Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: [mechanica] traagheidsmoment berekenen

Re: [mechanica] traagheidsmoment berekenen

door Fingolfin » vr 17 aug 2007, 23:45

Voor het blok:

Je integreert hier met de as waarom het object draait als r=0. Voor een blok houdt dit in van -L/2 tot L/2 moet integreren. Stel je integreert van 0 tot L dan bereken je de traagheid om een as die door langs zijkant van het blok gaat en parallel loopt aan de hoofdas. Je integreert naar een tweede variabele (zeg y) van -B/2 tot B/2 en omdat de as in de hoogte parallel loopt aan je rotatieas (dus r constant) kun je direct met de hoogte vermenigvuldigen.

Bij een bol gebruik je bolcoordinaten waarbij je gepaste constanten gebruikt (0<s<R, 0<theta<2 pi, 0<phi<pi). Dan krijg je
\(r=\sqrt{s^2 \cos^2(\theta) \sin^2(\phi)+s^2 \sin^2(\theta) \sin^2(\phi)}=s \sin(\phi) \)
. Vergeet
\(s^2 \sin(\theta)\)
niet.

Een cilinder om zijn hoofdas gaat in cilindercoordinaten prima, hierbij loopt 0<s<R en 0<theta<2 pi. Hier geldt r=s. Vermenigvuldig dit met de hoogte van je cilinder (je integreert voor de hoogte over een constante)

Bij de kegel zou ik weer cilindercoordinaten nemen maar integreer s van 0 tot R*z/H en vervolgens integreer je over z van 0 tot H (zo staat de kegel op met de punt naar beneden maar dat maakt niet uit voor I) ik neem hierbij aan dat je met R de maximale straal bedoelt.

voor het geval waarbij de rotatieas loodrecht op de cilinderas staat weet ik niet hoe je hem direct kunt integreren. Ik zou proberen om op ieder cirkelvormige (infinitesimaal dunne) schijfje van de rechtopstaande cilinder het loodrechte assen theorema toe te passen en daarna met behulp van het paralelle assen theorema voor ieder schijfje het traagheidsmoment om de gewenste as te bereken. Vervolgens integreer je over alle schijfjes.

Ik heb het echter nooit gedaan, het is maar een gok en het kan vast makkelijker

[mechanica] traagheidsmoment berekenen

door gast004 » do 16 aug 2007, 21:28

Hallo,

ik heb een herexamen van mechanica en momenteel ben ik bezig met het hoofdstuk over starre lichamen en rotatie. Hierbij moet je o.a. het traagheidsmoment van lichamen berekenen:
\(I=MK²\)
\(K²=\frac{1}{V} \int r² dV\)
Om de gyratiestraal te berekenen (K²), kies je eerst een gepast coördinatenstelsel: klassiek cartesisch assenstelsel (dV=dxdydz), cilindercoördinaten (dV=rdrdθdz) of sferische coördinaten (dV=dr rsinθdφ rdθ), naargelang het lichaam (orthogonale vormen, omwentelingslichamen of bolvormen). Daarna zet je de r uit de formule van de gyratiestraal in functie van de coördinaten en stel je de integraal op.

Nu is mijn vraag, hoe bepaal je de grenzen van deze meervoudige integraal? Ik weet dat deze de grenzen van het lichaam zijn, maar hoe weet je of je van -L/2 tot L/2 of van 0 tot L of ... moet nemen? Of maakt dat niet uit? Maar de uitkomst is dan toch anders? Of heb je dan gewoon een andere oorsprong?

Enkele voorbeelden:

-een blok (massa M, lengte L, breedte B, hoogte H) (roteert om hoofdas volgens de hoogte)

-een cilinder (massa M, straal R, lengte L) (roteert om cilinderas)

-een cilinder (massa M, straal R, lengte L) (roteert om een hoofdas loodrecht op cilinderas)

-een kegel (massa M, straal R, hoogte H) (roteert om zijn as)

-een bol (massa M, straal R) (roteert om een hoofdas)

Welke grenzen neem je best bij deze lichamen? Is hier een bepaalde regel voor? Hoe weet je wat het best te berekenen is?

Alvast bedankt

Mvg

Evi