Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Lamp op ac dimmen door spoel in serie

Re: Lamp op ac dimmen door spoel in serie

door Ahoyyyy » vr 18 apr 2008, 17:40

Ok bedankt voor jullie hulp.

Re: Lamp op ac dimmen door spoel in serie

door klazon » vr 18 apr 2008, 00:22

Hetzelfde principe wordt ook toegepast bij stroomtangen voor het meten van gelijkstroom.

Re: Lamp op ac dimmen door spoel in serie

door Benm » do 17 apr 2008, 19:33

De DC en AC gestuurde wikkelingen resulteren samen in 1 veld in de kern. Als ze over elkaar heen liggen dan zal de vorm van dat veld niet veranderen met de ac/dc verhouding.

Overigens had ik geen idee dat dit gebruikt werd voor het dimmen van lampen, maar ik ken het principe wel uit radio ontvangers waarbij op die manier via een gelijkstroom een spoel verstemd wordt.

Re: Lamp op ac dimmen door spoel in serie

door Ahoyyyy » do 17 apr 2008, 16:51

Hoe komt dit dan? Bij saturatie gaat de kern toch niet goed meer de magnetische veldlijnen geleiden. Daarom wordt z'n permeabiliteit toch verlaagd,de reluctantie verhoogd,de zelfinductiecoëfficient daalt en dus ook de reactantie? En gaan de veldlijnen van de DC en AC bron elkaar niet beïnvloeden?

EDIT: ok ik snap het nu. Maar ik vraag me nog steeds af of de DC en AC bronnen elkaars veldlijnen niet beïnvloeden

Re: Lamp op ac dimmen door spoel in serie

door klazon » wo 16 apr 2008, 16:51

O ja, ik weet het alweer. Een transductor.

Re: Lamp op ac dimmen door spoel in serie

door klazon » wo 16 apr 2008, 16:28

Het werkt precies andersom. Als je de gelijkstroom verhoogt breng je het ijzer steeds verder in verzadiging. Maar daardoor wordt de zelfinductie voor de wisselstroomspoel juist kleiner, zodat de lamp meer stroom krijgt en dus feller zal branden.

Zo'n apparaat heeft een aparte naam, maar daar kan ik nu even niet op komen. Later misschien.

Lamp op ac dimmen door spoel in serie

door Ahoyyyy » wo 16 apr 2008, 12:57

Hallo,

Ik had ergens op wikipedia (engelse versie) een uitleg gezien over een apparte dimmethode. Maar helaas kan ik die nergens meer terug vinden.

Het gaat om het volgende:

Afbeelding

Je hebt een lamp met in serie een spoel met ijzerkern aangesloten op een wisselspanningsbron. Maar, op dezelfde spoel zijn 2 windingen over elkaar gelegd. waarvan de ene winding behoord tot de lamp-spoel-wisselspanningsbronkring en de andere winding aangesloten op een gelijkspanningsbron.

Ik las dat als je de gelijkspanning verhoogd, en dus ook de stroom, dat de lamp dan minder fel zal oplichten. Door het feit dat als je het ijzer van de spoel meer in verzadiging brengt (door de gelijkspanningsbron die stroom levert), het steeds moeilijker en moeilijker zal worden om nog een magnetisch veld op te bouwen(B-H curve wordt vlakker naarmate B hoger wordt). En dus zal de spoel meer inductieve reactantie vertonen voor de wisselspanningsbron.

Maar hoe kan dit zijn, in de spoel heerst toch een veld, als je hier nog meer flux wil aan toevoegen wordt het moeilijker, maar als je dan de flux terug afbreekt is dit toch 2x zo gemakkelijk. (wisselspanning bouwt eerst flux op , breekt dan af. Of omgekeerd.)

Kan iemand mij hier meer uitleg over geven?

Alvast bedankt.