Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: afgeleide is groter van nul

Re: afgeleide is groter van nul

door EvilBro » zo 05 nov 2006, 10:56

iris schreef:We bekijken de functie f: (0,3){1,2} --> R, gegeven door f(x) = x-entier(x).

laat zien dat f'(x)>0, voor alle x in het domein van f.
De functie 'entier(x)' geeft de grootste integer die kleiner is dan x. Deze functie is niet differentieerbaar als x een integer is omdat de rechter- en linkerlimiet voor die x niet gelijk zijn.
Dus voor x=0 en x=3 (denk ik?)
In die punten is de functie niet differentieerbaar. Ik neem aan dat met (0,3) bedoeld wordt \(\langle 0, 3 \rangle\), dus die punten behoren sowieso niet bij het domein.
, moet ik laten zien dat de afgeleide groter is dan nul, hoe ga ik dit doen?
Op het gebiedje \(\langle c, c+1 \rangle\) is de entier functie constant en wel \(c\). De functie f(x) is daar dus beschreven als \(f(x) = x - c\). De afgeleide is hier prima van te bepalen.

afgeleide is groter van nul

door iris » zo 05 nov 2006, 10:30

We bekijken de functie f: (0,3){1,2} --> R, gegeven door f(x) = x-entier(x).

laat zien dat f'(x)>0, voor alle x in het domein van f.

Dus voor x=0 en x=3 (denk ik?), moet ik laten zien dat de afgeleide groter is dan nul, hoe ga ik dit doen? Kan dit gewoon door te laten zien dat f(1) groter is dan f(0) (ookal is f(1) niet gedefinieerd), en dat f(4) groter is dan f(3)? Of moet ik echt met de afgeleide gaan werken, en hoe dat dan want de afgeleide van entier(x) is gewoon 0 dacht ik.