Over het onderwijs:
In Leuven doen de Vlaamse studenten het ook veel beter dan de Nederlandse studenten. Toen ik het eerste jaar deed slaagde 90%, van de Nederlanders slaagde maar de helft. Van iedereen samen had 1 op 5 herexamens, van de Nederlanders had 4 op 5 herexamens. Dit patroon zie je jaarlijks hoewel de getallen wat wisselen gezien de relatieve kleine groep Nederlanders.
Het is opvallend dat de Vlamingen in Nederland én in Vlaanderen beter presteren bij de examens.
Dan nu de vraag waarom. Het valt mij op dat Vlaamse studenten ongeëvenaard goed zijn in het parafraseren van de studiestof. Ze leren de stof woordelijk van buiten en kunnen het goed opdreunen. Ik heb dat op het VWO toch nooit hoeven te doen.
Bij mijn studie is het normaal dat je tijdens de blokweken meer dan 8 uur op een dag leert, ik heb begrepen dat de meeste studenten die op een Nederlandse universiteit studeren dit bijlange na niet halen. De Vlaamse leerlingen zijn ook gewend om elke dag van 9 t/m 4 naar school te gaan. In Nederland is het aantal lesuren minder (dan weer 's ochtends vrij, dan weer 's middags). Mogelijk heeft de modale Vlaamse student daardoor wat meer mentaal uithoudingsvermogen.
Dit verklaart mi een groot deel van het verschil in prestaties.
Gelukkig zijn er ook nog zaken in het onderwijs waarin de Nederlanders beter presteren. Zo is de scheikundeprofessor er rotsvast van overtuigd dat de Nederlandse studenten bij zijn examen beter zijn in het oplossen van de zgn inzichtsvragen die niet letterlijk uit het boekje komen maar waarbij je met enkele eevoudige basisprincipes zelf moet redeneren (stoichiometrie bijvoorbeeld, zo heb ik de ketenlengte van een vetzuur moeten benaderen op basis van 2 getallen en daar bleken de meeste Vlaamse studenten nogal veel moeite te hebben terwijl de Nederlandse studenten dit wel goed konden).
Dit verbaasde mij geenzins aangezien je op het VWO bij de Nederlandse examens voor natuurkunde en scheikunde juist veel van dit type vragen krijgt.
Anderzijds, het meeste wat ik op het VWO ooit van buiten heb moeten leren was zo'n 25 bladzijden literatuurgeschiedenis.
Inderdaad, Nederlanders zijn niet dommer of intelligenter dan de Vlamingen. Wel is het verschil in onderwijs enorm groot.
Over de verschillen in de volksaard:
Om het verschil te schetsen generaliseer ik nu nogal. Natuurlijk heb ik het nu over Jan Modaal en is dit voor lang niet iedereen van toepassing.
Die zijn er zeer duidelijk en ik vind ze ook behoorlijk groot.
Ik vind de Vlaming ogenschijnlijk wat beleefder, minder direct, wat afwachtender (kat uit de bomen kijken) en chaotischer.
Ik vind de Nederlander (vooral de hollander) soms wat grof overkomen, directer, wat zelfzekerder ogen (wat sommige Vlamingen als arrogant interpreteren), en vlotter praten.
Als een Nederlander jou wel of niet mag dan zal hij dat duidelijk laten merken, een Vlaming zal dat meer op een subtiele manier laten merken. Nederlanders zijn duidelijk spontaner. Bij een Vlaming duurt is het wat moeilijker om het eerste contact te leggen maar zogauw je hem leert kennen dan wordt hij ook veel opener, misschien wel opener dan de Nederlander (ik heb gelukkig wat Vlaamse vrienden).
Ik heb geen voorkeur voor één van de beide volkeren, het is maar een kwestie van wat je gewend bent.
Ik heb nooit in een ander land gewoond dan deze 2 landjes maar ik ben natuurlijk wel eens in andere landen geweest (Frankrijk, Engeland, Duitsland) en ken ook aardig wat buitenlandse studenten (Italië, Spanje, Canada, USA, Japan, China). Ik heb de indruk dat het verschil in Mentaliteit tussen de Vlaamse Jan Modaal en de Nederlandse Jan Modaal even groot is als die tussen de Nederlandse/Vlaamse Jan Modaal en bijvoorbeeld de Italiaanse Jan Modaal. Het verschil tussen de Westerse studenten en de Aziatische studenten vind ik wel zeer groot, tussen de Westerse studenten merk ik veel minder verschil maar er zijn wel zeer duidelijke verschillen.
Beide volkeren hebben positieve en negatieve karaktereigenschappen.
Ik heb hier zo eventjes snel wat verschillen opgenoemd. Het is hoofdzakelijk een gevoel wat ik nu rationeel probeer te verwoorden waardoor het moeilijk is om het precies uit te leggen.
Over die stemrechtdiscussie. Ook ik vind het nogal ouderwets om een stemplicht te hanteren. In Nederland stemde deze keer overigens zo'n 80% van de mensen. Een meerderheid hebben wij altijd gehaald voor zo ver ik het bewust heb meegemaakt.
In hoeverre bepaalde groepen stemmers (extremisten vs middenpartijstemmers, links vs. rechts, conservatief vs. progressief) meer of minder thuis blijven, daarover zijn in Nederland veel geruchten, de vraag is wat hiervan bewezen is.
Persoonlijk ben ik tegen een stemplicht, vooral omdat ik vind dat niemand mij kan verplichten om naar dat hokje te gaan. Ook heb ik liever enkel gemotiveerde, geinformeerde stemmers zoals iemand al uitlegde.
Het viel mij op dat de meeste Vlamingen die ik ken helemaal geen moeite hebben met de stemplicht wat mij verbaasde.
Ter informatie voor de Vlamingen: in Nederland zijn de stembureau's altijd vrij dicht in de buurt (wandelafstand) en kan je de hele dag stemmen (tot 21u tijdens de laatste verkiezingen), dit om zo veel mogelijk mensen de kans te geven om te stemmen, bijvoorbeeld hun die moeten werken. Het is vaak op een doordeweekse dag (misschien wel altijd?) en de mensen die daar zitten om het stemmen te regelen (toezicht houden en helpen) doen dit op geheel vrijwillige basis.
Voor de Nederlanders: in België worden de mensen brutaalweg opgeroepen, ofdat je wilt of niet.
Deze verplichting blijkt dus niet nodig te zijn getuige het feit dat er in Nederland genoeg vrijwilligers zijn om de stemming ordentelijk te laten verlopen.
Nog zo'n merkwaardig groot verschil tussen Vlaanderen en Nederland is het feit dat je in België nog juryrechtspraakt hebt (met dus juryplicht). Ook dit verbaasde mij enorm toen ik het voor het eerst hoorde.
Evilbru zei iets over het feit dat de Walen meestal geen Nederlands willen leren. Toeval of niet, ik was vandaag op het station in Maastricht en er wilden 2 Walen inlichtingen vragen bij het loket. De medewerker spreekt 'enkel' Nederlands en Engels, de 2 Walen spreken noch Nederlands noch Engels (ongelooflijk maar waar, dat ze nu nog geen Engels spreken

). Ze gingen weer weg met wat verbaasde gezichten (grappig gezicht), gelukkig voor hun bleek de andere medewerker wel Frans te spreken.
Misschien toeval maar ik betwijfel het.
De Belgische koning spreekt zeer goed Nederlands al valt het mij wel op dat hij zeer langzaam spreekt wat bij mij de indruk wekt dat hij er enorm veel moeite voor moet doen, mogelijk omdat hij het perfect wilt uitspreken.