnen leren en er wat aan kunnen doen dmv een update, of anders bij nieuwere versies. Ik gok echter dat men in 90% van de gevallen op "Niet verzenden" klikt. Doe ikzelf ook.

Jij verwacht echter dat alles maar meteen gemaakt moet worden. Dit is niet reëel. Ten eerste wordt Windows voor een miljardenpubliek gemaakt, en die miljarden mensen hebben miljarden verschillende wensen. Microsoft probeert hier net als elk ander bedrijf de gemene deler uit te halen en dit te verwerken in hun producten. Dit is logisch, want hierdoor verkopen ze meer dan als ze alleen maar uit zouden gaan van jouw eisen, nietwaar?

Daarnaast nog even een persoonlijk opmerking: Je kan een softwareprogramma niet verwijten dat het anders werkt dan jij gewend bent van andere software (klikken-slepen, wat in een deel van de gevallen wel werkt, afhankelijk van wat je doet). Je bent toch ook niet boos op Renault dat zij de achteruit rechtsachter hebben zitten en niet linksvoor zoals Volkswagen?

Re: Is er nog vertrouwen in Windows?

door qrnlk » za 12 aug 2006, 15:07

Ik hoop dat er binnenkort iets beters komt dan keyboard+muis...

Bijvoorbeeld zo iets als dit: http://www.ted.com/tedtalks/tedtalksplayer...r.cfm?key=j_han

btw. waarom heeft informatica (als wetenschap) geen eigen forum?

Re: Is er nog vertrouwen in Windows?

door Schwartz » za 12 aug 2006, 11:49

Dat selekteren doet ie automatisch wanneer je de muiswijzer op iets laat staan.

Je kunt plaatjes e.d. reeds bekijken zonder een klik te geven als je blad als webpagina heeft staan.

Wat ik heel irritant vindt in windows en sommige software dat als men iets aanklikt en je gaat dan met ingedrukte muis verplaatsen en je laat dan los dat men niets doet.

Dat gebeurt als je snel werkt waardoor je dan denkt iets gedaan te hebben maar in werkelijkheid heeft windows er niets mee gedaan.

Re: Is er nog vertrouwen in Windows?

door doeternietoe » za 12 aug 2006, 11:45

slepen Bij veel Linuxdistro's werkt het ook zo hoor :)

Re: Is er nog vertrouwen in Windows?

door qrnlk » za 12 aug 2006, 00:51

Normaal gebruik je volgens mij "enkel klikken" voor selecteren en "dubbel klikken" om te activeren.

Als je "enkel klikken" gebruikt om te activeren, hoe kun je dan nog iets selecteren?