mij legde ze het ooit zo uit:
neem een volle emmer water en een lege, plaats die volle emmer op pakweg 2 meter hoogte. Nu zal het voor iedereen wel duidelijk zijn dat die volle emmer niet lang vol zal blijven als je ze met een slang verbind.
Zo ook met elektronen.
MAAR die uitleg is FOUT en zaait enkel en alleen maar verwarring mijn inziens. Beter is volgens mij volgende versie(alhoewel voor verbetering vatbaar): neem twee potjes doe in beide potjes een verschillende oplossing, die oplossing moet aan een aantal regeltjes voldoen die iemand anders je wel beter zal kunnen uitleggen maar kortom als we het over het principe hebben zal het er op neer komen dat in beide potjes een verschillende oplossing zal moeten zitten met zogenaamde ionen dus met positieve en negatieve geladen structuur eenheden die daar vrij (in oplossing) in bewegen.
Essentieel is nu om in te zien dat beide oplossingen elektrisch neutraal zijn, of nog er zijn geen elektronen te kort of te veel nee er zijn er net genoeg en dat zijn er evenveel als positieve ladingen.
Verbind nu die twee oplossing met een "zoutbrug" een ding dat er voor moet zorgen dat het eventueel mogelijk is dat structuur eenheden, dus die ionen vanuit ons eerste potje naar het tweede toen kunnen gaan.
Praktisch zou je, je een zoutbrug kunnen voorstellen als zijnde een waden stokje gedrenkt in een zoutoplossing en dan in de twee doosjes gedrenkt zo dus:
Dit geheel samen vormt nu een batterij. En op dit moment gebeurd er niets.
Het principe hoe nu zo'n batterij werkt is als volgt: in potje A zit een ion dat liever een elektron kwijt is. In potje B zit dan weer een stof die liever één elektron bijkrijgt.
Als nu één elektron uit a vertrekt op weg naar b dan word a kortstondig positief geladen daarom vloeit er vanuit b onmiddellijk een negatieve geladen structuur eenheid naar A om deze positieve lading te compenseren, dit kan door onze zoutbrug.
Stel dat de zoutbrug er niet was dan zou a mss één (en eigenlijk zelfs geen) elektron naar b kunnen sturen maar dan hopeloos te positief zijn om dit nog één keer t doen en zou die elektron zelfs terug vloeien.
Zo ook met je schakeling van je twee batterijen op die ene pool zit idd een stofje dat geneigd is een elektron af te staan maar dit weegt niet op tegen het feit dat hij nadien een positieve lading zou over houden , maw onmogelijk het doet niets.
Of dus nog je hebt idd een geleider tussen beide compartimenten nodig om je elektronen te transporteren maar je moet er rekening mee houden dat die zoutbrug, of iets wat in de praktijk daar dienst voor doet ook essentieel aanwezig moet zijn.
Groeten.