Er zijn 47 resultaten gevonden

Ga naar uitgebreid zoeken

door bbusterr
zo 05 jul 2009, 11:51
Forum: 🙋 Huiswerk en Practica
Onderwerp: [wiskunde] parametervoorstelling
Reacties: 2
Weergaves: 2.690
 
Spring naar bericht

Re: [wiskunde] parametervoorstelling

Punt P beweegt over de cirkel met een bepaalde snelheid. Dus voor elk tijdstip t is P ergens op de cirkel. De hoeksnelheid is \omega . Wacht eens... In ( \omega t - t_0) is t een tijdstip, maar t 0 is een hoek. Toch? En waarom t 0 van \omega t aftrekken, en niet optellen? ;) ... Kan zijn dat ik hier...
door bbusterr
ma 01 jun 2009, 21:05
Forum: 🙋 Huiswerk en Practica
Onderwerp: [mechanica] oefening op schuine worp
Reacties: 7
Weergaves: 1.585
 
Spring naar bericht

Re: [mechanica] oefening op schuine worp

@ Jan van de Velde Ik dacht ook al... Iets is niet helemaal in orde... @NiVo Ik denk dat je het wel goed heb gedaan op papier, want die t = 4.08 s klopt wel. De acceleratie werkt in tegenovergestelde richting aan de snelheid. Kijk maar eens. Met die Y1 en Y2 zal de hoogte alleen maar groter worden. ...
door bbusterr
ma 01 jun 2009, 20:45
Forum: 🙋 Huiswerk en Practica
Onderwerp: [mechanica] oefening op schuine worp
Reacties: 7
Weergaves: 1.585
 
Spring naar bericht

Re: [mechanica] oefening op schuine worp

In zowel Y1 als Y2 gebruik je t. Niet t2.

Als je t1 in Y1 invult zou je hetzelfde moeten krijgen als wanneer je t1 in Y2 invult, aangezien je neemt t1 = t
door bbusterr
za 30 mei 2009, 11:08
Forum: 🙋 Huiswerk en Practica
Onderwerp: [wiskunde] oplossen integraal met wortelvormen
Reacties: 8
Weergaves: 3.188
 
Spring naar bericht

Re: [wiskunde] oplossen integraal met wortelvormen

Zoals je al aangeeft, kan je hier substitutie
\(t=\sqrt{x}\)
\((x>0)\)
gebruiken.

Vergeet alleen niet dat je dan ook de relatie tussen dx en dt moet zien te vinden om je integraal kloppend te maken.

Je krijgt dan een standaard integraal ;)
door bbusterr
di 28 apr 2009, 13:44
Forum: ☄️ Sterrenkunde en Ruimtevaart
Onderwerp: Heelal
Reacties: 59
Weergaves: 16.454
 
Spring naar bericht

Re: Heelal

dan gaat het ineens over x lichtjaren. Dat is op zich logisch. Een lichtjaar is een afstand, en zo dat één lichtjaar de afstand is die licht aflegt in één jaar. Dus als je licht ziet van X jaar terug, dan is het X jaar terug uitgezonden, en even lang onderweg om ons te bereiken. Als gevolg is het d...
door bbusterr
ma 23 mar 2009, 20:34
Forum: Constructie- en sterkteleer
Onderwerp: Zwaartepunt q-last
Reacties: 3
Weergaves: 3.854
 
Spring naar bericht

Re: Zwaartepunt q-last

Gewoon, net als elk zwaartepunt van een oppervlak (?) In dit geval kan je het ook redelijk gemakkelijk zien (driehoek en rechthoek), maar: (Stel een x-as horizontaal, x=0 in de klem, en naar links is x positief) \bar{x}=\frac{A_{driehoek} \cdot r_{driehoek}+A_{rechthoek} \cdot r_{rechthoek}}{A_{drie...
door bbusterr
ma 23 mar 2009, 19:17
Forum: 🙋 Huiswerk en Practica
Onderwerp: [natuurkunde] eenparig cirkelvormige beweging - satelliet
Reacties: 2
Weergaves: 1.370
 
Spring naar bericht

Re: [natuurkunde] eenparig cirkelvormige beweging - satelliet

Het makkelijkst is naar mijn mening om de formule voor middelpuntzoekende kracht en de formule voor zwaartekracht te combineren ;)

En je hoeft natuurlijk helemaal geen waarden in te vullen, dat is het mooiste ^^
door bbusterr
do 12 mar 2009, 21:09
Forum: Constructie- en sterkteleer
Onderwerp: [sterkteleer] reactiekracht bij statisch onbepaalde constructie
Reacties: 15
Weergaves: 8.224
 
Spring naar bericht

Re: [sterkteleer] reactiekracht bij statisch onbepaalde constructie

Duizendmaal dank!

Het werkt nu (ook de tweede integraal de grenzen veranderd: tussen L en 2L)!

Nu nog veel oefenen en zoveel mogelijk lezen. (wil het gebruiken op tentamen eind maart)
door bbusterr
do 12 mar 2009, 14:33
Forum: Constructie- en sterkteleer
Onderwerp: [sterkteleer] reactiekracht bij statisch onbepaalde constructie
Reacties: 15
Weergaves: 8.224
 
Spring naar bericht

Re: [sterkteleer] reactiekracht bij statisch onbepaalde constructie

De stelling van Castigliano vind ik wel interessant, maar ik kom toch niet uit, nu dat ik het zelf probeer. De elastische energie is dan U=\int_L \frac{M(x)^2}{2EI}\mbox{d}x Het probleem is dat ik waarschijnlijk iets fout doe met de integraal, maar ik weet niet precies wat: U=\int_0^L \frac{(M+A \cd...
door bbusterr
za 07 mar 2009, 11:11
Forum: Constructie- en sterkteleer
Onderwerp: [sterkteleer] reactiekracht bij statisch onbepaalde constructie
Reacties: 15
Weergaves: 8.224
 
Spring naar bericht

Re: [sterkteleer] reactiekracht bij statisch onbepaalde constructie

Oh, ok! En dat mag altijd zomaar? Want dat maakt alles een heel stuk gemakkelijker lijkt me!
door bbusterr
za 07 mar 2009, 11:08
Forum: Constructie- en sterkteleer
Onderwerp: [sterkteleer] reactiekracht bij statisch onbepaalde constructie
Reacties: 15
Weergaves: 8.224
 
Spring naar bericht

Re: [sterkteleer] reactiekracht bij statisch onbepaalde constructie

De differentiaal vergelijkingen weet ik wel te gebruiken, maar ik snap even niet hoe er één momenten vergelijking M(x) kan zijn die geldt tussen x=0 en x=2L... Want op x=L verandert deze, dacht ik... (M(x) niet continue, dacht ik (en dus niet zomaar integreerbaar/differentieerbaar)) Zodat: Voor 0 :D...
door bbusterr
vr 06 mar 2009, 21:48
Forum: Constructie- en sterkteleer
Onderwerp: [sterkteleer] reactiekracht bij statisch onbepaalde constructie
Reacties: 15
Weergaves: 8.224
 
Spring naar bericht

Re: [sterkteleer] reactiekracht bij statisch onbepaalde constructie

Dat is een prachtige oplossing. Ik denk wel dat ik dat begrijp, maar ondertussen heb ik zelf ook al een paar keer geprobeerd met een misschien wat omslachtigere manier aan het antwoord te komen, en ik had het ook net gevonden. Alleen neem ik aan dat X naar beneden gericht is? Want ik krijg zeg maar ...
door bbusterr
vr 06 mar 2009, 19:44
Forum: Constructie- en sterkteleer
Onderwerp: [sterkteleer] reactiekracht bij statisch onbepaalde constructie
Reacties: 15
Weergaves: 8.224
 
Spring naar bericht

Re: [sterkteleer] reactiekracht bij statisch onbepaalde constructie

@ jhnbk: Alles wat ik weet staat in de vraag... Ik denk dat steunpunt B daar gewoon staat, en dat het moment in A de balk zo buigt dat de balk het steunpunt raakt. Als het moment groot genoeg is, dan moet ook in B een reactiekracht zijn. (M "duwt" de balk op B)... @ Sjakko: Dat is waar ook...
door bbusterr
vr 06 mar 2009, 08:53
Forum: Constructie- en sterkteleer
Onderwerp: [sterkteleer] reactiekracht bij statisch onbepaalde constructie
Reacties: 15
Weergaves: 8.224
 
Spring naar bericht

[sterkteleer] reactiekracht bij statisch onbepaalde constructie

Ik heb een opgave waar ik een reactiekracht moet bepalen van een statisch onbepaalde constructie, maar ik vind het best lastig. Dit is de opdracht: http://www.freewebs.com/bbusterr/coz2.JPG The continuous beam ABC has bending stiffness EI. AC is subjected to a moment load at A. Between the middle of...
door bbusterr
zo 22 feb 2009, 10:22
Forum: 🧭 Natuurkunde
Onderwerp: Wordt zwaartekracht veroorzaakt door het graviton?
Reacties: 5
Weergaves: 3.442
 
Spring naar bericht

Re: Wordt zwaartekracht veroorzaakt door het graviton?

Ik weet niet veel van algemene relativiteit, maar het lijkt mij toch een beetje vreemd als de graviton niet kan ontsnappen aan de zwaartekracht (die voortkomt uit zijn graviton-broertjes). Dan zou er geen zwaartekracht zijn in een zwart gat als ik het goed begrijp? Maar dan heb je dacht ik geen zwar...

Ga naar uitgebreid zoeken