door Rogier » zo 21 nov 2004, 19:12
Een handig voorbeeld is ook de rente die je krijgt op de bank. Als je bijvoorbeeld 4% rente krijgt, wordt je spaargeld eigenlijk elk jaar vermenigvuldigd met 1,04 en je geld 15 jaar erop laten staan is dus eigenlijk vermenigvuldigen met 1,0415. Maar je geld een half jaar erop laten staan is dan: maal 1,041/2, en omdat 1 jaar hetzelfde is als twee keer een half jaar krijg je 1,041/2·1,041/2=1,04. Zo ook met andere delen (breuken) van een jaar.
Een handig voorbeeld is ook de rente die je krijgt op de bank. Als je bijvoorbeeld 4% rente krijgt, wordt je spaargeld eigenlijk elk jaar vermenigvuldigd met 1,04 en je geld 15 jaar erop laten staan is dus eigenlijk vermenigvuldigen met 1,04[sup]15[/sup]. Maar je geld een half jaar erop laten staan is dan: maal 1,04[sup]1/2[/sup], en omdat 1 jaar hetzelfde is als twee keer een half jaar krijg je 1,04[sup]1/2[/sup]·1,04[sup]1/2[/sup]=1,04. Zo ook met andere delen (breuken) van een jaar.