Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Kogels in de lucht

Re: Kogels in de lucht

door Hari » wo 26 mar 2008, 22:27

ik was dus ook para: lumbl staat voor luchtmobiel

de tegenwoordige ak's zijn niet meer 'verruimd'. Denk je dat dat echt kwaad kan?

Rwanda was niet leuk....

Ik ken de tekst 1 para... niet, wij hadden luchtmobielers kunnen alles behalve dood... tot de realtiteit kwam :D

Re: Kogels in de lucht

door davinci44 » wo 26 mar 2008, 22:06

Hari schreef:even nieuwsgierig ik ben oud lumbl 11gncie van nov 1999 tot nov 2003.

.223 is idd hetzelfde als 5.56mm, ik dacht dat de mm's standaard waren en niet de inches...

Ik heb in afghanistan (isaf 2) met een russisch ak47 geschoten, wel de verbeterde versie met de dat tongetej dat de enorme dip tegenging van de ak47. Ik vond het een relaxed wapen.

ben dus benieuwd waar jij gedient hebt ben altijd op zoek naar oude maten.
Hey Hari,

NATO hanteert idd 5.56mm maar het is een .223 remington (nu als sportschutter zijn het weer inches! haha)

mijn favo is nog steeds de oude FAL uit de opleiding hoor! :D (de para versie)

Hebben jullie in Nederland daar ook ooit mee geschoten?

Ik was dienstplichtig van 1992-1993 en heb toen een jaar bijgetekend... 3maand in Rwanda gezeten nét voor 1994. Was no pleasure cruise.... :P

"1 para" als je dat iets zegt..
Hari schreef:even nieuwsgierig ik ben oud lumbl 11gncie van nov 1999 tot nov 2003.

.223 is idd hetzelfde als 5.56mm, ik dacht dat de mm's standaard waren en niet de inches...

Ik heb in afghanistan (isaf 2) met een russisch ak47 geschoten, wel de verbeterde versie met de dat tongetej dat de enorme dip tegenging van de ak47. Ik vond het een relaxed wapen.

ben dus benieuwd waar jij gedient hebt ben altijd op zoek naar oude maten.
Wel gevaarlijk als ze hier gewoon posten dat je met een russische AK47 'onze' munitie kon schieten...., vind je niet? :P

Re: Kogels in de lucht

door Hari » wo 26 mar 2008, 21:48

even nieuwsgierig ik ben oud lumbl 11gncie van nov 1999 tot nov 2003.

.223 is idd hetzelfde als 5.56mm, ik dacht dat de mm's standaard waren en niet de inches...

Ik heb in afghanistan (isaf 2) met een russisch ak47 geschoten, wel de verbeterde versie met de dat tongetej dat de enorme dip tegenging van de ak47. Ik vond het een relaxed wapen.

ben dus benieuwd waar jij gedient hebt ben altijd op zoek naar oude maten.

Re: Kogels in de lucht

door davinci44 » wo 26 mar 2008, 21:40

Hari schreef:Toch wil ik er iets aan toe voegen.

de meeste moderne legers schieten met 5.56mm en niet met .223''. Je kunt je afvragen of de russen dan niet modern zijn aangezien zij met 7.62 schieten net als de chinezen dat doen ze met een ak47. De ak 74 (een replica van de M16 net als 'onze' dimaco c7) wordt niet veel gebruikt, of ik ben niet goed op de hoogte..

Het nadeel van een 7,62mm is dat de kogel door het lichaam heen gaat en niet afketst op een bot. Je schiet dus iemand minder snel dood en je verwond diegene minder dan met een 5.56mm, de NAVO is overgestapt op 5.56mm omdat er dan minder overkill zou zijn (volgens het verdrag van Geneve, je dood iemand humaan en niet met een 'overkill', geen bazooka op mensen zeg maar). Geloof mij maar je wordt liever doorboord door een 7.62 dan alleen een inschot van een 5.56.

Het voordeel van een 7.62 is dat de kogel verder draagt, maar wil iemand een mens met puntvuur nog op 400 meter uitschakelen kun je dus beter een 5.56 kogel nemen dan een 7.62. 400 meter is voor een standaard militair ongeveer hetmaximale om een vijand uit te schakelen met een handvuurwapen. (de sportschutters kunnen vast verder maar probeer maar eens wapen te vinden wat tot op 1 meter wendbaar is, waar je mee kunt stoten, kunt gebruiken als steun en mensen mee kunt uitschakelen tot op 400 meter...)

overigens een leuk weetje, de russen hebben hun lopen iets 'verruimd' en hun munutie daarop aangepast. De russen konden dus wel met onze munutie schieten maar wij niet met die van hun.
mmmmmDe russen konden NIET met onze munitie schieten omdat de russische kogel 7.65x39R was (dus 39mm lang) en de NATO kogel 7.62 x 51mm lang....

Bij de nieuwe generatie is dit net omgekeerd : NATO is 5.56mm x 45 en de russen hebben 5.45 mm x 39 !!!! dus kleiner

En, de AK-74 is een 'nieuw' wapen, inderdaad als reactie op de NATO 5.56mm (wel DEGELIJK .223 reminton sir! geloof het van een ex-beroepsmilitair :D ) maar is wel degelijk zeer ver verspreid! (binne de officiële legers that is) Reden waarom de meeste milities de oude AK47 verkiezen is de overvloed van oude munitie beschikbaar én de grootste reden dat de loop inderdaad ipv 7.62 mm, 7.65 mm is en dat het mechanisme zoveel speling heeft dat je kan schieten met alle mechanica vol met modder. Dat kon niet met een M16. (en ook niet met de nieuwe AK74)

Daarom gooiden de Amerikanen in Vietnam liever hun moderne M16's weg als ze een oude AK47 konden bemachtigen van de Vietcong. Zelf heb ik al geschoten met een chinese AK47 en het is heel raar dat zo'n onprecies wapen zo ver verspreid is geworden...

Ik zou ook liever getroffen worden door een 7.62 als het om oorlogsmunitie gaat...

Als we over jachtmunitie of snipermunitie spreken, dan zijn de rollen omgedraaid.

Een 7.62 (.308 winchester in NATO jargon) kogel met een holle punt of met een loden punt is een hamer in vergelijking met de kleine 5.56 dan.... :P

Enfin, de vraag ging over het feit of het gevaarlijk was omhoog te schieten.

Antwoord is denk ik : met de meeste 'lichte' wapens is het alleen gevaarlijk voor overvliegende dingen (machines en vogels en mensen op balkons)

Met zware kalibers is het wél gevaarlijk.

Maar soms moet de veiligheid wijken voor de ongelooflijke kick van een feestje met omhoogschietende kalashnikovs :P Daar nog drank en vrouwen bij, wat wil een man nog meer... lol

Re: Kogels in de lucht

door Hari » wo 26 mar 2008, 21:26

davinci44 schreef:Ik ben zelf sportschutter en het is inderdaad niet echt super gevaarlijk om met een automatisch geweer recht omhoog te schieten (behalve voor laagvliegende vliegtuigen en gevederde vrienden that is! :P )

Natuurlijk hangt veel af van de kogel!

De meeste 'moderne' legers en milities schieten met kaliber .223 dat is een 5.5 mm diameter en een kogeltje van een 60 grain zwaar (dit is een 4 gram)

Vroeger van 1944 tot pakweg 1970 schoot men veel met .308 kaliber (dat is 7.62 mm diameter) en deze kogels wogen 150 grain of meer (dus een 10-13 gram), dus tot 3x zo zwaar als de M16 en AK74's nu.

Schiet men met een sniper .50 omhoog dan ga ik ook lopen, zelfs mét helm op! Deze projectielen wegen snel 50-60 gram!

Als de kogel eens (meestal al na een seconde of 2) zijn draaisnelheid te laag is om hem te stabiliseren dan zal hij gaan tollen en dwarrelen en door de luchtweerstand zal hij inderdaad neerkomen maar niet op een manier zoals hij uit een loop komt.

Maar meestal schiet men niet 90° recht omhoog maar bv 80° of zelfs 88° dan zal de kogel die toch met een 700-800 m/s vliegt de eerste 2 seconden, dus een 1500 meter hoog zijn, na 4 seconden is ie al 2000 meter hoog en dus als je onder een hoek schiet is ie dan een paar 100 meter van jouw standplaats weg. De wind neemt hem dan ook nog op sleeptouw bij zijn reis naar beneden. Dus meestal komen die kogels verscheidene 100 meters verder terug neer, en dus buiten de mensenmassa die ze afschiet. :D
Toch wil ik er iets aan toe voegen.

de meeste moderne legers schieten met 5.56mm en niet met .223''. Je kunt je afvragen of de russen dan niet modern zijn aangezien zij met 7.62 schieten net als de chinezen dat doen ze met een ak47. De ak 74 (een replica van de M16 net als 'onze' dimaco c7) wordt niet veel gebruikt, of ik ben niet goed op de hoogte..

Het nadeel van een 7,62mm is dat de kogel door het lichaam heen gaat en niet afketst op een bot. Je schiet dus iemand minder snel dood en je verwond diegene minder dan met een 5.56mm, de NAVO is overgestapt op 5.56mm omdat er dan minder overkill zou zijn (volgens het verdrag van Geneve, je dood iemand humaan en niet met een 'overkill', geen bazooka op mensen zeg maar). Geloof mij maar je wordt liever doorboord door een 7.62 dan alleen een inschot van een 5.56.

Het voordeel van een 7.62 is dat de kogel verder draagt, maar wil iemand een mens met puntvuur nog op 400 meter uitschakelen kun je dus beter een 5.56 kogel nemen dan een 7.62. 400 meter is voor een standaard militair ongeveer het maximale om een vijand uit te schakelen met een handvuurwapen. (de sportschutters kunnen vast verder maar probeer maar eens wapen te vinden wat tot op 1 meter wendbaar is, waar je mee kunt stoten, kunt gebruiken als steun en mensen mee kunt uitschakelen tot op 400 meter...)

overigens een leuk weetje, de russen hebben hun lopen iets 'verruimd' en hun munutie daarop aangepast. De russen konden dus wel met onze munutie schieten maar wij niet met die van hun.

Re: Kogels in de lucht

door davinci44 » di 25 mar 2008, 06:49

Geeft ook weer een perspectief op "verrek, er is een feestje bij de buren!" :P


Ja idd, je verraad dan wel dat je een feestje hebt da's waar! :D

Re: Kogels in de lucht

door Benm » di 25 mar 2008, 00:16

Dus meestal komen die kogels verscheidene 100 meters verder terug neer, en dus buiten de mensenmassa die ze afschiet.


Geeft ook weer een perspectief op "verrek, er is een feestje bij de buren!" :D

Re: Kogels in de lucht

door Jan van de Velde » ma 24 mar 2008, 23:49

Dus meestal komen die kogels verscheidene 100 meters verder terug neer, en dus buiten de mensenmassa die ze afschiet.
Tóch blij als ik me dan niet verscheidene 100 meters verder bevind..... :D

Re: Kogels in de lucht

door davinci44 » ma 24 mar 2008, 18:46

Ik ben zelf sportschutter en het is inderdaad niet echt super gevaarlijk om met een automatisch geweer recht omhoog te schieten (behalve voor laagvliegende vliegtuigen en gevederde vrienden that is! :P )

Natuurlijk hangt veel af van de kogel!

De meeste 'moderne' legers en milities schieten met kaliber .223 dat is een 5.5 mm diameter en een kogeltje van een 60 grain zwaar (dit is een 4 gram)

Vroeger van 1944 tot pakweg 1970 schoot men veel met .308 kaliber (dat is 7.62 mm diameter) en deze kogels wogen 150 grain of meer (dus een 10-13 gram), dus tot 3x zo zwaar als de M16 en AK74's nu.

Schiet men met een sniper .50 omhoog dan ga ik ook lopen, zelfs mét helm op! Deze projectielen wegen snel 50-60 gram!

Als de kogel eens (meestal al na een seconde of 2) zijn draaisnelheid te laag is om hem te stabiliseren dan zal hij gaan tollen en dwarrelen en door de luchtweerstand zal hij inderdaad neerkomen maar niet op een manier zoals hij uit een loop komt.

Maar meestal schiet men niet 90° recht omhoog maar bv 80° of zelfs 88° dan zal de kogel die toch met een 700-800 m/s vliegt de eerste 2 seconden, dus een 1500 meter hoog zijn, na 4 seconden is ie al 2000 meter hoog en dus als je onder een hoek schiet is ie dan een paar 100 meter van jouw standplaats weg. De wind neemt hem dan ook nog op sleeptouw bij zijn reis naar beneden. Dus meestal komen die kogels verscheidene 100 meters verder terug neer, en dus buiten de mensenmassa die ze afschiet. :D

Re: Kogels in de lucht

door dutchy65 » za 22 mar 2008, 15:14

Enkele feiten ter verduidelijking:

De rotatie (spoed/trekken en velden) is geintroduceerd om cylindervormige projectielen stabiel te kunnen verschieten.

Waarom cylinders? Omdat die, bij gelijke diameter, meer massa naar het doel brengen en dus meer energie af kunnen geven. Als die cylinder niet roteert om zijn lengteas, gaat hij tuimelen, waardoor de baan niet meer voorspelbaar is.

Al snel bleek dat een ronde kogel (bol) ook stabieler vliegt met rotatie. Beide lichamen krijgen dus gyroscopische stabilisatie. Deze gyroscopische stabilisatie heeft echter nog een effect: afhankelijk van de draairichting-, en snelheid zorgt de rotatie voor een aan een zijde hogere luchtdruk, waardoor het projectiel een spiraalvormige weg door de lucht baant. op de maan is die natuurlijk puur ballistisch. Hierdoor alleen al, KAN een ROTEREND projectiel niet op de zelfde plaats terugvallen, als het loodrecht omhoog geschoten wordt.

Enkele kengetallen:

gewicht WWII projectiel 10 gram.

Aanvangssnelheid: 800 meter per seconde

Rotatie bij 800 meter per seconde (i.g.v. zweedse mauser) 180.000 toeren per minuut.

Magical bullets? interessant, maar alleen als theorie.

Hopenlijk was dit informatief genoeg.

Re: Kogels in de lucht

door Benm » di 05 feb 2008, 00:58

Daar zit het verschil inderdaad in... zou je een bol van 10 en 1 kilo samen omsmelten tot een nieuwe bol van 11 kilo dan werkt het principe onverminderd door.

Maar als je ze met een stukje touw zou verbinden of gewoon met een randje tegen elkaar lijmt zal het geheel vallen met de snelheid van een bol van 10 kilo, die van 1 kilo zit dan in de luchtstroom van die van 10 en krijgt geen kans te remmen.

Re: Kogels in de lucht

door Sjakko » ma 04 feb 2008, 22:33

Hari schreef:1 kilo is het lichtst dus zal het laatst vallen

11 kilo is het zwaarst dus zal het eerst vallen
Dat klopt.
Hari schreef:ik zeg dan:

als 10 kilo sneller valt dan 1 kilo dan zal het bijelkaar voegen ervoor zorgen dat de 1 kilo de 10 kilo afremt...

en dat dus 11 kilo langzamer valt dan 10 kilo.....
Klopt ook.

Beide zijn niet met elkaar in tegenspraak omdat de 11kg waar jij het over hebt niet dezelfde vorm heeft als de 11kg waar Benm het over heeft. Gooi maar eens een vuilniszak met 11kg veren van het balkon of een blok rots van 11kg.

Re: Kogels in de lucht

door Hari » ma 04 feb 2008, 22:27

toch zit er iets raars in dit principe...

1 kilo is het lichtst dus zal het laatst vallen

11 kilo is het zwaarst dus zal het eerst vallen

bovenstaande is jouw stelling

ik zeg dan:

als 10 kilo sneller valt dan 1 kilo dan zal het bijelkaar voegen ervoor zorgen dat de 1 kilo de 10 kilo afremt...

en dat dus 11 kilo langzamer valt dan 10 kilo.....

verder ben ik het wel met je eens hoor :D

Re: Kogels in de lucht

door Benm » ma 04 feb 2008, 19:32

Die vallen ongeveer even snel omdat geen van beide vanaf een balkon de terminale snelheid zal bereiken. Zou je gelijkvormige stukken lood van 1 en 10 kilo uit een 747 op kruishoogte gooien, dan twijfel ik er niet aan dat de 10 kilo eerder beneden is.

Maar of het met kogels gemakkelijk praktisch te testen is weet ik niet - vanaf de 10e verdieping oid halen ze bij lange na de terminale snelheid niet en denk ik dat het verschil zo groot niet zal zijn. Nu woon ik zelf op de 15e, dus als je een kogel van ieder kaliber hebt mag je ze gerust naar beneden gooien - ik gok erop dat er zeker een hoorbaar verschil tussen de landingsmomenten zal zitten.

Re: Kogels in de lucht

door Hari » ma 04 feb 2008, 14:10

Mocht je eraan twijfelen, gooi eens een lucifer en een vuren haardblok van een balkon :D
Duh

En nu met 5.56mm, 7.62mm, .50"? (want daar hadden we het over toch?) Ik snap dat een bom 'iets' sneller valt.

We gooien 1 kilo lood naar benden van je balkon en nu 10 kilo (beiden met konische punt en met het gewicht en 'vooroppervlakte' gelijke verhoudingen). En nu maken we 1 kilo lood vast aan de 10 kilo lood. (alles er vanuit gaant dat de punt het eerst valt.

Wat valt het snelst?