door ypsilon » ma 06 dec 2010, 01:55
Ibnsina_fan schreef:Aan mijn nickname kunnen jullie zien wie ik tot de grootste wetenschappers reken. Ibn Sina, deze islamitische grootheid was een medicus, geoloog, paleontoloog, natuurkundige, psycholoog, wiskundige, wetenschapper, filosoof en alchemist. Een van zijn bekendste werken is de canon van geneeskunde.
Daarnaast behoren Al Chawarizmi, de grondlegger van de algebra en Abbas ibn Farnas, de eerste man in de geschiedenis die als eerste op het idee kwam dat een mens ook kan vliegen tot mijn favorieten.
Een Lijst van de top 10:
1. Ibn Sina
2. Al Khawarizmi.
3. Abbas Ibn Farnas.
4. Jabir Ibn Hayyan.
5. Ibn Rushd
6. Ibn Hazm
7. Jafar al Sadiq
8. Ibn Khaldun
9. Mohamed el Idrisi
10. Al Farabi
Marko schreef:In dat geval is de grootste wetenschapper de holbewoner die als eerste ontdekte dat je vuur ook kon maken.
En een goede tweede is de bosjesman die bedacht dat je met een scherp stuk steen allerlei nuttige dingen kon doen.
Ik weet dat het misschien bij jou gevoelig ligt wanneer we zeggen dat moslims en de mensen in het midde noosten een grote bijdrage hebben geleverd aan de menselijke beschaving, maar het is een feit dat nieman kan ontkennen.
Dat heeft niemand ontkend (
[H]et is een onmiskenbaar feit dat wij de Griekse wijsgeren gewoon niet hadden gekend als hun geschriften ons niet waren overgedragen door Arabische filosofen zoals Avicenna (Ibn Sina) en Averroes (Ibn Rushd). Zij hebben voor vooruitgang gezorgd door te bouwen op die werken, op het moment dat die in Europa geen aandacht meer kregen.
</dd>) en dat bedoelde Marko ook niet. Spring niet naar zo'n interpretatie als je geen andere aanwijzingen hebt dat zoiets erachter zit. Die kun je immers alleen op eigen conto schrijven, en het leidt in geen geval tot een goeie sfeer.
Wat Marko (in nogal scherpe bewoordingen) wilde aangeven, is dat deze mensen vooral filosofen waren, en hun werk deden voordat we spreken van wetenschap volgens de methode zoals we die vandaag kennen. In de eeuwenlange ontwikkeling van die methode hebben zij zeker een belangrijke rol gespeeld, maar ze wetenschappers noemen vraagt enige
hineininterpretierung en nu en dan wat wringen. Dat je shortlist van grootste wetenschappers geselecteerd zijn op basis van een losse definitie valt natuurlijk op... En dan kan je de lijn op zich wel doortrekken naar die holbewoner en bosjesman (dan wel holbewoonster of bosjesvrouw, overigens) die onze ontwikkeling in gang zetten. Niet dat die dat met het inzicht deden dat bovenstaande heren aan de dag legden, maar die holbewoners zijn tenslotte familie van ons allen

[quote='Ibnsina_fan' post='642272' date='5 December 2010, 00:38']Aan mijn nickname kunnen jullie zien wie ik tot de grootste wetenschappers reken. Ibn Sina, deze islamitische grootheid was een medicus, geoloog, paleontoloog, natuurkundige, psycholoog, wiskundige, wetenschapper, filosoof en alchemist. Een van zijn bekendste werken is de canon van geneeskunde.
Daarnaast behoren Al Chawarizmi, de grondlegger van de algebra en Abbas ibn Farnas, de eerste man in de geschiedenis die als eerste op het idee kwam dat een mens ook kan vliegen tot mijn favorieten.
Een Lijst van de top 10:
1. Ibn Sina
2. Al Khawarizmi.
3. Abbas Ibn Farnas.
4. Jabir Ibn Hayyan.
5. Ibn Rushd
6. Ibn Hazm
7. Jafar al Sadiq
8. Ibn Khaldun
9. Mohamed el Idrisi
10. Al Farabi[/quote]
[quote='Marko' post='642315' date='5 December 2010, 12:30']In dat geval is de grootste wetenschapper de holbewoner die als eerste ontdekte dat je vuur ook kon maken.
En een goede tweede is de bosjesman die bedacht dat je met een scherp stuk steen allerlei nuttige dingen kon doen.[/quote]
[quote]Ik weet dat het misschien bij jou gevoelig ligt wanneer we zeggen dat moslims en de mensen in het midde noosten een grote bijdrage hebben geleverd aan de menselijke beschaving, maar het is een feit dat nieman kan ontkennen.[/quote]
Dat heeft niemand ontkend ([quote][H]et is een onmiskenbaar feit dat wij de Griekse wijsgeren gewoon niet hadden gekend als hun geschriften ons niet waren overgedragen door Arabische filosofen zoals Avicenna (Ibn Sina) en Averroes (Ibn Rushd). [i]Zij[/i] hebben voor vooruitgang gezorgd door te bouwen op die werken, op het moment dat die in Europa geen aandacht meer kregen.[/quote]</dd>) en dat bedoelde Marko ook niet. Spring niet naar zo'n interpretatie als je geen andere aanwijzingen hebt dat zoiets erachter zit. Die kun je immers alleen op eigen conto schrijven, en het leidt in geen geval tot een goeie sfeer.
Wat Marko (in nogal scherpe bewoordingen) wilde aangeven, is dat deze mensen vooral filosofen waren, en hun werk deden voordat we spreken van wetenschap volgens de methode zoals we die vandaag kennen. In de eeuwenlange ontwikkeling van die methode hebben zij zeker een belangrijke rol gespeeld, maar ze wetenschappers noemen vraagt enige [i]hineininterpretierung[/i] en nu en dan wat wringen. Dat je shortlist van grootste wetenschappers geselecteerd zijn op basis van een losse definitie valt natuurlijk op... En dan kan je de lijn op zich wel doortrekken naar die holbewoner en bosjesman (dan wel holbewoonster of bosjesvrouw, overigens) die onze ontwikkeling in gang zetten. Niet dat die dat met het inzicht deden dat bovenstaande heren aan de dag legden, maar die holbewoners zijn tenslotte familie van ons allen ;)