Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: De betekenis van ruimtereizen

Re: De betekenis van ruimtereizen

door wijsneus » wo 07 jan 2009, 21:20

Als je simpelweg doelt op planeten buiten ons zonnestelsel (exo-planeten), dan ja zeker. Sterker nog, dat gebeurd bij de vleet. Kennelijk zijn er nu 333 rondom 228 sterren bekend, volgens dit onderzoeksprogramma, maar of ze daar alleen de planeten tellen die zij gevonden hebben of allemaal, dat weet ik niet.
Vakjargon dat moet je begrijpen,daar moet je wel in thuis zijn,dat ben ik nog niet maar....

Ik begrijp er zoveel uit dat er 15 á 20 planeten zijn die zouden kunnen voldoen aan een vorm van leven als onze wereld kent of(natuurlijk)gekent heeft.

Wij,als mens,zijn hier nog maar kort in verhouding tot de vorige levensvomen.

Dit is best wel spannend,want als er dichterbij gekeken gaat worden(dat zit er op termijn wel in)zou er dus gezien kunnen worden naar hoe het gaat als daar nou net de eerste levensvormen aan het ontwikkelen zijn.

Misschien vinden wij een bacterie die zuurstof produceerd waarmee de verdere levensvormen een kans hebben.

Dat zoiets er eens geweest moet zijn komt,naar mijn mening,doordat de zeëen van aardolie ooit eens uit vegetatie en bacteriën onstaan zijn.

Re: De betekenis van ruimtereizen

door Assassinator » wo 07 jan 2009, 13:25

Is het mogelijk om een andere wereld te vinden?
Als je simpelweg doelt op planeten buiten ons zonnestelsel (exo-planeten), dan ja zeker. Sterker nog, dat gebeurd bij de vleet. Kennelijk zijn er nu 333 rondom 228 sterren bekend, volgens dit onderzoeksprogramma, maar of ze daar alleen de planeten tellen die zij gevonden hebben of allemaal, dat weet ik niet.

Re: De betekenis van ruimtereizen

door wijsneus » wo 07 jan 2009, 10:39

Verplaats je even terug naar de tijd van de grote ontdekkingsreizigers, dit zou je als iets vergelijkbaars kunnen zien? nu bevinden de 'ontdekkingen' zich dan alleen buiten de aarde om...
Waar komt dan die drang vandaan om buiten deze wereld te gaan ontdekken?

Met name de blanke mens is hier toch duidelijk mee bezig later hebben de oosterburen er ook inspanningen voor gedaan maar dat leek mij meer om het competatieve aspect.
Het ging hem in de eerste plaats over de mogelijkheid om met buitenaardse beschavingen te communiceren. Er werd echter wel wat uitleg gegeven over het ruimtereizen.
Helaas heb ik deze uitzending gemist hoewel ik dit soort programma's erg op prijs stel.

Is het mogelijk om een andere wereld te vinden?

Re: De betekenis van ruimtereizen

door bobbyjong » di 06 jan 2009, 23:33

Zijn hier antwoorden op?
Verplaats je even terug naar de tijd van de grote ontdekkingsreizigers, dit zou je als iets vergelijkbaars kunnen zien? nu bevinden de 'ontdekkingen' zich dan alleen buiten de aarde om...

Re: De betekenis van ruimtereizen

door Jona444 » di 06 jan 2009, 23:15

Het ging hem in de eerste plaats over de mogelijkheid om met buitenaardse beschavingen te communiceren. Er werd echter wel wat uitleg gegeven over het ruimtereizen.

Re: De betekenis van ruimtereizen

door QuadriS » di 06 jan 2009, 21:39

over wat ging dat dan?

Re: De betekenis van ruimtereizen

door Jona444 » di 06 jan 2009, 21:05

Gisteren op National Geografic (space week) een documentaire omtrent dit onderwerp. Het ging hem weliswaar om een herhaling, maar toch vond ik het interessant. Toevallig iemand gezien?

Re: De betekenis van ruimtereizen

door QuadriS » di 06 jan 2009, 11:22

andries schreef:Kan het zijn dat het onderzoeken van de ruimte gewoon wetenschap is,

en dat het hele ruimtereizen gebeuren gewoon een statussymbool voor een land is?
Het onderzoeken is niet meer dan macht. Vandaar dat defensie er meestal voor een groot stuk tussen zat.

Als men zoekt naar onbestaande deeltjes, zoekt men naar onbekende kracht.

Wie het eerst de kracht, technologie kan benutten is allemachtig.

Re: De betekenis van ruimtereizen

door wijsneus » di 06 jan 2009, 08:32

Ibuffel schreef:Ik denk dat het meer komt doordat de mens altijd iets nieuws wil ontdekken en/of gebruiken. Ik heb ok school geleerd dat onze economie geen vooruitgang kent als er niet constant nieuwe dingen worden ontwikkeld en verkocht. Dat gebeurt omdat mensen iets nieuws willen, anders wordt het saai. Ik zou niet zeggen dat de Aarde saai wordt, maar wel dat mensen graag nieuwe dingen willen ontdekken en verkennen. Het helaal is iets mysterius waar vele vragen onbeantwoord zijn en waarschijnlijk ook nog heel lang zullen blijven.

Ik denk niet dat de mensheid zomaar de Aarde zou willen verlaten voor een andere planeet, net zoals de meeste mensen niet zomaar ineens aan de andere kant van de wereld gaan wonen(hoewel het natuurlijk wel gebeurt).

En over het kosten en risico gedeelte. Net oorlog, worden veel dingen uitgevonden en uitgevoerd die nodig zijn om het ruimtereizen mogelijk te maken. Vele van die dingen kunnen ons later in het dagelijks leven helpen.
De mens moet op een gegeven moment van deze aarde af.

Ik denk dat de economie niets te maken heeft met nieuwe uitdagingen.

Er zijn stammen op deze wereld die nooit een munt gezien hebben en waarvan de individuen op zich elke dag een uitdaging vinden.

Wij schijnen dat niet meer te begrijpen dus zoeken we naar GROTER EN MOOIER deze houding draagt in feite niet bij tot de ontwikkeling van een individu en haalt hem sociaal vaak meer omlaag dan gelijk of hoger.

Bezit kan geestelijke en sociale armoede opleveren en een beperking van je vrijheid.

Ik zou graag willen weten waarom de mens in zijn algemeen de ruimte in wil,en het bedenken en hebben van goden vaak centraal staat in de zeer gevarieerde samenlevingen en bewijst naar mijn idee die drang.

Het hebben van de (meeste) uitgevonden dingen zie ik als geen hulp in het dagelijkse leven,die paar USA-ers vinden dat wij het nodig hebben...zonder cola en hummer red ik mij en eigenlijk iedereen zich ook wel.

Nee het moet iets hogers zijn dan dat,maar wat?

Re: De betekenis van ruimtereizen

door ypsilon » zo 04 jan 2009, 15:19

Ik zie hier eigenlijk te weinig echt filosofisch in... Ik verhuis dit even naar het café.

Re: De betekenis van ruimtereizen

door Ibuffel » za 03 jan 2009, 13:04

wijsneus schreef:Er wordt veel moeite gedaan,enorme kosten gemaakt en grote risico's genomen om het reizen in de ruimte om ons heen mogelijk te maken.

Hoe komt het dat de mens in de laatste decennia steeds verder van de aarde wil zoeken en onderzoeken?

Is dit omdat hij van binnen weet dat er op termijn naar een ander plekje verhuisd moet worden?

Of weet hij dat zijn langste tijd hier heeft doorgebracht?

Zijn hier antwoorden op?
Ik denk dat het meer komt doordat de mens altijd iets nieuws wil ontdekken en/of gebruiken. Ik heb ok school geleerd dat onze economie geen vooruitgang kent als er niet constant nieuwe dingen worden ontwikkeld en verkocht. Dat gebeurt omdat mensen iets nieuws willen, anders wordt het saai. Ik zou niet zeggen dat de Aarde saai wordt, maar wel dat mensen graag nieuwe dingen willen ontdekken en verkennen. Het helaal is iets mysterius waar vele vragen onbeantwoord zijn en waarschijnlijk ook nog heel lang zullen blijven.

Ik denk niet dat de mensheid zomaar de Aarde zou willen verlaten voor een andere planeet, net zoals de meeste mensen niet zomaar ineens aan de andere kant van de wereld gaan wonen(hoewel het natuurlijk wel gebeurt).

En over het kosten en risico gedeelte. Net oorlog, worden veel dingen uitgevonden en uitgevoerd die nodig zijn om het ruimtereizen mogelijk te maken. Vele van die dingen kunnen ons later in het dagelijks leven helpen.

Re: De betekenis van ruimtereizen

door wijsneus » wo 31 dec 2008, 19:38

andries schreef:Oke, dat het 'op zijn' van belangrijke vooraden een goede reden is om te verhuizen lijkt me logisch. Dit klinkt een beetje als 'brand-een-stuk-oerwoud-plat-voor-je-boerderij-en-zoek-een-nieuw-stuk-oerwoud-als-je-grond-uitgeput-is'. Maar dan op een grotere schaal.

Ik snap niet wat je bedoeld met 'de onstopbare biologie van de ruimte', en waarom die ons zou dwingen te verhuizen. Zou je dat wat meer kunnen uitleggen? (En je link doet het niet :D )
http://www.daniken.com/

Andries,hier is ie!

Het onderzoek van de ruimte om ons heen zal de komende decennia toch moeten uitbreiden.

Het Hubbletje geeft ons vebazingwekkende beelden en een goede indruk van wat er te vinden is,maar,wat wij nu weten is nog niets in vergelijking met wat er nog gezien en geleerd moet worden.

Voor mij staat het wel vast dat er voor de mens(zeker tegen de vertrektijd)geen alienmicro-organismen meer zijn die leven op een andere planeet onmogelijk maken.

Het samenstellen van de reizigers zal meer problemen geven.

Deze reizigers moeten,zeker in het begin,zeer gemotiveerd zijn.

Maar er moet meer gebeuren.

Het aanleren van andere gewoontes heeft ook een grote prioriteit zeker als er wat verder gereisd moet worden.

Sterk voordoen(met een wapen in de hand) moet van deze wereld weg omdat er sterke inventieve mensen moeten komen en later ook zijn.

De opdracht moet uitgevoerd worden.

Nadat ze geland zijn moeten eerst alle sporen van technologie weggemaakt,omdat er eerst een basis moet komen voor de nakomelingen om op eigen kracht te leven en voor voortplanting te zorgen.

Ter contrôle bespieders nasturen is maar aan een bepaald limiet gebonden en dezen kunnen niet al te rigoreus bestraffen in het delicate begin;immers er mogen in dit stadium geen wapens geïntroduceerd worden.

Kennis van wat er is en wat er gebruikt kan worden heeft voorrang.

Ruimtereizen op zich is het begin.

Re: De betekenis van ruimtereizen

door wijsneus » wo 31 dec 2008, 15:17

andries schreef:Oke, dat het 'op zijn' van belangrijke vooraden een goede reden is om te verhuizen lijkt me logisch. Dit klinkt een beetje als 'brand-een-stuk-oerwoud-plat-voor-je-boerderij-en-zoek-een-nieuw-stuk-oerwoud-als-je-grond-uitgeput-is'. Maar dan op een grotere schaal.

Ik snap niet wat je bedoeld met 'de onstopbare biologie van de ruimte', en waarom die ons zou dwingen te verhuizen. Zou je dat wat meer kunnen uitleggen? (En je link doet het niet :D )
Sorry voor de mislink ik zal zien wat ik er aan kan doen.

Met..'de onstopbare biologie van de ruimte'.. bedoel ik dat er over afzienbare tijd zoveel warmte van de zon komt,dat wij wel weg moeten wezen.

Her water raakt dan gewoon op.
barthol schreef:Dit antwoord bevalt me nog het meest.

Nog even zuiver theoretisch...

Stel dat er een planeet ontdekt wordt waar niet alleen leven mogelijk is, maar ook een vorm van leven bestaat, en dat zo'n planeet ook bereikbaar wordt voor toelomstige mensen. Is zo'n planeet niet bij voorbaat onbewoonbaar? Door de alien microorganismen. Giftig op een biologische manier.

Als je het vergelijkt met de blootstelling aan bacterien (en virussen misschien) als je hier op Aarde rondloopt, ademt, drinkt....

Microorganismen van een andere planeet (met een ander soort leven), die wil je als potentiele ruimtekolonist niet in je lijf krijgen, en aardbewoners willen niet dat je die als invasive species op aarde introduceert, mocht je het plan hebben om na een besmetting terug te keren.

Maar... het is zooo theoretisch :P
Dan is er al leven in een oervorm zoals wij hier ook hadden anders hoeven we niet te landen.

Re: De betekenis van ruimtereizen

door barthol » wo 31 dec 2008, 14:01

andries schreef:Kan het zijn dat het onderzoeken van de ruimte gewoon wetenschap is,

en dat het hele ruimtereizen gebeuren gewoon een statussymbool voor een land is?
Dit antwoord bevalt me nog het meest.

Nog even zuiver theoretisch...

Stel dat er een planeet ontdekt wordt waar niet alleen leven mogelijk is, maar ook een vorm van leven bestaat, en dat zo'n planeet ook bereikbaar wordt voor toelomstige mensen. Is zo'n planeet niet bij voorbaat onbewoonbaar? Door de alien microorganismen. Giftig op een biologische manier.

Als je het vergelijkt met de blootstelling aan bacterien (en virussen misschien) als je hier op Aarde rondloopt, ademt, drinkt....

Microorganismen van een andere planeet (met een ander soort leven), die wil je als potentiele ruimtekolonist niet in je lijf krijgen, en aardbewoners willen niet dat je die als invasive species op aarde introduceert, mocht je het plan hebben om na een besmetting terug te keren.

Maar... het is zooo theoretisch :D

Re: De betekenis van ruimtereizen

door andries » wo 31 dec 2008, 13:27

Oke, dat het 'op zijn' van belangrijke vooraden een goede reden is om te verhuizen lijkt me logisch. Dit klinkt een beetje als 'brand-een-stuk-oerwoud-plat-voor-je-boerderij-en-zoek-een-nieuw-stuk-oerwoud-als-je-grond-uitgeput-is'. Maar dan op een grotere schaal.

Ik snap niet wat je bedoeld met 'de onstopbare biologie van de ruimte', en waarom die ons zou dwingen te verhuizen. Zou je dat wat meer kunnen uitleggen? (En je link doet het niet :D )