Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Boeddhisme, zelf en wedergeboorte.

Re: Boeddhisme, zelf en wedergeboorte.

door qrnlk » zo 23 mar 2008, 23:11

Boeddhisme, zelf en wedergeboorte.

door jdr » zo 23 mar 2008, 22:21

Ik ben bezig me een klein beetje aan het inlezen over het boeddhisme en kan een heel eind meekomen met de boeddhistische visie op de werkelijkheid.

Ik weet alleen niet goed hoe ik een aantal zaken moet zien.

Zoals ik begrijp geloven boeddhisten niet in een onsterfelijke ziel, en ook zou er geen sprake zijn van een 'zelf'.

In onze menselijke wording wordt wel enorm veel energie gebruikt om de grenzen van een 'zelf' op te trekken wat wel zo'n beetje overeenkomt met hoe ik dat zie.

Wat ik dan moeilijker kan begrijpen hoe ze dan toch op wedergeboorte uitkomen?

Wat is het dan dat exact wedergeboren wordt? Ik kom dan terecht op het begrip 'karma' wat zoiets betekent als 'goedheid'; een balans van een opéénstapeling van daden.

Maar als er geen zelf is, wie behoort dan het karma?

Moet ik dit echt zo nauw zien of kan ik wedergeboorte ook vertalen naar de invloed die je als mens achterlaat op deze wereld en hiermee zijn eigen leven gaat leiden door de levens van anderen?

In dat geval kom je overigens weer op nieuwe problemen uit want hoe moet je het bereiken van nirvana dan nog opvatten?