Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Ethiek : Ads door google

Re: Ethiek : Ads door google

door WBE » vr 25 mei 2007, 02:07

Niet helemaal goed verstaan denk ik.

Met mijn digitale camera kan ik inderdaad niet doorheen schuttingen kijken.

Maar ik kan wel dat tentje en de binnenkant ervan fotograferen, of wat dan ook, en dit aan google earth toevoegen.

Net zoals landschappen aan google earth kunnen toegevoegd worden.

En los daarvan, er zijn ook wel degelijk "camera's" waarmee je doorheen schuttingen kan kijken, althans zien wat er achter zit.

(Het was wel niet helemaal hetzelfde maar toch al een eindje in die richting mogelijk met een eenvoudig dgitale compacttoestelletje of prosumer waarvan je de filter voor je CCD kon wegklappen, dat daardoor gevoeliger werd voor straling, en iets makkelijker in bepaalde omstandigheden door textiel kon fotograferen (ze hebben dat moeten aanpassen naar 't schijnt) ...je kan er in elk geval op die manier makkelijk IR-foto's mee maken, wat ik dan ook deed en soms ook nog doe...)

Re: Ethiek : Ads door google

door KeathFloris » do 24 mei 2007, 17:39

Ja klopt, het verschil is alleen dat als het je eigen digitale camera is, dan kies je er zelf voor wat erop komt. Je kunt er niet mee door bijvoorbeeld schuttingen heen kijken.

Re: Ethiek : Ads door google

door WBE » do 24 mei 2007, 03:23

Even een aanvulling op de kwestie van google earth.....en vooral dan in combinatie er mee en wat de mogelijkheden nu al zijn....

De digitale (professionele) camera's hebben reeds een mogelijkheid om exact de plaats op te slaan waar de foto werd gemaakt.

Zo is het mogelijk om onze reis die we maakten (doel de jaarlijkse migratie van de dieren) met vijf fotografen niet alleen de route te herbekijken via google earth en onze foto's (op de excate plaats) van bv het tentje en de binnenkant ervan te zien door middel van de foto's die we hebben gemaakt. Die foto's kunnen trouwens ook toegevoegd worden aan google earth....

De beschikbare informatie wordt alsmaar groter en gedetailleerder.

Verder volg ik dit met grote aandacht wat jullie meningen zijn. Met dank.

Re: Ethiek : Ads door google

door KeathFloris » wo 23 mei 2007, 18:54

Maar wat ik bedoelde is dat ik niet denk dat de CIA en de FBI achter de schermen van de tv-stations (zeker niet de openbare omroepen) de touwtjes in handen hebben. Het probleem zit hem eerder in de entertainende waarde die nieuws lijkt nodig te hebben dezer dagen,


Bedankt voor de topic.

Ik denk inderdaad dat in een normale situatie de soort instanties als de FBI/CIA niets met het nieuws te maken hebben, maar dat meer de entertainende waarde een grote rol speelt. Ik denk wel dat in een oorlogs situatie, al is het maar tussen bijvoorbeeld irak en amerika (en dan bedoel ik echte oorlog waarbij beide landen elkaar constant met bommen en alles aanvallen, niet zoals nu), zeker ook onze media onder grote druk staat wat betreft de propaganda.

Maar we dwalen een beetje af van de echte topic, maar ik denk dat we deze inmiddels wel redelijk goed hebben uitgepluisd :-)

Re: Ethiek : Ads door google

door ypsilon » wo 23 mei 2007, 17:15

Laat ik mijn stokpaardje nog eens van stal halen: kritische zin! Raadpleeg meerdere bronnen (het televisiejournaal, kranten, internet, etc.) en vergelijk die, denk steeds na over wat je gepresenteerd krijgt, enzovoort. Maar wat ik bedoelde is dat ik niet denk dat de CIA en de FBI achter de schermen van de tv-stations (zeker niet de openbare omroepen) de touwtjes in handen hebben. Het probleem zit hem eerder in de entertainende waarde die nieuws lijkt nodig te hebben dezer dagen, maar daarover vind je meer in dit topic.

Re: Ethiek : Ads door google

door KeathFloris » wo 23 mei 2007, 16:53

Dat geeft aan welke technieken ze hebben... dus ja! :D
Ik snap nog steeds niet wat je bedoeld pi.gif ??:
als de militaire basissen nog in gebruik zijn of het zijn belangrijke militaire basissen wat een tactische basis is zal die niet op google earth staan, dat hebben ze "beveiligd".
Niet tot nauwelijks. Hier is het hele gedoe mee begonnen.
ViDector schreef:alsof terroristen dat nu niet doen, de cia en de fbi kunnen ze niet te pakken krijgen, dus gaan ze ongestoord hun gang.

(als google earth al een probleem is dan zijn er nog veel meer dingen die een probleem zijn, plattegronden enz.)
Het is heus niet zo dat geen een terrorist wordt gepakt, in tegendeel. Als terroristen nooit gepakt zouden worden zou america nu waarschijnlijk een onbewoonbare radioactieve woestijn zijn XD
Ik denk niet dat de media zo enorm gemanipuleerd wordt.
Ik denk juist dat we met de media moeten oppassen. Ik heb bijvoorbeeld een verhaal gehoord van een jongen uit mijn klas, en die vertelde dat het nieuws hier heel erg selectief is. Een heleboel verhalen worden niet verteld om bijvoorbeeld de Amerikanen in goed daglicht te zetten.

Ook heb ik met eigen ogen gezien hoe Nederlandse journalisten een groep mensen betaalde om bepaalde dingen voor de camera te zeggen. Ik denk dat dit vaker gebeurd in de media dan wij denken.

Re: Ethiek : Ads door google

door ypsilon » di 22 mei 2007, 23:40

Ik vind echter wel dat we niet alleen met eigen veiligheids diensten of nieuws moeten oppassen, maar ook met de macht die Google begint te krijgen. Door bijvoorbeeld de Google Ads. Op deze manier kan google enorme hoeveelheden propaganda ect verspreiden. Helemaal als het bijvoorbeeld door de veiligheids diensten van bijvoorbeeld Amerika onder druk wordt gezet.
Ik denk niet dat de media zo enorm gemanipuleerd wordt. Maar op het internet geldt steeds dat je kritisch moet staan tegenover alles wat je tegenkomt. En dat geldt zeker voor reclame (want tot nader order is het wel duidelijk dat het om reclame gaat: "Google Ads", het zegt het zo'n beetje).

Re: Ethiek : Ads door google

door ViDector » di 22 mei 2007, 22:56

Als je de cia/fbi van je af kan houden gebruik je geen google Earth meer?
Dat geeft aan welke technieken ze hebben... dus ja! :D
KeathFloris schreef:Natuurlijk kun je niet je hele aanslag plegen via Google Earth, ik zeg alleen dat het wel degelijk een hulp middel is. Je kunt bijvoorbeeld alle restaurants, hotels ect. laten zien, waardoor je een heel goed en overzichtelijk beeld krijgt van de omgeving.

Wat je kunt doen is de aanslag zo'n beetje "naspelen" via Google Earth.
wat wilde je dan naspelen, waar welk restaurant zit, of waar het politiebureau zit XD, kan je van te voren ook ff op het vvv bord kijken pi.gif .
Dit kan kloppen, maar er zijn nog een hele hoop andere doelen voor (ONDER ANDERE) terroristen, zoals een militaire basis.
als de militaire basissen nog in gebruik zijn of het zijn belangrijke militaire basissen wat een tactische basis is zal die niet op google earth staan, dat hebben ze "beveiligd".
Het probleem met Google Earth is, is dat je er zo eenvoudig aan kunt komen, zonder dat het illegaal is, of alleen voor veiligheids diensten. Zo kan bijvoorbeeld een terrorist ongestoord zijn gang gaan.
alsof terroristen dat nu niet doen, de cia en de fbi kunnen ze niet te pakken krijgen, dus gaan ze ongestoord hun gang.

(als google earth al een probleem is dan zijn er nog veel meer dingen die een probleem zijn, plattegronden enz.)

Re: Ethiek : Ads door google

door KeathFloris » di 22 mei 2007, 21:43

Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik denk ook dat we ook heel erg voor bijvoorbeeld die "veiligheids diensten" moeten oppassen. Helemaal als er onrust in het land of in de wereld heerst.

Deze veiligheids diensten kunnen propagana verspreiden via bijvoorbeeld het nieuws, of andere dingen doen die we liever niet hebben :( . Hier heb ik zelf erg wonderlijke verhalen over gehoord (uit Zeer betrouwbare bron :( ). Over dit onderwerp is misschien ook wel een topic (of is erover geweest) en persoonlijk vind ik dit ook erg interessant.

Ik vind echter wel dat we niet alleen met eigen veiligheids diensten of nieuws moeten oppassen, maar ook met de macht die Google begint te krijgen. Door bijvoorbeeld de Google Ads. Op deze manier kan google enorme hoeveelheden propaganda ect verspreiden. Helemaal als het bijvoorbeeld door de veiligheids diensten van bijvoorbeeld Amerika onder druk wordt gezet.

Re: Ethiek : Ads door google

door ypsilon » di 22 mei 2007, 21:22

Ik denk dat het met huizen naar binnen nog wel mee zal vallen. Ik denk wel dat Google moet oppassen wat betreft privacy schending. Ook wat jij zegt over de apperatuur van de veiligheids diensten, gelukkig wordt dit zo goed mogelijk bewaakt. Het probleem met Google Earth is, is dat je er zo eenvoudig aan kunt komen, zonder dat het illegaal is, of alleen voor veiligheids diensten. Zo kan bijvoorbeeld een terrorist ongestoord zijn gang gaan.
Jij hebt blijkbaar nogal wat vertrouwen in de goede bedoelingen van de "veiligheidsdiensten" (er is een reden voor die aanhalingstekens) en de controle-organen... Ik denk dat Google Earth heel wat gemakkelijker te reguleren is, eens het een schending voor de privacy zou betekenen.

Re: Ethiek : Ads door google

door KeathFloris » di 22 mei 2007, 21:09

Ik zeg niet dat ze de FBI of de CIA van zich af kunnen houden, ik zeg dat ze dat al doen! Daar hebben ze dus zulke enorme technieken voor nodig om de FBI en de CIA weg te houden, dat geeft al aan dat ze dus veel beter technieken/connecties hebben dan google earth.....
kijk even naar me vorige antwoord voor die eerste zin...

En volgens mij hebben de 2 dingen, de cia/fbi van je af houden en gebouwen bekijken via Google Earth niet zo heel veel met elkaar te maken... Als je de cia/fbi van je af kan houden gebruik je geen google Earth meer?
je kan het wel over een bovenkant van een gebouw hebben, punt 1, om daar te komen moet je door het gebouw waar je dus niks vanaf weet(wat dus ook lekker on opvallend is..) en anders moet je d'r met een heli ofzo op landen...
Natuurlijk kun je niet je hele aanslag plegen via Google Earth, ik zeg alleen dat het wel degelijk een hulp middel is. Je kunt bijvoorbeeld alle restaurants, hotels ect. laten zien, waardoor je een heel goed en overzichtelijk beeld krijgt van de omgeving.

Wat je kunt doen is de aanslag zo'n beetje "naspelen" via Google Earth.
Als je de betaalde versie wilde kopen, hoe wilde je dat doen zonder je gegevens vrij te geven?
Haha :( dat meen je toch niet he derrick :( moet ik hier nog antwoord op geven?
ViDector schreef:terroristen gaan altijd naar de plekken met de meeste mensen, dat is dus bijvoorbeeld op een metrostation, op een winkelcentrum of op een markt.

Een markt zie je niet altijd op google earth, soms wel soms niet. Een metro of winkelcentrum zie je ook niet met google earth.

Waarom zouden terroristen google earth dan willen gebruiken om een aanslag te plegen....?
Dit kan kloppen, maar er zijn nog een hele hoop andere doelen voor (ONDER ANDERE) terroristen, zoals een militaire basis.
Dat past dan meer in het privacy-luik waar dit topic mee begon: binnenkort kan iedereen je huis bekijken met Google Earth... Straks naar binnen? Op zich zou ik daar geweldig problemen mee hebben, maar hou er even rekening mee dat de "veiligheidsdiensten" die hier ondertussen aan bod gekomen zijn, heel wat betere apparatuur in huis hebben die de privacy kan schaden.
Ik denk dat het met huizen naar binnen nog wel mee zal vallen. Ik denk wel dat Google moet oppassen wat betreft privacy schending. Ook wat jij zegt over de apperatuur van de veiligheids diensten, gelukkig wordt dit zo goed mogelijk bewaakt. Het probleem met Google Earth is, is dat je er zo eenvoudig aan kunt komen, zonder dat het illegaal is, of alleen voor veiligheids diensten. Zo kan bijvoorbeeld een terrorist ongestoord zijn gang gaan.

Re: Ethiek : Ads door google

door ViDector » di 22 mei 2007, 20:52

precies, netzoals al die pasjes die je aangesmeerd krijgt.

20 winkels hebben je persoonlijke gegevens binnen een mum van tijd...

Re: Ethiek : Ads door google

door ypsilon » di 22 mei 2007, 20:43

Helemaal mee eens. Ik vind ook zeker niet dat het moet worden afgeschaft. Dit Google Earth "probleem" bracht ik alleen onder de aandacht omdat mensen al klagen als het over Google zelf gaat, daarom vroeg ik me af wat ze hier dan wel niet van zouden vinden
Dat past dan meer in het privacy-luik waar dit topic mee begon: binnenkort kan iedereen je huis bekijken met Google Earth... Straks naar binnen? Op zich zou ik daar geweldig problemen mee hebben, maar hou er even rekening mee dat de "veiligheidsdiensten" die hier ondertussen aan bod gekomen zijn, heel wat betere apparatuur in huis hebben die de privacy kan schaden.

Re: Ethiek : Ads door google

door ViDector » di 22 mei 2007, 18:12

Ik zeg niet dat ze de FBI of de CIA van zich af kunnen houden, ik zeg dat ze dat al doen! Daar hebben ze dus zulke enorme technieken voor nodig om de FBI en de CIA weg te houden, dat geeft al aan dat ze dus veel beter technieken/connecties hebben dan google earth.....

je kan het wel over een bovenkant van een gebouw hebben, punt 1, om daar te komen moet je door het gebouw waar je dus niks vanaf weet(wat dus ook lekker on opvallend is..) en anders moet je d'r met een heli ofzo op landen...

Als je de betaalde versie wilde kopen, hoe wilde je dat doen zonder je gegevens vrij te geven?

terroristen gaan altijd naar de plekken met de meeste mensen, dat is dus bijvoorbeeld op een metrostation, op een winkelcentrum of op een markt.

Een markt zie je niet altijd op google earth, soms wel soms niet. Een metro of winkelcentrum zie je ook niet met google earth.

Waarom zouden terroristen google earth dan willen gebruiken om een aanslag te plegen....?

Re: Ethiek : Ads door google

door KeathFloris » di 22 mei 2007, 17:51

Helemaal mee eens. Ik vind ook zeker niet dat het moet worden afgeschaft. Dit Google Earth "probleem" bracht ik alleen onder de aandacht omdat mensen al klagen als het over Google zelf gaat, daarom vroeg ik me af wat ze hier dan wel niet van zouden vinden