door Tweety07 » do 17 jul 2008, 17:36
Pi-excessief betekent dat er een teveel aan pi-electronen zijn in een chemische binding.
Bij pi-deficiënt is er een tekort aan pi-electronen.
Beschouw benzeen. Elk C atoom is sp2 gehybridiseerd en heeft bijgevolg een p-orbitaal met een electron.
Deze electronen delocoliseren zich over de benzeenring.
Stel dat men een nitro-groep plaatst op de benzeenring. Deze groep zuigt de pi-electronen naar zich toe en
de bindingen in de ring zijn pi-deficient (tekort aan pi electronen, vergeleken met benzeen).
Een CH3 groep is een inductieve electronengever. De electronendensiteit van de pi bindingen in de benzeenring
neemt toe & er is een surplus aan pi electronen in de ring (althans vergeleken met ordinair benzeen), vandaar pi-excessief.
Pi-excessief betekent dat er een teveel aan pi-electronen zijn in een chemische binding.
Bij pi-deficiënt is er een tekort aan pi-electronen.
Beschouw benzeen. Elk C atoom is sp2 gehybridiseerd en heeft bijgevolg een p-orbitaal met een electron.
Deze electronen delocoliseren zich over de benzeenring.
Stel dat men een nitro-groep plaatst op de benzeenring. Deze groep zuigt de pi-electronen naar zich toe en
de bindingen in de ring zijn pi-deficient (tekort aan pi electronen, vergeleken met benzeen).
Een CH3 groep is een inductieve electronengever. De electronendensiteit van de pi bindingen in de benzeenring
neemt toe & er is een surplus aan pi electronen in de ring (althans vergeleken met ordinair benzeen), vandaar pi-excessief.