Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: De grootste wetenschapper

Re: De grootste wetenschapper

door RuwardArthur » di 11 sep 2012, 21:52

Arthur Eddington.

Vanwege zijn inzicht en hand in de verificaties van Einsteins algemene relativiteitstheorie, zijn geniale inzicht in de wetenschapsfilosofie, zijn bijdragen aan de moderne astronomie, zijn houding als Quaker (pacifist) tijdens de Eerste Wereldoorlog en zijn levenslange worsteling zijn geloof met zijn natuurkunde te verenigen.
Bijlagen
H4050087-Sir_Arthur_Eddington,_British_astronomer-SPL
H4050087-Sir_Arthur_Eddington,_British_astronomer-SPL 892 keer bekeken

Re: De grootste wetenschapper

door Jan van de Velde » di 21 dec 2010, 21:35

Op dit forum staat een enthousiaste nominatie voor Galileo, met daarbij de bewering dat anderen als Kepler en Huijghens op zijn schouders gestaan zouden hebben. Dat leek me een olijke improvisatie op het citaat dat je noemt, maar nogal bezijden de waarheid. (Alleen al qua jaartallen kan dat niet kloppen.)
Da's de mijne. Kepler is inderdaad een tijdgenoot van Galileï. Die had ik op de schouders van Copernicus moeten zetten ;) , foutje. De beide andere (héle) groten stonden wel degelijk figuurlijk op Galileï's schouders, zonder jaartalproblemen.

Re: De grootste wetenschapper

door roel_b » di 21 dec 2010, 15:12

Nikola tesla, om zijn wireless energy transfer, verbazingwekkend nog steeds wat deze man uitgevonden heeft.

Re: De grootste wetenschapper

door Einsteins_zoon » za 18 dec 2010, 14:38

als chemicus pak ik Linus Pauling.

Re: De grootste wetenschapper

door Mabel2 » vr 17 dec 2010, 23:29

Het is een citaat van Newton: "If I have seen a little further it is by standing on the shoulders of Giants." Wikipedia heeft er een artikel over.
Op dit forum staat een enthousiaste nominatie voor Galileo, met daarbij de bewering dat anderen als Kepler en Huijghens op zijn schouders gestaan zouden hebben. Dat leek me een olijke improvisatie op het citaat dat je noemt, maar nogal bezijden de waarheid. (Alleen al qua jaartallen kan dat niet kloppen.)

Re: De grootste wetenschapper

door ypsilon » vr 17 dec 2010, 23:14

PS: dat Kepler en Huijghens "op de schouders" van Galileo stonden kan ik niet zo goed plaatsen; zal wel niet zo serieus gemeend zijn.
Het is een citaat van Newton: "If I have seen a little further it is by standing on the shoulders of Giants." Wikipedia heeft er een artikel over.

Re: De grootste wetenschapper

door Mabel2 » vr 17 dec 2010, 22:52

Werkelijk álle mensen die hier genoemd zijn vind ik genieën die voor eeuwig de grootste eer verdienen. Maar er lijkt wél een dikke bias in te zitten die de afgelopen eeuw bevoordeelt. En als we het nou over 'de grootste aller tijden' hebben... Ik ga maar voor Aristoteles, de eerste full-time wetenschapper en onderzoeker. Alhoewel - dat is al zó lang geleden en wat we van hem weten zijn waarschijnlijk grotendeels sprookjes. Da Vinci dan? Of Galileo? Ach, laten we toch eens wat trotser zijn op ons Vaderlandsch Erfgoed en Christiaan Huijghens nomineren, een allround genie van de bovenste plank met een invloed van hier tot gunder en ideeën die 200 jaar later nog werden opgepikt.

Maar neen, uiteindelijk kies ik toch ook hem niet als grootste; uiteindelijk ga ik dan toch maar voor Johannes Kepler. Worstelend met de bewegingen van Mars bleef hij struikelen over, meen ik, een verschil van 1 boogminuut tussen theorie en waarneming en instede van dat, als tot dan toe gebruikelijk, ergens weg te moffelen, trok hij de consequentie en flikkerde een heel wereldbeeld dat het meer dan anderhalf milennium had uitgehouden overboord. Wat een lef! Maar vooral: wat een ongekende intellectuele vrijheid! En wát een aardverschuiving veroorzaakte hij! Voor mij is Kepler - al was hij dan ook nog zeer geïnteresseerd in astrologie en bovendien niet eens een Nederlander - de eerste 'moderne' wetenschapper, die waarneming vóór dogma liet gaan. (Galileo legde decennia later nog geduldig uit hoe het komt dat het één keer per dag eb en één keer per dag vloed is!)

PS: dat Kepler en Huijghens "op de schouders" van Galileo stonden kan ik niet zo goed plaatsen; zal wel niet zo serieus gemeend zijn.

Re: De grootste wetenschapper

door Ibnsina_fan » ma 06 dec 2010, 12:49

Niet dat ik af wil doen aan het belang van Ibn Firnas, maar je kan je afvragen of dat echt een wetenschappelijke verwezenlijking is (indien ja zie ik niet in waarom je aanstoot neemt aan de uitvinder van de vuistbijl als wetenschapper) en of hij werkelijk de eerste was.
Nee maar goed, ik vond het alleen raar dat die zo een vergelijking maakt, aangezien bosjesbewoners als onderbeschaafde mensen worden gezien. Anyway, ik heb geprobeerd nog wat meer te evangeliseren en heb hem een link opgestuurd.

Re: De grootste wetenschapper

door Ibnsina_fan » ma 06 dec 2010, 12:26

Dido schreef:Ik wil hier nog even op inhaken... ;)

De naam Ibn Sina zei me helemaal niets, terwijl namen als Aristoteles, Socrates ed. toch redelijk zijn ingeburgerd in onze maatschappij. Dus ging ik even op zoek naar wat meer details over z'n geschriften en z'n ideeën. En tot m'n aangename verrassing, kwam ik er op uit dat hij inderdaad wel een plaatsje verdient naast 'de groten' in de geschiedenis. Het volgende maakt het iets concreter en spreekt ook meer tot de verbeelding om dit te begrijpen. Al heb ik me vooral beperkt tot de domeinen geneeskunde en psychologie, omdat deze ook mijn interessevelden zijn.

En voor alle duidelijkheid: Ibn Sina (980 - 1037) was ook bekend onder de naam 'Avicenna', een naam die ook gebruikt werd in dit stuk: uit: Een groot figuur uit de medische geschiedenis: Avicenna, een wijze uit het oosten, Dr. Guy Van den Abeele, neuroloog – december 2001 (AZ. St. Lucas)

Dido
Het is een onmiskenbaar feit dat wij de Griekse wijsgeren gewoon niet hadden gekend als hun geschriften ons niet waren overgedragen door Arabische filosofen zoals Avicenna (Ibn Sina) en Averroes (Ibn Rushd). Zij hebben voor vooruitgang gezorgd door te bouwen op die werken, op het moment dat die in Europa geen aandacht meer kregen.
Beste Dido,

Aristoteles en Socrates behoren zeker tot de grote denkers, maar met alle respect , zonder Ibn Sina had het Westen deze griekse filosofen nooit gekend, want in de tijd dat de filosofische boeken in Europa als duivelse boeken werden beschouwd, waren de arabische filosofen, zoals Ibn Sina (Avicenna) en Ibn Rushd (Averoes) al druk bezig met het vertalen van griekse filosofische boeken naar het Arabisch, waarna het vervolgens naar het latijn is vertaald.

Vriendelijke Groet,

Re: De grootste wetenschapper

door ypsilon » ma 06 dec 2010, 12:24

Niet dat ik af wil doen aan het belang van Ibn Firnas, maar je kan je afvragen of dat echt een wetenschappelijke verwezenlijking is (indien ja zie ik niet in waarom je aanstoot neemt aan de uitvinder van de vuistbijl als wetenschapper) en of hij werkelijk de eerste was.

Re: De grootste wetenschapper

door Ibnsina_fan » ma 06 dec 2010, 12:17

ypsilon schreef:Dat heeft niemand ontkend (
Verborgen inhoud
) en dat bedoelde Marko ook niet. Spring niet naar zo'n interpretatie als je geen andere aanwijzingen hebt dat zoiets erachter zit. Die kun je immers alleen op eigen conto schrijven, en het leidt in geen geval tot een goeie sfeer.

Wat Marko (in nogal scherpe bewoordingen) wilde aangeven, is dat deze mensen vooral filosofen waren, en hun werk deden voordat we spreken van wetenschap volgens de methode zoals we die vandaag kennen. In de eeuwenlange ontwikkeling van die methode hebben zij zeker een belangrijke rol gespeeld, maar ze wetenschappers noemen vraagt enige hineininterpretierung en nu en dan wat wringen. Dat je shortlist van grootste wetenschappers geselecteerd zijn op basis van een losse definitie valt natuurlijk op... En dan kan je de lijn op zich wel doortrekken naar die holbewoner en bosjesman (dan wel holbewoonster of bosjesvrouw, overigens) die onze ontwikkeling in gang zetten. Niet dat die dat met het inzicht deden dat bovenstaande heren aan de dag legden, maar die holbewoners zijn tenslotte familie van ons allen ;)
Nou ik dacht dat die op de laatste zin van mijn stuk tekst reageerde waarin ik heb verteld dat Abbas Ibn Firnas tot mijn favorieten behoorden om het feit dat hij de eerste mens in de geschiedenis van de mensheid die op het idee kwam dat een mens ook kon vliegen.

Re: De grootste wetenschapper

door jkien » ma 06 dec 2010, 09:54

Elektrotherapie werd [door Avicenna] voor epilepsie aanbevolen, wat misschien heel vooruitstrevend was nu heden ten dage elektrostimulatie als behandeling voor refractaire epilepsie wordt uitgetest.
Terzijde: dat zinnetje werpt natuurlijk de vraag op of Avicenna een elektrische generator gebouwd had. Maar hij beschreef alleen dat de schok van een siddermeerval op het hoofd van een epilepsiepatient heilzaam is (een behandeling die al langer bekend was).1 Van elektriciteit hoeft hij niets begrepen te hebben.

Re: De grootste wetenschapper

door ypsilon » ma 06 dec 2010, 01:55

Ibnsina_fan schreef:Aan mijn nickname kunnen jullie zien wie ik tot de grootste wetenschappers reken. Ibn Sina, deze islamitische grootheid was een medicus, geoloog, paleontoloog, natuurkundige, psycholoog, wiskundige, wetenschapper, filosoof en alchemist. Een van zijn bekendste werken is de canon van geneeskunde.

Daarnaast behoren Al Chawarizmi, de grondlegger van de algebra en Abbas ibn Farnas, de eerste man in de geschiedenis die als eerste op het idee kwam dat een mens ook kan vliegen tot mijn favorieten.

Een Lijst van de top 10:

1. Ibn Sina

2. Al Khawarizmi.

3. Abbas Ibn Farnas.

4. Jabir Ibn Hayyan.

5. Ibn Rushd

6. Ibn Hazm

7. Jafar al Sadiq

8. Ibn Khaldun

9. Mohamed el Idrisi

10. Al Farabi
Marko schreef:In dat geval is de grootste wetenschapper de holbewoner die als eerste ontdekte dat je vuur ook kon maken.

En een goede tweede is de bosjesman die bedacht dat je met een scherp stuk steen allerlei nuttige dingen kon doen.
Ik weet dat het misschien bij jou gevoelig ligt wanneer we zeggen dat moslims en de mensen in het midde noosten een grote bijdrage hebben geleverd aan de menselijke beschaving, maar het is een feit dat nieman kan ontkennen.
Dat heeft niemand ontkend (
[H]et is een onmiskenbaar feit dat wij de Griekse wijsgeren gewoon niet hadden gekend als hun geschriften ons niet waren overgedragen door Arabische filosofen zoals Avicenna (Ibn Sina) en Averroes (Ibn Rushd). Zij hebben voor vooruitgang gezorgd door te bouwen op die werken, op het moment dat die in Europa geen aandacht meer kregen.
</dd>) en dat bedoelde Marko ook niet. Spring niet naar zo'n interpretatie als je geen andere aanwijzingen hebt dat zoiets erachter zit. Die kun je immers alleen op eigen conto schrijven, en het leidt in geen geval tot een goeie sfeer.

Wat Marko (in nogal scherpe bewoordingen) wilde aangeven, is dat deze mensen vooral filosofen waren, en hun werk deden voordat we spreken van wetenschap volgens de methode zoals we die vandaag kennen. In de eeuwenlange ontwikkeling van die methode hebben zij zeker een belangrijke rol gespeeld, maar ze wetenschappers noemen vraagt enige hineininterpretierung en nu en dan wat wringen. Dat je shortlist van grootste wetenschappers geselecteerd zijn op basis van een losse definitie valt natuurlijk op... En dan kan je de lijn op zich wel doortrekken naar die holbewoner en bosjesman (dan wel holbewoonster of bosjesvrouw, overigens) die onze ontwikkeling in gang zetten. Niet dat die dat met het inzicht deden dat bovenstaande heren aan de dag legden, maar die holbewoners zijn tenslotte familie van ons allen ;)

Re: De grootste wetenschapper

door Ibnsina_fan » zo 05 dec 2010, 16:42

Marko schreef:In dat geval is de grootste wetenschapper de holbewoner die als eerste ontdekte dat je vuur ook kon maken.

En een goede tweede is de bosjesman die bedacht dat je met een scherp stuk steen allerlei nuttige dingen kon doen.


Als we het over Abbas ibn Farnas hebben dan hebben we het niet alleen over iemand die op het idee kwam dat een mens ook kon vliegen. Deze man werd als een polymath/ Uomo universale beschouwd. Dat is iemand die zijn vaardigheden op verschillende vakgebieden heeft ontwikkeld.

Hieronder kun je een site bekijken waarin al zijn werken worden vermeled. En o ja, als we het over wetenschap, laten we het dan op een rationele manier doen. Aan Sarcastische opmerkingen hebben we niet zoveel. Ik weet dat het misschien bij jou gevoelig ligt wanneer we zeggen dat moslims en de mensen in het midde noosten een grote bijdrage hebben geleverd aan de menselijke beschaving, maar het is een feit dat nieman kan ontkennen. En vergeet vooral niet dat de cijfers waarmee je wiskundeleraar jou de lessen heeft voorgelezen, arabische cijfers zijn.



http://en.wikipedia.org/wiki/Abbas_Ibn_Firnas

Re: De grootste wetenschapper

door TD » zo 05 dec 2010, 14:29

Die Ibn Sina kende ik ook niet, interessant!