door Mechanieker » wo 10 sep 2008, 09:56
Er wordt wel degelijk geld uit het 'niets' gemaakt.' Voortdurend. De totale hoeveelheid euro's groeit op dit moment zo'n 10% per jaar. Dat kan omdat (centrale) banken het recht hebben om op basis van een kleine reserve nieuwe leningen te scheppen. Bijvoorbeeld: als jij 10 euro stort op de bank mag de bank 100 euro aan 'nieuwe' leningen verkopen. De factor 10 die ik hier gebruik is vrij normaal. Als iemand van die 100 geleende Euro's dan weer 10 Euro stort op de bank, kan de bank nog eens 100 euro uitgeven. Enzovoort. Dit is gebaseerd op de gedachte dat mensen niet massaal hun gestorte tegoeden komen opvragen. Het is een vertrouwenskwestie.
In theorie kan er dus binnen korte tijd een oneindige hoeveelheid geld uit het 'niets' worden gecreeerd. Daar moet wel natuurlijk rente over betaald worden. De totale geldhoeveelheid, en groei, bepalen we dus met zijn allen *zelf*. Hoe groter het vertrouwen dat we de rente zullen kunnen betalen + iets er aan overhouden, hoe sterker de geldgroei. Uiteraard zit hier vanwege de kans op hyperinflatie een gevaarlijke feedback in het systeem. Het is een inherent instabiel systeem dat dus voortdurend moet worden bijgestuurd, via de rente! Als de rente lager is dan de inflatie loont het om zo veel mogelijk geld te lenen en er assets voor te kopen. Vanwege de inflatie stijgt de waarde van die assets dan sneller dan het geleende bedrag + de rente. Ook als je weet dat de centrale bank je niet failliet zal laten gaan loont het om zoveel mogelijk geld te lenen. Dat is makkelijk geld verdienen. Daarom rijden slimme bankiers vaak in grote auto's. In de VS heeft men zich hier overigens in verslikt zoals we weten, toen de inflatie op de huizenmarkt plotseling omsloeg.
In de VS doet de FED niet alleen aan inflatiebeheersing maar ook aan economische stimulering. Hun rentebeleid is dus wezenlijk anders dan dat van de ECB. De inflatie zal in de VS dus ook structureel hoger liggen dan in de EU, omdat de ECB geen mandaat heeft om de economie te stimuleren. Omdat de inflatie van de dollar ook buiten de VS nadelige gevolgen heeft is het voor de VS minder ernstig als er inflatie optreedt. Immers heeft vrijwel de hele wereld daar vanwege de reservestatus van de dollar dan last van, en niet alleen de VS.
De inflatie van de dollar kan ook gezien worden als een soort belastingheffing op de hele wereld. In ruil voor die 'belasting' neemt de VS de taak op zich om 'politie van de wereld' te spelen, zou je kunnen zeggen als je deze vorm van belasting wilt goedpraten. Misschien zit daar ook wel wat in.
Hopelijk wordt de EU uiteindelijk zo'n sterk politiek en economisch machtblok dat we dat spelletje van de VS ook kunnen gaan spelen. Altijd prettig natuurlijk om het buitenland een deel van onze belasting te laten betalen. Maar de zwakte van de Unie zal dat voorlpig uitsluiten. Sterker nog: de toekomst van de EURO is niet zeker. Er is een reeele dreiging dat de munt uiteindelijk verdwijnt. De komende economische malaise in de EU zal een interessante eerste vuurproef van de stabiliteit van de EU en de Euro zijn, denk ik.
Klopt dit ongeveer? Ik ben geen expert.
Er wordt wel degelijk geld uit het 'niets' gemaakt.' Voortdurend. De totale hoeveelheid euro's groeit op dit moment zo'n 10% per jaar. Dat kan omdat (centrale) banken het recht hebben om op basis van een kleine reserve nieuwe leningen te scheppen. Bijvoorbeeld: als jij 10 euro stort op de bank mag de bank 100 euro aan 'nieuwe' leningen verkopen. De factor 10 die ik hier gebruik is vrij normaal. Als iemand van die 100 geleende Euro's dan weer 10 Euro stort op de bank, kan de bank nog eens 100 euro uitgeven. Enzovoort. Dit is gebaseerd op de gedachte dat mensen niet massaal hun gestorte tegoeden komen opvragen. Het is een vertrouwenskwestie.
In theorie kan er dus binnen korte tijd een oneindige hoeveelheid geld uit het 'niets' worden gecreeerd. Daar moet wel natuurlijk rente over betaald worden. De totale geldhoeveelheid, en groei, bepalen we dus met zijn allen *zelf*. Hoe groter het vertrouwen dat we de rente zullen kunnen betalen + iets er aan overhouden, hoe sterker de geldgroei. Uiteraard zit hier vanwege de kans op hyperinflatie een gevaarlijke feedback in het systeem. Het is een inherent instabiel systeem dat dus voortdurend moet worden bijgestuurd, via de rente! Als de rente lager is dan de inflatie loont het om zo veel mogelijk geld te lenen en er assets voor te kopen. Vanwege de inflatie stijgt de waarde van die assets dan sneller dan het geleende bedrag + de rente. Ook als je weet dat de centrale bank je niet failliet zal laten gaan loont het om zoveel mogelijk geld te lenen. Dat is makkelijk geld verdienen. Daarom rijden slimme bankiers vaak in grote auto's. In de VS heeft men zich hier overigens in verslikt zoals we weten, toen de inflatie op de huizenmarkt plotseling omsloeg.
In de VS doet de FED niet alleen aan inflatiebeheersing maar ook aan economische stimulering. Hun rentebeleid is dus wezenlijk anders dan dat van de ECB. De inflatie zal in de VS dus ook structureel hoger liggen dan in de EU, omdat de ECB geen mandaat heeft om de economie te stimuleren. Omdat de inflatie van de dollar ook buiten de VS nadelige gevolgen heeft is het voor de VS minder ernstig als er inflatie optreedt. Immers heeft vrijwel de hele wereld daar vanwege de reservestatus van de dollar dan last van, en niet alleen de VS.
De inflatie van de dollar kan ook gezien worden als een soort belastingheffing op de hele wereld. In ruil voor die 'belasting' neemt de VS de taak op zich om 'politie van de wereld' te spelen, zou je kunnen zeggen als je deze vorm van belasting wilt goedpraten. Misschien zit daar ook wel wat in.
Hopelijk wordt de EU uiteindelijk zo'n sterk politiek en economisch machtblok dat we dat spelletje van de VS ook kunnen gaan spelen. Altijd prettig natuurlijk om het buitenland een deel van onze belasting te laten betalen. Maar de zwakte van de Unie zal dat voorlpig uitsluiten. Sterker nog: de toekomst van de EURO is niet zeker. Er is een reeele dreiging dat de munt uiteindelijk verdwijnt. De komende economische malaise in de EU zal een interessante eerste vuurproef van de stabiliteit van de EU en de Euro zijn, denk ik.
Klopt dit ongeveer? Ik ben geen expert.