Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Cursussen onderweg: status en actie

Re: Cursussen onderweg: status en actie

door Typhoner » do 21 jun 2012, 21:46

Jan van de Velde schreef: do 21 jun 2012, 21:43
Vraag is dan, kan dat beter/helderder/opbouwender/........


Na het eens doorgelezen te hebben: ja, dat denk ik wel. Als ik wat gedisciplineerd ben.

Re: Cursussen onderweg: status en actie

door Jan van de Velde » do 21 jun 2012, 21:43

Vraag is dan, kan dat beter/helderder/opbouwender/........

Re: Cursussen onderweg: status en actie

door Typhoner » do 21 jun 2012, 21:35

Toevoeging: hmm, wikibooks heeft daar al een lange tekst over

Re: Cursussen onderweg: status en actie

door Typhoner » do 21 jun 2012, 21:29

Een probleem wat ik toch wel vaker zie terugkomen is het opstellen van Lewisstructuren e.d. Een mini- of microcursus die eerst op basis van de octetregel het concept van moleculaire connectiviteit introduceert, en vervolgens uitbreidt naar topics als mesomerie (of hoe je het wil noemen), extended valence shells, 3D-structuur en VSEPR, dipoolmoment en misschien zelfs stereochemie. De organisatie zou zo moeten zijn dat de meer geavanceerde onderwerpen los staan van de rest en dus alleen bij "noodzaak" kunnen worden gelezen.


Ik ben wel bereid zoiets in elkaar te zetten ergens in de vakantie.

Re: Cursussen onderweg: status en actie

door Nick wildeni wete » vr 15 jul 2011, 12:22

In physics I trust schreef:Als mensen daar heil in zien, wil ik dat wel maken tegen het einde van de vakantie.


@Nick:dat is wel héél algemeen om een cursusje over te schrijven...

Ik bedoelde gewoon om een beetje een idee te hebben van wat er in dat gebied behandeld wordt, net genoeg om te weten of dat onderdeel je al dan niet meer interesseert dan de andere onderdelen.


Hoeft voor mij trouwens niet meer, maar voor mensen die nog maar net met de fysica begonnen zijn, zou het handig kunnen zijn.

Re: Cursussen onderweg: status en actie

door In physics I trust » di 12 jul 2011, 00:04

Als mensen daar heil in zien, wil ik dat wel maken tegen het einde van de vakantie.


@Nick:dat is wel héél algemeen om een cursusje over te schrijven...

Re: Cursussen onderweg: status en actie

door JorisL » di 05 jul 2011, 23:47

Niveos schreef:Een andere cursus die vooral huiswerkers vanuit de onderbouw aan zal spreken:

Machten, worteltrekken en logaritmen. Naar mijn mening een belangrijk stuk gereedschap voor meer gevorderde onderdelen.

De inhoud zou bestaan uit machten, gebroken machten, negatieve machten, worteltrekken, hogeremachtswortels, logaritmen, natuurlijk logaritme en de rekenregels die hier op van toepassing zijn.

Ook hierbij ben ik een groot voorstander van beeldmateriaal en praktische voorbeelden waar mogelijk.

Verder zou ik het erg leuk vinden hier bij betrokken te zijn danwel de taak op me te nemen om dit op poten te gaan zetten.

De meerwaarde boven traditionele bronnen hierin zie ik als een grotere toegankelijkheid voor de student/geïnteresseerde.


Dit lijkt me een interessante cursus. Ik heb de indruk dat zelfs bij mij op universitair niveau een aantal studenten hier moeilijkheden mee blijven hebben. Maar ook het topic in het huiswerk-practica forum geeft een goed voorbeeld van problemen die zich kunnen voordoen.

Re: Cursussen onderweg: status en actie

door Nick wildeni wete » vr 03 jun 2011, 16:02

Ik ben zelf persoonlijk op zoek naar mini-cursussen (die veel duidelijk uitgelegde info geven, zoals het (naar mijn mening) prachtige exemplaar van Prof. relativiteit wat betreft "de speciale relativiteit"). Er zijn nog vele dingen die in een mini-cursus geplaatst kunnen worden, zoals:

- Een introductie (van pakweg 40 pagina's per onderwerp) over elk specifiek onderdeel van de natuurkunde, bvb.:
  • Mechanica
  • Kernfysica
  • Gassen, vloeistoffen en vaste stoffen
  • Arbeid, energie en entropie
  • Elektronica en magnetica
  • Golven, geluid en licht
  • (Optica)
  • ...
- Belangrijke onderzoekers:
  • Newton
  • Maxwell
  • Einstein
- ...

Lotte37 schreef:ja, hier!


ik heb zojuist ook al gevraagd of de mini cursus biologie nog gaat komen, lijkt me erg boeiend.

en filosofie ook!


wat betreft de doelgroep, ik lees dat er voornamelijk van studenten wordt uitgegaan,

ikzelf ben een persoon die qua scholing en kansen een minder goede start heeft gemaakt, ik wil mijn algemene kennis graag vergroten, aan inteligentie ontbreekt het niet, om precies te zijn heb ik niet lang geleden ontdekt dat ik ADD heb.

Dat verklaard nu o.a. dat ik een opleiding gedaan heb die beneden mijn denkniveau lag.

wat heb je aan spijt, beter is vooruit te kijken, en het gemiste in te halen, is het niet?


mogelijk zijn er nog meer mensen die vanuit eenzelfde situatie als ik een te stillen honger naar leerstof en informatie hebben, jullie mini cursussen zijn erg goed!

En ja, ik ben een van die "meer mensen", alleen kom ik van latijn-wiskunde, vierde jaar. Ik heb niet "onder mijn niveau" gestudeerd of zo, ik ben gewoon "nog te jong" om zo'n dingen op school te zien, dus doe ik het in mijn vrije tijd ;)

en ik heb meer dan dat: Ik ben hoogbegaafd, heb ADHD en heb het Asperger Syndroom.

Re: Cursussen onderweg: status en actie

door Jan van de Velde » wo 27 apr 2011, 08:41

Hinamori Amu schreef:Hallo iedereen,

Zou er een minicursus over krachten en beweging en arbeid kunnen komen? Ik snap het eerste deel (krachten en beweging) wel, maar ik heb nog moeite met krachten en arbeid, vooral bij het maken van energiebalansen. En zonder die kom je er niet gemakkelijk.
Alles kan, het is een kwestie van iemand vinden met verstand van zaken, die ook iets kan uitleggen in heldere taal en heldere plaatjes, en die (een overmaat van) tijd heeft.

Zoiets zal dus niet morgen klaar zijn. In jouw geval raad ik je dus aan gewoon wat topics met oefeningen die je niet goed begrijpt in het huiswerkforum te starten.

Re: Cursussen onderweg: status en actie

door Sjitty » di 26 apr 2011, 13:24

Afbeelding

Re: Cursussen onderweg: status en actie

door Hinamori Amu » zo 24 apr 2011, 21:20

ff tussendoor: bij biologie loop ik steeds weer aan tegen mitose vooral meiose (niemand schijnt het goed te kunnen uitleggen). Is het een idee om daar een cursus(je) over te maken? (wil ik evt zelf wel aan meehelpen)

voor de mensen die er nog steeds moeite mee hebben...


Mitose: Kerndeling

Meiose: Celdeling


Mitose:

Pak je binas. Sla hem open in het groene deel, pagina 78(?) en http://www.presenteparahomem.com.br/divisa...ases-da-mitose/

We kijken vanaf de G1, een rustfase in de interfase (fase waarin de cel geen mitose of meiose heeft. Hij werkt en heeft plasmagroei, (= verdere groei van net gedeelde dochtercel tot grote, volwassen cel). De chromosomen van de cel zijn niet zichtbaar.

Dan gaat de cel naar de S fase, hierin vind DNA replicatie plaats. De chromosomen (nu lange, dunne streepjes) waren eerst niet met een microscoop zichtbaar, maar spiraliseren zich. (= ze rollen zich een soort van op, zodat ze minder ruimte in beslag nemen) ze worden nu zichtbaar.

Bij mitose heb je eerst een paar (twee even lange chromosomen los van elkaar, zien eruit als lange dunne streepjes), die zich kopiëren, dan heb je dus 2x2 chromatiden (2 chromatiden zien eruit als X'en, een chromatide is een halve X).

Het midden van zo'n X heet het centromeer. (profase)

Meerdere chromosomenparen hebben zich gekopieerd en gaan in het equatoriaalvlak liggen, het vlak midden in een cel.

(metafase)

Trekdraden trekken de chromatiden van elk chromosoom uit elkaar, naar een pool toe. Ze zitten nog net vast aan elkaar (anafase)

Nu laten ze echt los van elkaar en gaat de ene helft (dikke streepjes zijn het nu weer) naar boven, de andere helft naar beneden. (telofase)

Nu vormen er weer celkernen. Er vormt zich een scheidend celmembraan dat de cel in tweeën deelt.

De chromosomen despiraliseren zich weer. Het worden lange, niet met microscoop zichtbare streepjes.

De chromosomen zijn weer onzichtbaar, nu heb je twee cellen!


Sorry dat het zo half uitgelegd staat, ik heb het even snel proberen uit te leggen.

Snap je dit wel? Dan kan ik je de volgende keer meiose uitleggen.


+ ik zou ook best willen meewerken aan een minicursus over mitose en meiose. Als er een komt

voor de mensen die er nog steeds moeite mee hebben...


Hallo iedereen,

Zou er een minicursus over krachten en beweging en arbeid kunnen komen? Ik snap het eerste deel (krachten en beweging) wel, maar ik heb nog moeite met krachten en arbeid, vooral bij het maken van energiebalansen. En zonder die kom je er niet gemakkelijk.

Als het zou kunnen zou ik best antwoord kunnen geven op de meeste, boven aan staande vragen. Ik zou ook mee kunnen werken aan de cursus

Re: Cursussen onderweg: status en actie

door Wokke » wo 12 jan 2011, 00:37

In principe zou ik een inleidende cursus over snaartheorie (M-theorie) kunnen schrijven. Met als doelpubliek mensen die er eigenlijk nog niets van weten. Nog geen jaar geleden heb ik over dit onderwerp een lezing gegeven aan een gemengd publiek van mensen die er niks van kenden en mensen die er een degelijke kennis van hadden. Zij waren over het algemeen zeer te spreken over die lezing. De lezing van toen dient wel nog aangepast te worden en zal waarschijnlijk iets meer 'cursus-achtig' moeten worden gemaakt, maar na m'n examens kan ik me daar normaal wel aan zetten.

De wiskunde van snaartheorie is veel te ingewikkeld voor een minicursus in mijn ogen. Ik ken de wiskunde erachter ook niet. Er zijn een aantal algemene zaken die ik weet over de wiskundige snaartheorie en concepten die ik intuïtief wel duidelijk kan maken aan anderen, maar over het algemeen is de pure wiskunde ervan nog net iets te hoog gegrepen. Dus het zou echt een Inleiding tot de Snaartheorie worden, daarvoor heb ik wel genoeg kennis volgens mij. Ik vind het daarbij ook belangrijk dat men iets over de geschiedenis van snaartheorie (M-theorie) leert. Hoe komt zo'n theorie überhaupt tot stand? Op die manier kunnen bepaalde begrippen en concepten in snaartheorie ook chronologisch worden uitgelegd, te beginnen bij de oorspronkelijke idee en eindigend in het heden (en de toekomst).


Een tweede cursus die ik kan voorstellen is er één over het schrijven van een wetenschappelijk verslag. Het doelpubliek daarvoor is echter misschien wat klein en de mensen die het nodig hebben, hebben over het algemeen wel zo'n cursus (gehad).


Een inleiding tot de kwantummechanica is er al geloof ik, niet? Anders wil ik die ook wel schrijven...


(Mind you, ik heb momenteel nog examens, maar gedurende de tweede semester kan ik wel aan een cursus werken denk ik.)

Re: Cursussen onderweg: status en actie

door Lotte37 » za 27 feb 2010, 23:18

Iemand animo voor een cursus filosofie? :eusa_whistle:

ja, hier!


ik heb zojuist ook al gevraagd of de mini cursus biologie nog gaat komen, lijkt me erg boeiend.

en filosofie ook!


wat betreft de doelgroep, ik lees dat er voornamelijk van studenten wordt uitgegaan,

ikzelf ben een persoon die qua scholing en kansen een minder goede start heeft gemaakt, ik wil mijn algemene kennis graag vergroten, aan inteligentie ontbreekt het niet, om precies te zijn heb ik niet lang geleden ontdekt dat ik ADD heb.

Dat verklaard nu o.a. dat ik een opleiding gedaan heb die beneden mijn denkniveau lag.

wat heb je aan spijt, beter is vooruit te kijken, en het gemiste in te halen, is het niet?


mogelijk zijn er nog meer mensen die vanuit eenzelfde situatie als ik een te stillen honger naar leerstof en informatie hebben, jullie mini cursussen zijn erg goed!

Re: Cursussen onderweg: status en actie

door 317070 » vr 19 jun 2009, 01:39

Ik had graag (mee-)gewerkt aan een cursus over de Bell-experimenten, en hun implicaties voor de hedendaagse filosofie. Zeker omdat de experimenten ZEER eenvoudig uit te leggen, te lezen, en te begrijpen zijn, maar moeilijk om te vatten. Bovendien sluiten ze een lokaal-realistisch wereldbeeld uit, en laat dat nu net het wereldbeeld zijn dat de meeste (beginnende) wetenschapsmensen hebben...


kunnen we de toegevoegde waarde voor Wetenschapsforum en de internetpopulatie omschrijven, vergeleken met een link/links naar werk over een vergelijkbaar onderwerp op internet?


Zo ziet wikipedia eruit, en helaas geldt dit ook voor grote delen van het internet. Hermetisch, mathematisch en zeer onaantrekkelijk (en laten we eerlijk zijn, niet interessant). Er is wel al literatuur verschenen (ik denk aan Anton Zeilinger) die aantoont dat de experimenten, mits goed uitgelegd, volkomen begrijpelijk moeten zijn voor een 16-jarige met een beginnende kwalitatieve notie van kwantummechanica.


wie zijn de doelgroep, dus op welk niveau/aansluitend op welk niveau zou moeten worden geschreven?


Iedereen met een gezonde interesse in moderne fysica, maar zoals eerder gezegd zou het moeten lukken zonder concepten te gebruiken die een 16-jarige niet kent, of niet op een kwartiertje kan begrijpen. Ook vooral gericht op filosofen, die naar mijn mening een gat van een paar kilometer in hun vakgebied hebben, indien ze niet van de basis en implicaties van het experiment op de hoogte zijn. Het is echter vooral voor de laatste dat ik het zou doen.


kan het onderwerp inderdaad van behapbare omvang blijven, eventueel behapbare omvang per afzonderlijk publiceerbaar onderdeel? (in dat laatste geval moeten de onderdelen wel op zichzelf kunnen staan)


Volgens mij zeer goed mogelijk, desnoods een blok vooraf ter inleiding, en één voor de filosofische implicaties.


heb je misschien zelfs al een een plan met een eerste opzet, bijvoorbeeld in de vorm van een hoofdstukindeling?


Inleiding:

Geven van een lokaal-realistisch wereldbeeld, en aan welke kenmerken die voldoet.


Polarisatiefilter en verstrengeling

Korte, zeer licht kwantitatieve uitleg over de werking van polarisatiefilter. Dit is nodig voor het begrijpen van het experiment, en waarom de waarden die de kwantummechanica geeft zijn wat ze zijn. Verwacht echter een zeer intuïtieve en minder correcte benadering. Ook verstrengeling zou ik even moeten aanraken, maar ik zou het ook zeer intuïtief behandelen.


Opstellen van de Bell-ongelijkheid

Via zéér eenvoudige wiskunde (basis verzamelingsleer) afleiden van de ongelijkheid van Bell (in het algemeen)


Het experiment

Bepalen opstelling en werking van het experiment.

Bepalen van de waarden die verwacht worden uit het experiment, en tonen waarom lokaal-realistische theorieën de ongelijkheid van Bell volgen, terwijl de kwantummechanica die schendt. Tonen dat experimenten de kwantummechanica echter gelijk geven.


Filosofische implicaties

Oplossingen voor het probleem van het verdwijnen van het lokaal-realistische model van de wereld. Andere gangbare visies voor de wereld aanreiken.


______________________________________________________________________________


Het enige waar ik me eigenlijk zorgen over maak, is of die minicursussen wel gelezen worden? (anders steek ik mn tijd er ook niet in ;) ) Zijn de minicursussen die hier staan wel het juiste medium (ik vind het lezen van lange forumberichten niet aangenaam, een duidelijke pdf of ppt vind ik persoonlijk altijd aangenamer...)? Zijn er hier wel mensen in geïnteresseerd? (toegegeven, de media hebben nooit echt deftig over het onderwerp bezig geweest)


Alle commentaar op het idee is welkom...

Re: Cursussen onderweg: status en actie

door eendavid » ma 01 jun 2009, 16:01

Informatie kan, indien dit project gestart wordt, gerecupereerd worden uit de FAQ. Ik vraag me wel af in hoeverre je op een wetenschappelijke manier over zwarte gaten kan spreken zonder algemene relativiteit aan te raken, en als je dat doet dan is de doelgroep niet meer juist. Indien het op een niet-wetenschappelijke manier gaat gebeuren zie ik niet onmiddellijk in hoe we een meerwaarde gaan bieden.