Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Pi-excessief , pi-deficient

Re: Pi-excessief , pi-deficient

door Tweety07 » do 17 jul 2008, 17:36

Pi-excessief betekent dat er een teveel aan pi-electronen zijn in een chemische binding.

Bij pi-deficiënt is er een tekort aan pi-electronen.

Beschouw benzeen. Elk C atoom is sp2 gehybridiseerd en heeft bijgevolg een p-orbitaal met een electron.

Deze electronen delocoliseren zich over de benzeenring.

Stel dat men een nitro-groep plaatst op de benzeenring. Deze groep zuigt de pi-electronen naar zich toe en

de bindingen in de ring zijn pi-deficient (tekort aan pi electronen, vergeleken met benzeen).

Een CH3 groep is een inductieve electronengever. De electronendensiteit van de pi bindingen in de benzeenring

neemt toe & er is een surplus aan pi electronen in de ring (althans vergeleken met ordinair benzeen), vandaar pi-excessief.

Pi-excessief , pi-deficient

door janardui » vr 04 jan 2008, 19:03

Na heel wat opzoekwerk ben ik nog steeds niet wijs geworden over wat nu juist pi-excessief en pi-deficient wilt zeggen voor enerzijds atomen en anderzijds aromatische verbindingen. Zou iemand mij hier kunnen helpen?

Dankuwel bij voorbaat