Veertje schreef:Het maakt niet uit of iemand zelf al dan niet gelooft wat hij probeert over te brengen als het gaat om de vraag of het "overbrengen" zelf als onprettig wordt ervaren. Sterker nog, ALS iemand al met een advies komt dan hoop ik toch dat zo iemand e.e.a. goed heeft doordacht en WEL gelooft in hetgene hij/zij adviseert.
Het gaat om de lading van het woord "advies". Hetgeen als onprettig wordt ervaren is dat wat niet meer als "advies" wordt gebracht maar als absolute noodzaak.
Ik geloof dat we steeds een beetje verder komen. Er ontstaat namelijk een complexe paradox voor zowel de missionaris als de toehoorder. Immers, als de missionaris zijn boodschap brengt zonder urgentie zal de toehoorder de boodschap niet begrijpen. Als iemand tegen mij zegt: "Pardon meneer, ik heb zojuist een 50[cm] lange gloeiende pook in mijn achterwerk gekregen" zal ik hem toch ook nauwelijks serieus kunnen nemen? De inhoud van de boodschap, en de toon en urgentie waarmee deze wordt gebracht stroken niet met elkaar.
Bovendien zal de missionaris zijn boodschap niet op een eerlijke manier kunnen brengen, omdat hij de spirituele gelukzaligheid die hij beleeft tijdens het vertellen van zijn boodschap heeft moeten verhullen om niet 'dwingend' over te komen. Hij doet in feite net alsof het hem niet beroerd.
Met andere woorden: Een boodschap van verlossing en heil kan eigenlijk niet anders dan worden gebracht dan als punt van absolute noodzaak. Maar de ironie is dat als de boodschap zo wordt gebracht, deze de toehoorder zozeer zal afstoten dat de inhoud verloren gaat. Het is niet makkelijk om missionaris te zijn.
Verder heb ik, zoals je ziet, (heel vervelend?) je spelfouten benadrukt, is dit iets dat jij als prettig ervaart?
Ik vond het curieus dat je mijn spelling corrigeerde, terwijl je eigen schrijven ook wemelt van de fouten. Echter waardeer ik altijd feedback! Mijn d's en t's zijn mijn achilleshiel. Wellicht het gevolg van het ontberen van Nederlandstalig onderwijs na mijn 11e jaar, maar ik heb het ook nooit alsnog willen ophalen. Ik vermoedde trouwens niet dat je er iets mee probeerde te zeggen.
Dat maakt dat men zichzelf al gauw de vraag stelt: WAAROM wordt de wereld beter als ik jouw advies opvolg, en met mij vele anderen? Maar als je die vraag stelt, dan is het antwoord (als je dat antwoord al krijgt) vaak onbevredigend.
"vaak onbevredigend" dus je hebt wel eens een bevredigend antwoord op die vraag gekregen? Maar je vraag is belangrijk, en een die ik toevallig zelf ook een paar keer heb gesteld aan missionarissen, geoon om ze te testen. De antwoorden leken te verschillen van persoon tot persoon. Het sterkste antwoord kreeg ik overigens van een Hare Krishna die me simpelweg zei: "omdat iedereen dan gelukkig zal zijn." En fin, ik heb veel gesproken met Hare Krishna's en er mijn fascinatie voor de Veda's aan overgehouden, alsmede een veel dieper begrip van - en respect voor - alle godsdienst, al zeg ik het zelf.
Degene die overtuigd is van iets en dat uit wil dragen, maar verder nadenkt dan zijn neus lang is, WEET al vantevoren dat er wellicht wel eens MEER opties zouden kunnen zijn om de wereldproblemen op te lossen, en dat zijn eigen insteek niet meer is dan dat: een eigen insteek. En als hij het goed wil doen MOET hij dan ook met goede argumenten komen om de ander te kunnen overtuigen.
Nou daar twijfel ik aan. "Godsdienst" is wel degelijk een optie die nauwelijks kan worden geschaard onder de "andere opties", omdat "andere opties" veelal geprobeerd zijn en gefaald hebben. Bovendien gaan alle andere 'aardse' opties
altijd voorbij aan de cruciale kwestie van geboorte, leven en dood. Dit laatste stuurt al het 'aardse' dat we proberen altijd in het honderd op de lange termijn (Immers, je leeft maar een keer ***********! Toch?) en godsdienst is duidelijk een van de weinige - zo niet de enige - optie die daar concreet mee omgaat en antwoorden op heeft.
Ho! Göd viel niemand aan. Göd stelde een vraag. Het feit dat jij dat als aanval opvat, zegt meer over je eigen emotionele betrokkenheid, dan over Göd's mening t.o.v. bepaalde missionarissen. Let er ook op dat ik probeer het altijd te hebben over "bepaald" missionarisgedrag, "bepaalde" missionarissen.
Prima. "bepaalde missionarissen". Heb ik geen moeite mee. Maar dan torent mijn punt helemaal als een granieten zuil boven de golven, namelijk ZEUR DAN TOCH NIET!
Maar: ik kan een prima, goed, welwillend, naastenlievend mens zijn zonder te geloven. Iets dat ik persoonlijk belangrijk vind.
Zolang je dat belangrijk vindt zal je geen last van twijfel krijgen over je ongeloof, maar op basis van *mijn* geloof zeg ik je: als jij werkelijk streeft naar goedheid, naastenliefde, en meer van dat soort heilige kwaliteiten dan zul je vroeg of laat tot geloof komen! Dat kan niet missen. Laat me aub even weten wanneer dat gebeurt, al is het over 50 jaar. Vind ik leuk.
En ik heb dan ook zo mijn vragen als iemand mij komt vertellen dat een bepaald geloof in e.e.a. de juiste manier is om hetgeen ik persoonlijk al nastreef, te kunnen bereiken. En ik verwacht van mensen dat ze mijn vragen kunnen beantwoorden, dat ze aannemelijk kunnen maken WAAROM hun weg de juiste zou moeten zijn. En dat gebeurt meestal niet. De WSF vertegenwoordiger is daar meestal wel succesvol in, de Jehova getuige heeft dat bij mij nog nooit voor elkaar gekregen.
En fin, misschien moet je ook een met de Krishna's gaan praten, als je dat nog niet gedaan hebt. Die hebben een sterk verhaal, maar zorg dat je stevig in je schoenen staat. Een goede vriend van me is jaren geleden ineens 6 maanden in een Hare Krishna tempel verdwenen, voordat hij merkte dat het monnikenleven toch niet echt voor hem was weggelegd. Toen ging ie toch maar zijn school afmaken!
Nee. Niet met je eens. Ongeacht met wie je te maken hebt, de wijsheid heeft niemand in pacht. Je kunt alleen maar benaderen. Op basis van goede argumenten. Kom met goede argumenten, leef je in in de leefwereld van anderen, benader het van verschillende kanten, dan heb je wellicht kans een goede, welkome missionaris te zijn. Anders niet. En: Göd's voorbeeld was geen beklag.
Ok, nou ik ben het grotendeels met je eens. Maar met een ding niet: Ik geloof dat sommige mensen de wijsheid
wel in pacht hebben. Gelukkig maar. Daarbij weet ik dat men logischerwijs geen atheist kan zijn
zonder rabiaat te geloven dat
niemand de wijsheid in pacht heeft. Uit het een volgt het ander, namelijk, al beseffen weinig atheisten dat ten diepste.
Nogmaals, ik zie niet waarin je een structureel beklag ziet van de kant van Göd. Maak je het niet groter dan het is? Hij wil alleen maar weten hoe God bepaald missionarisgedrag beziet, volgens qrnlk.
Misschien wel, misschien niet. Ik twijfel nog. Göd heeft in ieder geval zelf nooit verduidelijkt dat hij het over een uitzonderingssituatie had. Als dat wel zo is had ik niet eens gereageerd. Zonde van de tijd, dan, toch?
Overigens is het per definitie kwalijk om iemand anders te vragen hoe god een bepaald voorval ziet. Dat kan natuurlijk niemand met zekerheid zeggen, waardoor het antwoord in het beste geval ontwijkend- en in het slechtste geval fout zal zijn. Persoonlijk geloof ik dat iedereen die het woord 'god' uitspreekt of aanhoort in een sfeer van respect daarbij spiritueel gebaat is, ook al is en blijft hij ongelovig.
[quote='Veertje' post='308350']Het maakt niet uit of iemand zelf al dan niet gelooft wat hij probeert over te brengen als het gaat om de vraag of het "overbrengen" zelf als onprettig wordt ervaren. Sterker nog, ALS iemand al met een advies komt dan hoop ik toch dat zo iemand e.e.a. goed heeft doordacht en WEL gelooft in hetgene hij/zij adviseert.
Het gaat om de lading van het woord "advies". Hetgeen als onprettig wordt ervaren is dat wat niet meer als "advies" wordt gebracht maar als absolute noodzaak.[/quote]
Ik geloof dat we steeds een beetje verder komen. Er ontstaat namelijk een complexe paradox voor zowel de missionaris als de toehoorder. Immers, als de missionaris zijn boodschap brengt zonder urgentie zal de toehoorder de boodschap niet begrijpen. Als iemand tegen mij zegt: "Pardon meneer, ik heb zojuist een 50[cm] lange gloeiende pook in mijn achterwerk gekregen" zal ik hem toch ook nauwelijks serieus kunnen nemen? De inhoud van de boodschap, en de toon en urgentie waarmee deze wordt gebracht stroken niet met elkaar.
Bovendien zal de missionaris zijn boodschap niet op een eerlijke manier kunnen brengen, omdat hij de spirituele gelukzaligheid die hij beleeft tijdens het vertellen van zijn boodschap heeft moeten verhullen om niet 'dwingend' over te komen. Hij doet in feite net alsof het hem niet beroerd.
Met andere woorden: Een boodschap van verlossing en heil kan eigenlijk niet anders dan worden gebracht dan als punt van absolute noodzaak. Maar de ironie is dat als de boodschap zo wordt gebracht, deze de toehoorder zozeer zal afstoten dat de inhoud verloren gaat. Het is niet makkelijk om missionaris te zijn.
[quote]Verder heb ik, zoals je ziet, (heel vervelend?) je spelfouten benadrukt, is dit iets dat jij als prettig ervaart?[/quote]
Ik vond het curieus dat je mijn spelling corrigeerde, terwijl je eigen schrijven ook wemelt van de fouten. Echter waardeer ik altijd feedback! Mijn d's en t's zijn mijn achilleshiel. Wellicht het gevolg van het ontberen van Nederlandstalig onderwijs na mijn 11e jaar, maar ik heb het ook nooit alsnog willen ophalen. Ik vermoedde trouwens niet dat je er iets mee probeerde te zeggen.
[quote]Dat maakt dat men zichzelf al gauw de vraag stelt: WAAROM wordt de wereld beter als ik jouw advies opvolg, en met mij vele anderen? Maar als je die vraag stelt, dan is het antwoord (als je dat antwoord al krijgt) vaak onbevredigend.[/quote]
"vaak onbevredigend" dus je hebt wel eens een bevredigend antwoord op die vraag gekregen? Maar je vraag is belangrijk, en een die ik toevallig zelf ook een paar keer heb gesteld aan missionarissen, geoon om ze te testen. De antwoorden leken te verschillen van persoon tot persoon. Het sterkste antwoord kreeg ik overigens van een Hare Krishna die me simpelweg zei: "omdat iedereen dan gelukkig zal zijn." En fin, ik heb veel gesproken met Hare Krishna's en er mijn fascinatie voor de Veda's aan overgehouden, alsmede een veel dieper begrip van - en respect voor - alle godsdienst, al zeg ik het zelf.
[quote]Degene die overtuigd is van iets en dat uit wil dragen, maar verder nadenkt dan zijn neus lang is, WEET al vantevoren dat er wellicht wel eens MEER opties zouden kunnen zijn om de wereldproblemen op te lossen, en dat zijn eigen insteek niet meer is dan dat: een [i]eigen[/i] insteek. En als hij het goed wil doen MOET hij dan ook met goede argumenten komen om de ander te kunnen overtuigen.[/quote]
Nou daar twijfel ik aan. "Godsdienst" is wel degelijk een optie die nauwelijks kan worden geschaard onder de "andere opties", omdat "andere opties" veelal geprobeerd zijn en gefaald hebben. Bovendien gaan alle andere 'aardse' opties [b]altijd[/b] voorbij aan de cruciale kwestie van geboorte, leven en dood. Dit laatste stuurt al het 'aardse' dat we proberen altijd in het honderd op de lange termijn (Immers, je leeft maar een keer ***********! Toch?) en godsdienst is duidelijk een van de weinige - zo niet de enige - optie die daar concreet mee omgaat en antwoorden op heeft.
[quote]Ho! Göd viel niemand aan. Göd stelde een vraag. Het feit dat jij dat als aanval opvat, zegt meer over je eigen emotionele betrokkenheid, dan over Göd's mening t.o.v. bepaalde missionarissen. Let er ook op dat ik probeer het altijd te hebben over "bepaald" missionarisgedrag, "bepaalde" missionarissen.[/quote]
Prima. "bepaalde missionarissen". Heb ik geen moeite mee. Maar dan torent mijn punt helemaal als een granieten zuil boven de golven, namelijk ZEUR DAN TOCH NIET! :(
[quote]Maar: ik kan een prima, goed, welwillend, naastenlievend mens zijn zonder te geloven. Iets dat ik persoonlijk belangrijk vind.[/quote]
Zolang je dat belangrijk vindt zal je geen last van twijfel krijgen over je ongeloof, maar op basis van *mijn* geloof zeg ik je: als jij werkelijk streeft naar goedheid, naastenliefde, en meer van dat soort heilige kwaliteiten dan zul je vroeg of laat tot geloof komen! Dat kan niet missen. Laat me aub even weten wanneer dat gebeurt, al is het over 50 jaar. Vind ik leuk.
[quote]En ik heb dan ook zo mijn vragen als iemand mij komt vertellen dat een bepaald geloof in e.e.a. de juiste manier is om hetgeen ik persoonlijk al nastreef, te kunnen bereiken. En ik verwacht van mensen dat ze mijn vragen kunnen beantwoorden, dat ze aannemelijk kunnen maken WAAROM hun weg de juiste zou moeten zijn. En dat gebeurt meestal niet. De WSF vertegenwoordiger is daar meestal wel succesvol in, de Jehova getuige heeft dat bij mij nog nooit voor elkaar gekregen.[/quote]
En fin, misschien moet je ook een met de Krishna's gaan praten, als je dat nog niet gedaan hebt. Die hebben een sterk verhaal, maar zorg dat je stevig in je schoenen staat. Een goede vriend van me is jaren geleden ineens 6 maanden in een Hare Krishna tempel verdwenen, voordat hij merkte dat het monnikenleven toch niet echt voor hem was weggelegd. Toen ging ie toch maar zijn school afmaken!
[quote]Nee. Niet met je eens. Ongeacht met wie je te maken hebt, de [i]wijsheid[/i] heeft niemand in pacht. Je kunt alleen maar benaderen. Op basis van goede argumenten. Kom met goede argumenten, leef je in in de leefwereld van anderen, benader het van verschillende kanten, dan heb je wellicht kans een goede, welkome missionaris te zijn. Anders niet. En: Göd's voorbeeld was geen beklag.[/quote]
Ok, nou ik ben het grotendeels met je eens. Maar met een ding niet: Ik geloof dat sommige mensen de wijsheid [b]wel[/b] in pacht hebben. Gelukkig maar. Daarbij weet ik dat men logischerwijs geen atheist kan zijn [b]zonder[/b] rabiaat te geloven dat [b]niemand[/b] de wijsheid in pacht heeft. Uit het een volgt het ander, namelijk, al beseffen weinig atheisten dat ten diepste.
[quote]Nogmaals, ik zie niet waarin je een structureel beklag ziet van de kant van Göd. Maak je het niet groter dan het is? Hij wil alleen maar weten hoe God bepaald missionarisgedrag beziet, volgens qrnlk.[/quote]
Misschien wel, misschien niet. Ik twijfel nog. Göd heeft in ieder geval zelf nooit verduidelijkt dat hij het over een uitzonderingssituatie had. Als dat wel zo is had ik niet eens gereageerd. Zonde van de tijd, dan, toch?
Overigens is het per definitie kwalijk om iemand anders te vragen hoe god een bepaald voorval ziet. Dat kan natuurlijk niemand met zekerheid zeggen, waardoor het antwoord in het beste geval ontwijkend- en in het slechtste geval fout zal zijn. Persoonlijk geloof ik dat iedereen die het woord 'god' uitspreekt of aanhoort in een sfeer van respect daarbij spiritueel gebaat is, ook al is en blijft hij ongelovig.