Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Hirsch Ballin wil verbod op stiletto's

Re: Hirsch Ballin wil verbod op stiletto's

door RobertJ » ma 24 dec 2007, 13:58

Tja dat vraag ik mij dus ook af, verboden zijn namelijk de met name genoemde Stiletto's, vlinder- en valmessen en verder alle messen die niet voldoen aan de gestelde eisen.

Als ik het zo lees dan zijn alle stiletto's al verboden, dus waar gaat dat verbod dan over, extraspecialverboden of zo? Verboden zijn ... maar extra dubbel verboden is ....

Re: Hirsch Ballin wil verbod op stiletto's

door Hari » ma 24 dec 2007, 13:44

Wel moeten ze binnen een bepaalde maat blijven.
nu.nl
7 cm of langer en 14 mm of smaller is;

c. 9 cm of langer is; of
wetboek

de een is iets meer gespecificeert dan de andere, verder hetzelfde toch?

Re: Hirsch Ballin wil verbod op stiletto's

door Ger » ma 17 dec 2007, 12:11

Huh? Da's helemaal quatsch (van het nieuwsbericht, niets persoonlijk opvatten, Miels :D ). De wet zegt daar niets over. Er zijn de volgende handelingen te onderscheiden met wapens:

Dragen

Het onverpakt bij je hebben binnen handbereik (hoort ook bij een wapen in de kofferbak van je auto)

Voorhanden hebben

Ook wel beschikken over. Dat betekent dat je het ergens in huis hebt of in een kluis op een sportvereniging. Ook al ben je bijvoorbeeld in Limburg en staat je huis met wapen in Groningen, dan heb je toch dat wapen voorhanden.

Vervoeren

Goed verpakt verplaatsen van A naar B. Goed verpakt wil zeggen dat je het niet zomaar kan pakken, de verpakking moet echt een bariere vormen.

Doorvoeren, overdragen, binnenkomen, uitgaan

Diverse handelszaken, hier niet van toepassing

Vervaardigen, beproeven, etc

Spreekt ook voor zich denk ik.

Het valt waarschijnlijk op dat "een ander kwaad doen" hier niet bij staat. Dat komt doordat een ander kwaad doen al keihard verboden is in het wetboek van strafrecht. De intentie hebben om ook. Of je dat met een wapen of met een vogelveer (om maar eens wat te noemen) doet, doet totaal niet ter zake.

Vandaar dat ik het "tenzij je voornemens bent het tegen een ander te gebruiken" nogal een quatsch-opmerking vind.

Re: Hirsch Ballin wil verbod op stiletto's

door Miels » ma 17 dec 2007, 11:49

Ik weet er niet het fijne van, maar ik hoorde zojuist op het nieuws dat je nu wel een mes mag hebben, tenzij je voornemens bent om het tegen iemand te gebruiken.

Hirsch Ballin wil verbod op stiletto's

door Ger » ma 17 dec 2007, 10:38

Hirsch Ballin wil verbod op stiletto's
Minister Ernst Hirsch Ballin van Justitie wil een algemeen verbod op de verkoop en het bezit van stiletto's, vlindermessen en valmessen. Hij schrijft dat maandag in een brief aan de Tweede Kamer. Nu zijn deze steekwapens nog niet verboden voor meerderjarigen. Wel moeten ze binnen een bepaalde maat blijven.
Nou was ik er toch altijd heilig van overtuigd dat die dingen al lang verboden waren. Zie ook de Wet Wapens en munitie:
Artikel 2

1. Wapens in de zin van deze wet zijn de hieronder vermelde of overeenkomstig dit artikellid aangewezen voorwerpen, onderverdeeld in de volgende categorieën.

Categorie I

1°. stiletto's, valmessen en vlindermessen, een en ander indien het lemmet:
a. meer dan een snijkant heeft;

b. 7 cm of langer en 14 mm of smaller is;

c. 9 cm of langer is; of

d. van een stootplaat is voorzien;
(...)

Artikel 13

1. Het is verboden een wapen van categorie I te vervaardigen, te transformeren, voor derden te herstellen, over te dragen, voorhanden te hebben, te dragen, te vervoeren, te doen binnenkomen of te doen uitgaan.
Het enige dat hij dus nu kan voorstellen is dat het voorwaarden b en c betreffende het lemmet vervallen. Maar dan zou ik het artikel van het ANP toch wel héél slecht vinden. Dat wordt namelijk totaal niet genoemd en onder mensen die zich hier niet mee bezig houden zou nu dus heel snel de indruk ontstaan dat die dingen nu wel zijn toegestaan.

Ik vraag me nu dus af: wat wil Hirsch Ballin nu? Of is het artikel echt zo onduidelijk? Of ben ik gewoon abuis?