Het grootste nadeel aan de grote gebruikersgroep is dat het heel erg aantrekkelijk wordt om Windows te kraken.
Ik denk dat je daar gelijk in hebt.
Immers, als je in Windows een lek vindt kun je veel meer gebruikers treffen met je zoektocht naar gegevens, het verspreiden van virussen enz. dan bij een kleine gebruikersgroep. Zie diverse opmerkingen hierover eerder deze thread.
Wat we ook niet mogen vergeten is dat Windows ontworpen is voor het bedrijfsleven. De aanname dat het netwerk veilig was en dat alle software van de gebruikers betrouwbaar zou zijn is in die context niet zo verwonderlijk. Dit geldt echter niet voor het internet!
Unix is ontworpen door studenten voor studenten. Direct was duidelijk dat het netwerk niet veilig geacht kan worden en ook dat je gebruikers niet kunt vertrouwen. Net als het internet!
Je moet software niet in een omgeving zetten waar het niet voor is ontworpen! Dat is vragen om moeilijkheden.
Het goede dat Windows heeft gebracht is de computer toegankelijk maken voor het grote publiek. Voor WIndows waren er wel diverse Shellprogramma's, maar pas bij Windows '95 kwam een echte doorbraak voor het gros van de mensen. Dan kun je wel wijzen naar Apple e.d. maar het feit blijft staan.
Ik zou dat inderdaad niet aan Microsoft willen toeschrijven maar aan Apple, IBM en alle kloon bouwers. En laten we ook motorola, Intel, AMD en VIA niet vergeten. Door hun inspiratie en inspanning is de computer nu betaalbaar en praktisch gereedschap geworden.
Microsoft was toevallig op het juiste moment op de juiste plaats, alles wat ze gedaan hebben was anders wel door iemand anders gedaan. Ik vrees zelfs dat microsoft de vooruitgang regelmatig in de weg heeft gestaan.
En ik neem het niet zo zeer persoonlijk op hoor. Het is meer dat ik er niet tegen kan als mensen ongefundeerd ergens tegenaan schoppen omdat er al zovelen zijn die tegen hetzelfde aanschoppen. Ik kreeg even de indruk dat jij met je opmerking hetzelfde probeerde.
Er wordt naar mijn mening te veel naar Microsoft opgekeken, geluisterd en vooral te veel op Microsoft wordt gewacht.
Microsoft eerste succes wat het verkopen van
het idee van DOS aan IBM toen deze de PC uitbracht in 1983. MS had geen DOS, het verkocht alleen het idee van een DOS. Pas toen MS het idee van DOS verkocht had ging het op zoek naar een manier om het te bouwen.
De afgelopen 20 jaar is die strategie niet veranderd.
Elke keer voorkomen ze concurrentie door hun
idee van een alternatief tegenover
het daadwerkelijke product van de concurrent te zetten. Mensen wachten af wat Microsoft gaat doen en in plaats van het product van de concurrent te komen, "kopen" ze feitelijk Microsoft's
idee van een product. Concurrenten gaan daarop kopje onder en rond die tijd komt MS met een product is amper de beloften waar kan maken... maar in tussen tijd is er geen keuze meer.
Ooit opgemerkt dat zodra Microsoft een markt veroverd heeft, het haar intresse verliest? Neem de browsers. Veel innovatie, zelfs van MS (denk aan httpxmlrequest!) echter vanaf het moment dat Netscape weggevaagd was verloor MS de intresse. De ontwikkeling van MSIE werd gestaakt. Pas sinds kort, nu Firefox opkomt, heeft MS de ontwikkeling weer opgepakt. Maar nog steeds is MSIE7 zo incompatible met het web als dat maar mogelijk is (Disclaimer: ik ben web-developer).
Dit soort dingen maakt Microsoft (volgens mij terecht) minder geliefd.
[quote]Het grootste nadeel aan de grote gebruikersgroep is dat het heel erg aantrekkelijk wordt om Windows te kraken.[/quote]Ik denk dat je daar gelijk in hebt.[quote]Immers, als je in Windows een lek vindt kun je veel meer gebruikers treffen met je zoektocht naar gegevens, het verspreiden van virussen enz. dan bij een kleine gebruikersgroep. Zie diverse opmerkingen hierover eerder deze thread.[/quote]Wat we ook niet mogen vergeten is dat Windows ontworpen is voor het bedrijfsleven. De aanname dat het netwerk veilig was en dat alle software van de gebruikers betrouwbaar zou zijn is in die context niet zo verwonderlijk. Dit geldt echter niet voor het internet!
Unix is ontworpen door studenten voor studenten. Direct was duidelijk dat het netwerk niet veilig geacht kan worden en ook dat je gebruikers niet kunt vertrouwen. Net als het internet!
[i]Je moet software niet in een omgeving zetten waar het niet voor is ontworpen! Dat is vragen om moeilijkheden.[/i]
[quote]Het goede dat Windows heeft gebracht is de computer toegankelijk maken voor het grote publiek. Voor WIndows waren er wel diverse Shellprogramma's, maar pas bij Windows '95 kwam een echte doorbraak voor het gros van de mensen. Dan kun je wel wijzen naar Apple e.d. maar het feit blijft staan.[/quote]Ik zou dat inderdaad niet aan Microsoft willen toeschrijven maar aan Apple, IBM en alle kloon bouwers. En laten we ook motorola, Intel, AMD en VIA niet vergeten. Door hun inspiratie en inspanning is de computer nu betaalbaar en praktisch gereedschap geworden.
Microsoft was toevallig op het juiste moment op de juiste plaats, alles wat ze gedaan hebben was anders wel door iemand anders gedaan. Ik vrees zelfs dat microsoft de vooruitgang regelmatig in de weg heeft gestaan.
[quote]En ik neem het niet zo zeer persoonlijk op hoor. Het is meer dat ik er niet tegen kan als mensen ongefundeerd ergens tegenaan schoppen omdat er al zovelen zijn die tegen hetzelfde aanschoppen. Ik kreeg even de indruk dat jij met je opmerking hetzelfde probeerde.[/quote]Er wordt naar mijn mening te veel naar Microsoft opgekeken, geluisterd en vooral te veel op Microsoft wordt gewacht.
Microsoft eerste succes wat het verkopen van [i]het idee[/i] van DOS aan IBM toen deze de PC uitbracht in 1983. MS had geen DOS, het verkocht alleen het idee van een DOS. Pas toen MS het idee van DOS verkocht had ging het op zoek naar een manier om het te bouwen.
De afgelopen 20 jaar is die strategie niet veranderd.
Elke keer voorkomen ze concurrentie door hun [i]idee van een alternatief[/i] tegenover [i]het daadwerkelijke product[/i] van de concurrent te zetten. Mensen wachten af wat Microsoft gaat doen en in plaats van het product van de concurrent te komen, "kopen" ze feitelijk Microsoft's [i]idee van een product[/i]. Concurrenten gaan daarop kopje onder en rond die tijd komt MS met een product is amper de beloften waar kan maken... maar in tussen tijd is er geen keuze meer.
Ooit opgemerkt dat zodra Microsoft een markt veroverd heeft, het haar intresse verliest? Neem de browsers. Veel innovatie, zelfs van MS (denk aan httpxmlrequest!) echter vanaf het moment dat Netscape weggevaagd was verloor MS de intresse. De ontwikkeling van MSIE werd gestaakt. Pas sinds kort, nu Firefox opkomt, heeft MS de ontwikkeling weer opgepakt. Maar nog steeds is MSIE7 zo incompatible met het web als dat maar mogelijk is (Disclaimer: ik ben web-developer).
Dit soort dingen maakt Microsoft (volgens mij terecht) minder geliefd.