Het leek mij leuk en leerzaam een topic te starten over het verbeteren/aanpassen van de standaard (fabrieks) apparatuur.
Persoonlijk vind ik vaak wel puntjes die voor verbetering vatbaar zijn.
Ik heb zojuist een "mechanische make-over" en kleine verbeteringen aan mijn HEQ-5 montering voltooid. Ik heb de montering volledig uit elkaar gehad en de (wat er voor door moest gaan) smering verwijderd en nieuwe aangebracht. Vies klusje omdat Synta een een of ander chroom-molybdeen vet toepas met een overvloed aan zwarte smurrie. De stroperigheid, alsmede de viscositeit, maken de montering (zeker nu het weer wat kouder wordt buiten) te zwaar te bedienen. Ook het volgen is niet zo constant door de eerder genoemde stroperigheid.
De toepassing van een dergelijk smeermiddel heeft als reden dat de mechanische afstelling minder accuraat behoeft te worden gedaan in het verre China. Met een fatsoenlijk smeermiddel (bijvoorbeeld wit lithium of ander premium smeermiddel) is de afsletting van spelingen en aandrijving veel beter/nauwkeuriger te doen.
Ik heb inmiddels getest, en het verschil is zeer de moeite waard.
Als er interesse is, kan ik eventueel wat foto's maken en posten.
Ik heb nog wel meer "geknutseld" aan andere apparatuur m.b.t. verbeteringen en veranderingen.
Als er meer belangstelling is in de vindingrijkheid van collega sterrenkundigen/sterrenkijker(ster)s kan dit een leuke treat worden.
Puzzels