Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Astrologie: mythe of werkelijkheid

Re: Astrologie: mythe of werkelijkheid

door Marco van Woerden » za 21 jan 2006, 14:02

In de astrologie vindt men het fijn om begrippen als "conjunctie", "oppositie", "dierenriem" en "matrix" te gebruiken; het zijn termen die door de wetenschap (sterrenkunde/wiskunde) zijn ingevoerd om de dynamiek van de natuur mee te beschrijven. Door de verschillende krachten die op de planeten onderling, en vanuit het centrum van de melkweg op ons zonnestelsel werken, veranderen de posities van de planeten voortdurend.

Er is geen enkele reden om aan te nemen dat de snelheid van een planeet, of de x,- y,- en z-coördinaten van een planeet t.o.v. van het referentiepunt te maken hebben met menselijk gedrag. In feite zijn we een stel intelligente apen die min of meer toevalligerwijs zijn ontstaan; we bestaan uit dezelfde atomen als al het andere normale materiaal in ons universum. Bovendien is die kennelijk gesuggereerde informatie-overdracht tussen de stand van de sterren/planeten en ons/de aarde nooit gemeten.

Maar goed, je kan er in geloven inderdaad. Je kan geloven dat een astroloog daadwerkelijk horoscopen kan maken op basis van het feit dat een of andere supernova de stand van Venus met enkele boogseconden aan de hemel heeft veranderd, en je kunt denken dat de relaties tussen mensen enig verband houden met hoe de maan, een toevallig ingevangen brok steen van ruim 7*1022 kg, om de aarde draait. Het tegendeel is immers veel te lastig te bewijzen, omdat menselijke relaties heel complex zijn. Echter, aannemelijk is het natuurlijk niet.

Verder wil ik nog zeggen dat het universum best wel groot is, een oneindig groot vlak dat zich voortdurend uitdijt, waarin heel veel baryonische materie, donkere materie en donkere energie zit. Waarom zouden precies die kleine flintertjes materie, de planeten in ons zonnestelsel, iets "te zeggen hebben" over die andere kleine drupjes materie, onze breinen, en hoe die breinen functioneren?

Re: Astrologie: mythe of werkelijkheid

door Johan2 » vr 20 jan 2006, 22:32

Wederom erg kortzichtig dat als iets 'niet wetenschappelijk' is aangetoond, dús volslagen onzinnig is.
Nu haal je wat dingen door elkaar June. Kijk, je kunt nooit 'wetenschappelijk aantonen' dat Jomanda geen contact heeft met gene zijde. Je kunt wel aantonen dat haar claims niet deugen (genezingen, boodschappen over Silvia Millecams gezondheid etc.), maar ja, misschien zijn ze aan die andere kant wel even dom en feilbaar als hier.

Astrologie daarentegen is zeer aards en concreet en kun je dus perfect wetenschappelijk onderzoeken. Bij astrologie is het dus niet gebleven bij het niet kunnen aantonen van de geldigheid, maar heeft men reeds ontelbaar vele malen de ongeldigheid kunen aantonen, althans kunnen aantonen dat geen enkele, maar dan ook echt geen enkele claim kon worden waargemaakt.

Je vroeg om een link: hier, deze dan:

http://ourworld.compuserve.com/homepages/k...el/GD010204.htm

met een verslag van een lezing van Geoffrey Dean. Verwijzingen naar Dean op skeptische sites (skepsis.nl, skepp.be) had je maar afgedaan als bevooroordeeld, maar dit komt van de Nederlandse Vereniging tot Wetenschappelijk Onderzoek van Astrologie. Zelfs zij moeten toegeven dat er wetenschappelijk feitelijk niets van astrologische claims overblijft.

Re: Astrologie: mythe of werkelijkheid

door June » vr 20 jan 2006, 20:31

Ik heb nooit ergens gelezen over, 'de astroloog annex wetenschapper'.

Misschien jij wel, graag een linkje.

Wederom erg kortzichtig dat als iets 'niet wetenschappelijk' is aangetoond, dús volslagen onzinnig is.

Dat soort oordelen of welke overkritsche houding ook, zal men nooit in staat stellen iets anders te zien dan je beperkte wereldbeeld.

Aanrader: 'De adelaar's queste', van de natuurkundige Fred Alan Wolf.

We spreken elkaar wel weer eens over een jaar of twintig, ben benieuwd of je er dan nog steeds van overtuigd bent dat jij je leven bepaald....

Re: Astrologie: mythe of werkelijkheid

door Marco van Woerden » vr 20 jan 2006, 15:55

Het is wetenschappelijk aangetoond dat de astrologie volslagen onzinnig is. Men profileert zich als "wetenschapper", maar men is het niet. Ik zou dus zeggen: het doet er niet wat voor sterrenbeeld je hebt, het doet er niet toe wanneer je geboren bent; jij bepaalt, samen met wat biologische/sociale factoren, hoe jouw leven eruit ziet.

Re: Astrologie: mythe of werkelijkheid

door June » vr 20 jan 2006, 07:39

Sorry, te simpel gemotiveerd.

De andere vragen bleven onbeantwoord.

Wat wéét je over astrologie, verklaar je nader?

Ik begin het idee te krijgen dat het gebaseerd is op vooroordelen.

Zonder enig idee te hebben wat astrologie wérkelijk inhoudt, zou men daar dus geen oordeel over kunnen vellen en ook geen uitspraken over kunnen doen.

Re: Astrologie: mythe of werkelijkheid

door lngr » do 19 jan 2006, 19:45

Ja. Het is onzin.

Re: Astrologie: mythe of werkelijkheid

door June » do 19 jan 2006, 17:39

Hoezo wat de stand van de sterren waren?

Gebruikt astrologie niet het NU?

Ben je bekend met astrologie?

Re: Astrologie: mythe of werkelijkheid

door lngr » do 19 jan 2006, 16:49

June, je bent in de war met astronomie.
En om dan bij de astrologie te blijven: als alles in het Nu is, is onze waarneming op astrologische basis ook Nu. Maar dan doet het er niet toe wat de stand van de sterren waren. In wezen zijn we allemaal gelijk (en dan heb ik het over onze energetische samenstelling en onze zielen-eenheid; niet over ieder individu dat met zich een eigen ervaringsveld meedraagt), maar van het moment dat we op aarde komen, worden we gekatapulteerd in een lineair tijdsbeleven, waardoor de stand van de sterren op het tijdstip van onze geboorte hier op aarde wel belangrijk wordt.  
'How can people find this meaningless pap appealing, especially in the face of the real universe as revealed by astronomy?'

Re: Astrologie: mythe of werkelijkheid

door June » do 19 jan 2006, 14:45

Astrologie geloof je niet, dat weet je.

Met dien verstande dat je je er wèrkelijk in verdiept hebt.

Met opleiding (geen cursusje), observatie, ervaring, onbevooroordeelt en objectief.

Re: Astrologie: mythe of werkelijkheid

door Alexander Hartmans » zo 01 mei 2005, 12:27

JanMeut schreef:Astrologie is in elk geval niet wetenschappelijk, als was het maar omdat het niet voortkomt uit wetenschappelijk onderzoek met hypotheses en toetsing.

Er zijn wereldwijd een boel mensen die waarde hechten aan uitkomsten van astrologische methodes en daar op vertrouwen. Op zich heb ik daar weinig problemen mee.

Persoonlijk geloof ik niet in astrologie, maar misschien past dat ook niet bij m'n ascendant (boogschutter) :wink:
Nee dat zou je wel kunnen stellen. Maar als karaktereigenschappen die bij een teken, tijd en persoon passen, is er toch wel een paar duizend jaar ervaring vooraf gegaan. Persoonlijk neem ik astrologie met een korrel zout.

Mijn westerse ascendant is maagd en Chinees is mijn ascendant buffel.

Re: Astrologie: mythe of werkelijkheid

door Alexander Hartmans » zo 01 mei 2005, 12:22

janos schreef:___________________________________________________________

Ik ben te jong om wijs te zijn, ik ben te oud om jong te zijn: dus wat is nu wijsheid?

Alexander Hartmans (2004).

Ik kijk daar al een poosje naar maar denk dat het niet goed staat,

je stelt: Ik ben te jong om oud te zijn, (dus de ik vorm)

,,       :  ik ben te oud om jong te zijn: (ook ik vorm)

aansluitend; dus wat is nu wijsheid? (algemeen)

moet het niet zo zijn; Ik ben te jong om wijs te zijn, ik ben te oud om jong te zijn; dus wat is nu mijn wijsheid?

En dat gaat meer samen gaan met je zoektocht naar wijsheid.

astrologisch gezien ben ik een leeuw, misschien verklaart dat de reden dat ik je dit even brief.

  :shock:
Leeuwen zijn in het algemeen dominant, en nee dat verklaard niet de reden van jouw quote, het is jouw alertheid.

Re: Astrologie: mythe of werkelijkheid

door dirk » zo 01 mei 2005, 01:54

Stel je eens voor;

De tijd bestaat niet in absolute zin,

de eeuwigheid is geen rechte lijn maar een punt.

Het verschil tussen morgen en gisteren is relatief.

Stel je eens voor;

in ieder deel weerspiegelt zich het geheel.

In het koffiedik kun je de wereld zien.

In de stand der planeten,de maan en de zon staat je stervensdatum geschreven.

Stel je voor,

zou dat niet verontrustend zijn?

Re: Astrologie: mythe of werkelijkheid

door Butterfly » vr 29 apr 2005, 13:12

Ik ga nog eens een holistisch-achtige visie katapulteren op deze discussie lol :wink:

Astrologie baseert zich op de stand van de sterren en planeten e.d.

De beelden die wij ontvangen van o.a. de sterren, zijn afhankelijk van de snelheid van het licht en lopen hierdoor een 'vertraging' in tijd op.

Daardoor moeten de beelden ettelijke lichtjaren reizen tot hier, afhankelijk van de afstand tussen de sterren en ons.

Toch is onze perceptie van deze sterren in ons tijdskader 'in het Nu'. En ondanks dat gegeven, kijken we toch naar het verleden van die sterren.

Omgekeerd zou dit ook het geval zijn indien er een sterrenmannetje bestond...

Wil dat dan niet zeggen dat tijd wel degelijk relatief is en eigenlijk alles 'in het Nu' gebeurt?

En om dan bij de astrologie te blijven: als alles in het Nu is, is onze waarneming op astrologische basis ook Nu. Maar dan doet het er niet toe wat de stand van de sterren waren. In wezen zijn we allemaal gelijk (en dan heb ik het over onze energetische samenstelling en onze zielen-eenheid; niet over ieder individu dat met zich een eigen ervaringsveld meedraagt), maar van het moment dat we op aarde komen, worden we gekatapulteerd in een lineair tijdsbeleven, waardoor de stand van de sterren op het tijdstip van onze geboorte hier op aarde wel belangrijk wordt.

It's just a thought,,,

En aangenaam Jan Meut, ik ben Maagd met eveneens ascendant Boogschutter 8)

Groetjes,

Butterfly

Re: Astrologie: mythe of werkelijkheid

door JanMeut » vr 29 apr 2005, 13:02

Astrologie is in elk geval niet wetenschappelijk, als was het maar omdat het niet voortkomt uit wetenschappelijk onderzoek met hypotheses en toetsing.

Er zijn wereldwijd een boel mensen die waarde hechten aan uitkomsten van astrologische methodes en daar op vertrouwen. Op zich heb ik daar weinig problemen mee.

Persoonlijk geloof ik niet in astrologie, maar misschien past dat ook niet bij m'n ascendant (boogschutter) :wink:

Re: Astrologie: mythe of werkelijkheid

door janos » vr 29 apr 2005, 00:32

___________________________________________________________

Ik ben te jong om wijs te zijn, ik ben te oud om jong te zijn: dus wat is nu wijsheid?

Alexander Hartmans (2004).

Ik kijk daar al een poosje naar maar denk dat het niet goed staat,

je stelt: Ik ben te jong om oud te zijn, (dus de ik vorm)

,, : ik ben te oud om jong te zijn: (ook ik vorm)

aansluitend; dus wat is nu wijsheid? (algemeen)

moet het niet zo zijn; Ik ben te jong om wijs te zijn, ik ben te oud om jong te zijn; dus wat is nu mijn wijsheid?

En dat gaat meer samen gaan met je zoektocht naar wijsheid.

astrologisch gezien ben ik een leeuw, misschien verklaart dat de reden dat ik je dit even brief.

:shock: