Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: belgen en nederlanders

Re: belgen en nederlanders

door evilbu » do 28 dec 2006, 12:39

Vraagje aan de Belgen. Luisteren de Walen wel naar de Engelstalige muziek? Kennen ze artiesten als Joss Stone, Shakira, Coldplay enz. Ik heb het nu over de modale Waal.
Zij zitten toch meer in de Franse invloedssfeer hoor. Vlaanderen en Nederland zijn Engelsminded, hun eigen groepen zoals Novastar, Krezip, Deus,.. .zingen vaak in het Engels.

Als we algemener over Fransen spreken, zal je zien dat artiesten zoals U2, Rolling Stones,.... veel meer concerten geven in Engeland bijvoorbeeld dan Frankrijk, soms zelfs gewoon eentje in Parijs. In Duitsland kan het dan soms weer een minitour op zich zijn.

Re: belgen en nederlanders

door evilbu » do 28 dec 2006, 12:37

Cycloon schreef:Over dat stukje dat fransen geen engels kunnen:

Hetzelfde geld voor duitsers en spanjaarden. Waarom?

Duitsers, spanjaarden en fransen krijgen altijd films te zien die zijn ingesproken in eigen taal. Ook zie je nauwelijks engels in die landen vermits hun talen toch wel bij de wereldtalen horen. Wij leren voornamelijk ons engels uit films/reclame/whatever. En zeg nu zelf, waarom zou je je de moeite doen om een andere taal te leren als je eigen taal door bijna de hele wereldbevolking gesproken wordt? (ergens kan ik die mensen dus wel begrijpen)
Bwa, Spaans? Maar Engels, Duits en Frans zijn de Europese "biggies". (En tussen die drie, daar ligt Vlaanderen en Nederland!! :) )

Maar zelfs al is hun taal een enorme taal, er zal er altijd een de sterkste zijn. Die redenering gaat niet op. Als Engelstaligen niks anders willen leren, en Franstaligen ook niet.... wat moeten ze dan mekaar spreken? Je zou zo bijna de absurde situatie krijgen dat een Vlamingen moet tolken tussen een Franstalige en Engelstalige Canadees.

Engels is "de grote" geworden, en Frans- en Duitstaligen moeten nu inzien dat ook zij iets moeten leren. Mijn eigen ervaring leert dat die laatste dat iets beter doen. Ik heb nog niet zo vaak Duitstaligen gezien hier die zomaar in het Duits (zonder zelfs te vragen of ik dat begrijp, want dat vind ik toch belangrijk) beginnen, maar nog altijd zie ik dat met Franstaligen hier.

Re: belgen en nederlanders

door evilbu » do 28 dec 2006, 12:31

albert davinci schreef:Over die stemrechtdiscussie. Ook ik vind het nogal ouderwets om een stemplicht te hanteren. In Nederland stemde deze keer overigens zo'n 80% van de mensen. Een meerderheid hebben wij altijd gehaald voor zo ver ik het bewust heb meegemaakt.  

In hoeverre bepaalde groepen stemmers (extremisten vs middenpartijstemmers, links vs. rechts, conservatief vs. progressief) meer of minder thuis blijven,  daarover zijn in Nederland veel geruchten, de vraag is wat hiervan bewezen is.

Persoonlijk ben ik tegen een stemplicht, vooral omdat ik vind dat niemand mij kan verplichten om naar dat hokje te gaan. Ook heb ik liever enkel gemotiveerde, geinformeerde stemmers zoals iemand al uitlegde.
Ik blijf erbij dat je zwaar kan manipuleren. Niet vergeten dat er soms maar twee partijen opkomen in een gemeente. En in sommige gemeenten, bijvoorbeeld die dichtbij de taalgrens, is het vrij duidelijk wie op wat zal stemmen. Viseer mensen die gaan stemmen en je kan de uitslag beïnvloeden.
Het viel mij op dat de meeste Vlamingen die ik ken helemaal geen moeite hebben met de stemplicht wat mij verbaasde.
Neen, we hebben nooit iets anders gekend. Je moet wel weten dat het echt zo streng niet is hoor, voor oude mensen in tehuizen is het de norm dat ze collectief door de dokter ge-excuseerd worden. :wink:
Ter informatie voor de Vlamingen: in Nederland zijn de stembureau's altijd vrij dicht in de buurt (wandelafstand) en kan je de hele dag stemmen (tot 21u tijdens de laatste verkiezingen), dit om zo veel mogelijk mensen de kans te geven om te stemmen, bijvoorbeeld hun die moeten werken. Het is vaak op een doordeweekse dag (misschien wel altijd?) en de mensen die daar zitten om het stemmen te regelen (toezicht houden en helpen) doen dit op geheel vrijwillige basis.
Hier begint het vroeg in de ochtend en tot 1 uur 's middags, tot 3 uur waar men stemt met computers (die ondingen geven altijd problemen)...
Voor de Nederlanders: in België worden de mensen brutaalweg opgeroepen, ofdat je wilt of niet.
Inderdaad, mijn ouders hebben dat ook nog meegemaakt. En er stond in HUMO een lezersbrief van iemand die toezicht moest houden en een uurtje later nog elders moest helpen tellen. "U heeft de tijd om zich te verplaatsen", was het antwoord. Daarnaast, als je voorzitter bent, is het de bedoeling dat je zelf een groep mensen bijeenkrijgt en zelf wijsgeraakt uit al die instructies. Geen pretje. Dat zou mogen veranderen maar..."vrijwilligers", wat is dat dan? Wat maakt hen zo gewillig?

Tip : mijn vader heeft zich een volgende keer er kunnen uitpraten door te zeggen "de dag ervoor moet ik optreden bij een bijeenkomst van socialisten, dat zal lang en tot laat duren en daar zal veel veel gedronken worden". Het werkte.
Nog zo'n merkwaardig groot verschil tussen Vlaanderen en Nederland is het feit dat je in België nog juryrechtspraakt hebt (met dus juryplicht). Ook dit verbaasde mij enorm toen ik het voor het eerst hoorde.
Tot groot ongenoegen van de bevolking, voortdurend zoeken mensen excuses. Juryplicht mag van mij weg hoor, het lijkt me zinloos en oneerlijk.
De Belgische koning spreekt zeer goed Nederlands al valt het mij wel op dat hij zeer langzaam spreekt wat bij mij de indruk wekt dat hij er enorm veel moeite voor moet doen, mogelijk omdat hij het perfect wilt uitspreken.
Ja, en ook zijn "r" en "w" klinken niet zo Frans. Raar maar waar, dat traag lezen doet ie ook in de Franse versie!! Maar als je de Nederlandstalige versie hoort, dan is het OVERDUIDELIJK door iemand anders geschreven. Daar zitten zo stijve constructies in als "mijn insziens, overwegende dat"...

Re: belgen en nederlanders

door Rov » do 28 dec 2006, 09:16

Natuurlijk wel, Wallonië is niet afgesloten van de wereld. Als ik op bivak ben in de ardennen dan draaien de radiozenders toch ook dezelfde muziek als bij ons. Misschien is dat iets minder in die piepkleine Waalse dorpjes met maar 50 inwoners en een gemiddelde leeftijd van 60 jaar. Maar dat is bij ons toch ook :) .

Re: belgen en nederlanders

door Cycloon » do 28 dec 2006, 02:33

Ja ik vermoed wel dat ze die kennen, maar het is daar zeker niet de populairste muziek :) Er is namelijk ook best wat franstalig muziekgeweld op de wereld.

Re: belgen en nederlanders

door albert davinci » do 28 dec 2006, 02:07

Cycloon schreef:Over dat stukje dat fransen geen engels kunnen:

Hetzelfde geld voor duitsers en spanjaarden. Waarom?

Duitsers, spanjaarden en fransen krijgen altijd films te zien die zijn ingesproken in eigen taal. Ook zie je nauwelijks engels in die landen vermits hun talen toch wel bij de wereldtalen horen. Wij leren voornamelijk ons engels uit films/reclame/whatever. En zeg nu zelf, waarom zou je je de moeite doen om een andere taal te leren als je eigen taal door bijna de hele wereldbevolking gesproken wordt? (ergens kan ik die mensen dus wel begrijpen)
mi is de voornaamste oorzaak dat de grotere volkeren idd niet de moeite willen doen om een vreemde taal te leren omdat veel buitenlanders (die voor hun buitenlander zijn natuurlijk :wink: ) toch wel de taal van dat land spreken.

De Walen krijgen ook nauwelijks les in Nederland, het is niet eens verplicht. Als ze het al volgen dan hooguit 4 jaar (toch?).

Dat die synchronisatie zeer nadelig werkt, akkoord, maar dat zie ik eerder als een gevolg van een gemeenschappelijke oorzaak van zowel dit als de beperkte hoeveelheid les in Nederlands. De gemeenschappelijk oorzaak is dan natuurlijk het punt wat ik als eerste melde (waarom zou je?).

Vraagje aan de Belgen. Luisteren de Walen wel naar de Engelstalige muziek? Kennen ze artiesten als Joss Stone, Shakira, Coldplay enz. Ik heb het nu over de modale Waal.

Re: belgen en nederlanders

door Cycloon » do 28 dec 2006, 01:47

Over dat stukje dat fransen geen engels kunnen:

Hetzelfde geld voor duitsers en spanjaarden. Waarom?

Duitsers, spanjaarden en fransen krijgen altijd films te zien die zijn ingesproken in eigen taal. Ook zie je nauwelijks engels in die landen vermits hun talen toch wel bij de wereldtalen horen. Wij leren voornamelijk ons engels uit films/reclame/whatever. En zeg nu zelf, waarom zou je je de moeite doen om een andere taal te leren als je eigen taal door bijna de hele wereldbevolking gesproken wordt? (ergens kan ik die mensen dus wel begrijpen)

Re: belgen en nederlanders

door albert davinci » do 28 dec 2006, 01:34

Over het onderwijs:

In Leuven doen de Vlaamse studenten het ook veel beter dan de Nederlandse studenten. Toen ik het eerste jaar deed slaagde 90%, van de Nederlanders slaagde maar de helft. Van iedereen samen had 1 op 5 herexamens, van de Nederlanders had 4 op 5 herexamens. Dit patroon zie je jaarlijks hoewel de getallen wat wisselen gezien de relatieve kleine groep Nederlanders.

Het is opvallend dat de Vlamingen in Nederland én in Vlaanderen beter presteren bij de examens.

Dan nu de vraag waarom. Het valt mij op dat Vlaamse studenten ongeëvenaard goed zijn in het parafraseren van de studiestof. Ze leren de stof woordelijk van buiten en kunnen het goed opdreunen. Ik heb dat op het VWO toch nooit hoeven te doen.

Bij mijn studie is het normaal dat je tijdens de blokweken meer dan 8 uur op een dag leert, ik heb begrepen dat de meeste studenten die op een Nederlandse universiteit studeren dit bijlange na niet halen. De Vlaamse leerlingen zijn ook gewend om elke dag van 9 t/m 4 naar school te gaan. In Nederland is het aantal lesuren minder (dan weer 's ochtends vrij, dan weer 's middags). Mogelijk heeft de modale Vlaamse student daardoor wat meer mentaal uithoudingsvermogen.

Dit verklaart mi een groot deel van het verschil in prestaties.

Gelukkig zijn er ook nog zaken in het onderwijs waarin de Nederlanders beter presteren. Zo is de scheikundeprofessor er rotsvast van overtuigd dat de Nederlandse studenten bij zijn examen beter zijn in het oplossen van de zgn inzichtsvragen die niet letterlijk uit het boekje komen maar waarbij je met enkele eevoudige basisprincipes zelf moet redeneren (stoichiometrie bijvoorbeeld, zo heb ik de ketenlengte van een vetzuur moeten benaderen op basis van 2 getallen en daar bleken de meeste Vlaamse studenten nogal veel moeite te hebben terwijl de Nederlandse studenten dit wel goed konden).

Dit verbaasde mij geenzins aangezien je op het VWO bij de Nederlandse examens voor natuurkunde en scheikunde juist veel van dit type vragen krijgt. :wink:

Anderzijds, het meeste wat ik op het VWO ooit van buiten heb moeten leren was zo'n 25 bladzijden literatuurgeschiedenis.

Inderdaad, Nederlanders zijn niet dommer of intelligenter dan de Vlamingen. Wel is het verschil in onderwijs enorm groot.

Over de verschillen in de volksaard:

Om het verschil te schetsen generaliseer ik nu nogal. Natuurlijk heb ik het nu over Jan Modaal en is dit voor lang niet iedereen van toepassing.

Die zijn er zeer duidelijk en ik vind ze ook behoorlijk groot.

Ik vind de Vlaming ogenschijnlijk wat beleefder, minder direct, wat afwachtender (kat uit de bomen kijken) en chaotischer.

Ik vind de Nederlander (vooral de hollander) soms wat grof overkomen, directer, wat zelfzekerder ogen (wat sommige Vlamingen als arrogant interpreteren), en vlotter praten.

Als een Nederlander jou wel of niet mag dan zal hij dat duidelijk laten merken, een Vlaming zal dat meer op een subtiele manier laten merken. Nederlanders zijn duidelijk spontaner. Bij een Vlaming duurt is het wat moeilijker om het eerste contact te leggen maar zogauw je hem leert kennen dan wordt hij ook veel opener, misschien wel opener dan de Nederlander (ik heb gelukkig wat Vlaamse vrienden).

Ik heb geen voorkeur voor één van de beide volkeren, het is maar een kwestie van wat je gewend bent.

Ik heb nooit in een ander land gewoond dan deze 2 landjes maar ik ben natuurlijk wel eens in andere landen geweest (Frankrijk, Engeland, Duitsland) en ken ook aardig wat buitenlandse studenten (Italië, Spanje, Canada, USA, Japan, China). Ik heb de indruk dat het verschil in Mentaliteit tussen de Vlaamse Jan Modaal en de Nederlandse Jan Modaal even groot is als die tussen de Nederlandse/Vlaamse Jan Modaal en bijvoorbeeld de Italiaanse Jan Modaal. Het verschil tussen de Westerse studenten en de Aziatische studenten vind ik wel zeer groot, tussen de Westerse studenten merk ik veel minder verschil maar er zijn wel zeer duidelijke verschillen.

Beide volkeren hebben positieve en negatieve karaktereigenschappen.

Ik heb hier zo eventjes snel wat verschillen opgenoemd. Het is hoofdzakelijk een gevoel wat ik nu rationeel probeer te verwoorden waardoor het moeilijk is om het precies uit te leggen.

Over die stemrechtdiscussie. Ook ik vind het nogal ouderwets om een stemplicht te hanteren. In Nederland stemde deze keer overigens zo'n 80% van de mensen. Een meerderheid hebben wij altijd gehaald voor zo ver ik het bewust heb meegemaakt.

In hoeverre bepaalde groepen stemmers (extremisten vs middenpartijstemmers, links vs. rechts, conservatief vs. progressief) meer of minder thuis blijven, daarover zijn in Nederland veel geruchten, de vraag is wat hiervan bewezen is.

Persoonlijk ben ik tegen een stemplicht, vooral omdat ik vind dat niemand mij kan verplichten om naar dat hokje te gaan. Ook heb ik liever enkel gemotiveerde, geinformeerde stemmers zoals iemand al uitlegde.

Het viel mij op dat de meeste Vlamingen die ik ken helemaal geen moeite hebben met de stemplicht wat mij verbaasde.

Ter informatie voor de Vlamingen: in Nederland zijn de stembureau's altijd vrij dicht in de buurt (wandelafstand) en kan je de hele dag stemmen (tot 21u tijdens de laatste verkiezingen), dit om zo veel mogelijk mensen de kans te geven om te stemmen, bijvoorbeeld hun die moeten werken. Het is vaak op een doordeweekse dag (misschien wel altijd?) en de mensen die daar zitten om het stemmen te regelen (toezicht houden en helpen) doen dit op geheel vrijwillige basis.

Voor de Nederlanders: in België worden de mensen brutaalweg opgeroepen, ofdat je wilt of niet.

Deze verplichting blijkt dus niet nodig te zijn getuige het feit dat er in Nederland genoeg vrijwilligers zijn om de stemming ordentelijk te laten verlopen.

Nog zo'n merkwaardig groot verschil tussen Vlaanderen en Nederland is het feit dat je in België nog juryrechtspraakt hebt (met dus juryplicht). Ook dit verbaasde mij enorm toen ik het voor het eerst hoorde.

Evilbru zei iets over het feit dat de Walen meestal geen Nederlands willen leren. Toeval of niet, ik was vandaag op het station in Maastricht en er wilden 2 Walen inlichtingen vragen bij het loket. De medewerker spreekt 'enkel' Nederlands en Engels, de 2 Walen spreken noch Nederlands noch Engels (ongelooflijk maar waar, dat ze nu nog geen Engels spreken :) :) ). Ze gingen weer weg met wat verbaasde gezichten (grappig gezicht), gelukkig voor hun bleek de andere medewerker wel Frans te spreken.

Misschien toeval maar ik betwijfel het. :)

De Belgische koning spreekt zeer goed Nederlands al valt het mij wel op dat hij zeer langzaam spreekt wat bij mij de indruk wekt dat hij er enorm veel moeite voor moet doen, mogelijk omdat hij het perfect wilt uitspreken.

Re: belgen en nederlanders

door arual » wo 27 dec 2006, 21:32

Ik ben nog bezig met biomedische en daar heb ik de onderdelen wiskunde en fysica gehad.

Ik moet wel zeggen dat ik het profiel Natuur en Gezondheid heb gevolgd op de middelbare school in NL, maar dat zou in NL genoeg moeten zijn voor Biomedische. Je hebt namelijk ook nog het profiel Natuur en Teckniek en daar krijg je wel meer wiskunde en fysica.

Bij wiskunde had ik nog nooit limieten moeten berekenen (wat ik nu eigenlijk niet goed begrijp aangezien het toch wel aan de basis van afgeleiden ligt) We gingen direct naar afgeleiden. Bij integralen hadden we alleen maar het makkelijke gehad van de substitutie methode. Van splitsen in partieelbreuken hadden we ook nog nooit gehoord. De wat ingewikkelder integraal van een product of breuk konden we dus niet uitrekenen. Aangezien we nog nooit met limieten hadden gewerkt konden we ook geen integralen met de grenzen op opeindig uitrekenen. Moesten we een asymptoot berekenen, dan moesten we gewoon een heel groot getal invullen ipv de limiet nemen. We hadden nooit van matrices gehoord. Differentiaalvergelijkingen ook niet, maar ook niet iedereen in in Vlaanderen heeft dat gehad op de middelbare school. Differentievergelijkingen met de spinnenweb-methode hadden we ook niet gehad. Alleen het makkelijke van rijen opstellen, maar ik weet niet of jullie dat wel krijgen op de middelbare.

Bij fysica, had ik nog nooit met elektrische velden gewerkt, laat staan magnetische velden (iets wat bij Natuur en Techniek wel gegeven wordt). En er waren nog veel meer dingen, maar dat weet ik niet meer precies. We hoefden ook nóóit afleidingen te geven van formules. Dat is echt een groot verschil met Vlaanderen :) .

Trouwens ook het gebied van biologie is er een groot verschil. Ik heb begrepen dat in Vlaanderen op de middelbare ook les wordt gegeven over parasieten en allerlei (belangrijke) ziektes. In Nederland had ik niets gezien over parasieten, en maar een paar ziektes. Maar ik weet ook niet zeker of iedereen in Vlaanderen dat wel heeft gehad. (Afhankelijk van de richting denk ik)

En dan had ik bij Chemie nog nooit van orbitalen gehoord.

En er waren nog wel wat dingen, maar dit is denk ik wel het belangrijkste.

Maar ik heb dus de middelbare volledig in Nederland gedaan en daarna ben ik naar België gekomen. :wink:

Re: belgen en nederlanders

door evilbu » wo 27 dec 2006, 20:03

arual schreef:Quote:  

Wat het onderwijs betreft zijn er zeker zeer veel verschillen tussen de twee gebieden. Toen ik in Vlaanderen begon te studeren kon ik niet geloven wat een achterstand ik had. De Nederlanders hebben in vergelijking met de Vlamingen veel en veel minder op de middelbare school gehad. Mijn leraar begon de les een keer met: 'Vandaag zal niemand van jullie waarschijnlijk iets nieuws leren' en ik keek naar mijn cursus en het ging dus over iets waar ik nog nooit wat van had gezien. En ik dacht: daar gaan we weer.    
Over welk jaar en vak had je het dan, als ik vragen mag?
Over Fysica en Wiskunde op het VWO op de middelbare school in Nederland. Daarna ging ik naar de universiteit in België en ik merkte dat ik een enorme achterstand had.
Ah, ik verstond je verkeerd, je hebt dus je middelbaar volledig in Nederland gedaan en voor de hogere studies kwam je hierheen. En je hebt hier wiskunde in Gent, Leuven,... gedaan? Wat had je precies tekort (ik studeer zelf wiskunde, daarom... :wink: )

Re: belgen en nederlanders

door arual » wo 27 dec 2006, 19:40

Quote:

Wat het onderwijs betreft zijn er zeker zeer veel verschillen tussen de twee gebieden. Toen ik in Vlaanderen begon te studeren kon ik niet geloven wat een achterstand ik had. De Nederlanders hebben in vergelijking met de Vlamingen veel en veel minder op de middelbare school gehad. Mijn leraar begon de les een keer met: 'Vandaag zal niemand van jullie waarschijnlijk iets nieuws leren' en ik keek naar mijn cursus en het ging dus over iets waar ik nog nooit wat van had gezien. En ik dacht: daar gaan we weer.
Over welk jaar en vak had je het dan, als ik vragen mag?
Over Fysica en Wiskunde op het VWO op de middelbare school in Nederland. Daarna ging ik naar de universiteit in België en ik merkte dat ik een enorme achterstand had.

Re: belgen en nederlanders

door evilbu » wo 27 dec 2006, 18:58

Uiteindelijk leert men nederlands een geen vlaams hoor :) Wij leren toch ook geen waals maar frans? (Laten we zeggen dat waals even boers overkomt in het frans, zoals vlaams in het nederlands)
Je zou verbaasd zijn, Louis Michel, de Waalse ex-minister van Buitenlandse Zaken, die schitterend Nederlands spreekt, zal toch vaak "ik weet nie" zeggen en zo, die heeft echt "Vlaams" geleerd. (Mijn hoed af voor die man, wou dat ik ook zo goed Frans sprak)

Maar niemand leert hier "Waals", het Frans dat de Walen spreken (nonante bourgmestres...) is "Belgisch Frans". Het echte Waals is een dialect, dat aan het uitsterven is in Wallonië. Het heeft een eigen Wikipedia voor de geïnteresseerden. Sommigen gaan zelfs zover dat ze beweren dat de Walen ook verfranst zijn en vroeger (in 1830) niet echt Frans spraken. Dat is natuurlijk een zeer subtiele kwestie. Ze zullen in elk geval ook iets Romaans gesproken hebben, terwijl wij een Germaanse taal spreken.

Re: belgen en nederlanders

door Cycloon » wo 27 dec 2006, 18:06

Uiteindelijk leert men nederlands een geen vlaams hoor :) Wij leren toch ook geen waals maar frans? (Laten we zeggen dat waals even boers overkomt in het frans, zoals vlaams in het nederlands)

Re: belgen en nederlanders

door oktagon » wo 27 dec 2006, 16:51

Mogelijk is de weigering van de Fransen en Walen om Vlaams te spreken gelegen in het feit,dat zij Vlaams als een simpele taal of boerse taal beschouwen.Hetzelfde merkte je vroeger in Zuid Afrika,waar de Engelstaligen weigerden om Afrikaans te spreken,hoewel ze het konden verstaan.En dat Afrikaans heeft veel elementen en oude woorden van het oude Vlaams ,het was wel eens komisch om een neger oudvlaamse woorden te horen spreken met hetzelfde accent,bijv. het uitgesproken woord koowle van boerekool!

Re: belgen en nederlanders

door eendavid » wo 27 dec 2006, 15:10

Niet akkoord.  Limburg is inderdaad iets armer en wordt wat geholpen door de rest van Vlaanderen.  Ik heb nog NOOIT iemand horen roepen dat we hen moeten dumpen (behalve Dedecker, maar dat is een geval apart   :) )
ik probeerde inderdaad het te doen overkomen hoe absurd dit mij schijnt. Dat je daarvoor een ei als Dedecker moet zijn, daar zijn we het hopelijk over eens. :)
Daarnaast is er echt wel meer aan de hand dan dat hoor. Alleen historisch al heeft de staat België veel wrevel veroorzaakt.  

Vlaams Belang is nog iets anders dan Vlaams nationalisme.  Zij groeien voornamelijk door de vreemdelingenproblematiek.
Toch zie je vele Vlaams-nationalisten uitvliegen toch Vlaams Blok omdat ze hun thema misbruikt hebben, o.a. Rik Van Cauwelaert, redacteur van Knack. Ik vind dat ze gelijk hebben, en dat zoals jij ook zegt Vlaams-nationalisme meer omvat dan hun geschreeuw. Toch denk ik dat in een eventueel referendum de keuze op Vlaanderen zou vallen door argumenten van hun slag. Dit is geen argument tegen het Vlaams-nationalisme an sich, dit is wel een argument dat we op zijn minst om de verkeerde redenen bezig zijn.
Je bedoelt dat ze geen Nederlands willen leren waarschijnlijk? Wel dat vind ik niet kleinzerig hoor.  Ik durf me afvragen waarom Vlamingen een taal moeten leren zonder er eigenlijk tegenwoordig nog iets mee te zijn, terwijl inwijkelingen in Vlaanderen dat niet doen.  Je mag de discussies over Walen die geen Nederlands leren niet verwarren met de verfransingproblematiek in de Rand en de taalproblematiek in Brussel.
werkelijk ik ondervind er geen last van. Ik ben blij dat ik Frans kan, en ik ben blij dat er Walen zijn die Nederlands leren, hoewel dit nu toch niet een taal is waar je wat mee bent in het buitenland (Frans op zijn minst "wel wat").