Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
demi.jansen
Artikelen: 0

alcoholpercentage meten

hoi,

ik heb een vraagje (weet niet of ik goed ben hier,maar probeer het toch ;) :

ik ben een leek als het gaat om alcoholmetingen en toch wil ik er 1 doen. Ik wil graag de alcoholpercentage meten in zelfgemaakte cocktails.
Ben opzoek gegaan naar meters maar die zijn er zover ik zie alleen voor bier en wijnen. en de berekeningen die ik tegenkom zijn voor mij een raadsel.
Wie kan mij helpen/uitleggen vanaf stap 1?

Groetjes,  Demi

ads

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 - Mario Kart: World Bundel - Zwart

Nintendo Switch 2 - Mario Kart: World Bundel - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense draadloze controller – Chroma Indigo

Sony PS5 DualSense draadloze controller – Chroma Indigo

Bekijk product

NW_

Re: alcoholpercentage meten

Ik denk dat dit het best/meest praktisch te meten zal zijn met een brekingsindex meter. Hoewel ik geen ervaring heb met meters die alcoholgehaltes in bier en wijn bepalen, vermoed ik dat deze op een analoge manier zullen werken. Dergelijke brekingsindexmeters zullen wel op internet beschikbaar zijn tegen een redelijke prijs.

Om het alcoholgehalte in je cocktails te maken zal het belangrijk zijn om een kalibratiecurve op te stellen. Bepaal hiervoor de brekingsindex van een aantal gekende alcoholconcentraties (in je cocktail). Maak bvb. een ijkcurve tussen 0 - 40 % v/v. Belangrijk is wel dat je, in principe, voor iedere cocktail een afzonderlijke kalibratiecurve zult moeten maken.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Benm