Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
demi.jansen
Artikelen: 0

alcoholpercentage meten

hoi,

ik heb een vraagje (weet niet of ik goed ben hier,maar probeer het toch ;) :

ik ben een leek als het gaat om alcoholmetingen en toch wil ik er 1 doen. Ik wil graag de alcoholpercentage meten in zelfgemaakte cocktails.
Ben opzoek gegaan naar meters maar die zijn er zover ik zie alleen voor bier en wijnen. en de berekeningen die ik tegenkom zijn voor mij een raadsel.
Wie kan mij helpen/uitleggen vanaf stap 1?

Groetjes,  Demi

ads

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 - Mario Kart: World Bundel - Zwart

Nintendo Switch 2 - Mario Kart: World Bundel - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense draadloze controller – Chroma Indigo

Sony PS5 DualSense draadloze controller – Chroma Indigo

Bekijk product

NW_

Re: alcoholpercentage meten

Ik denk dat dit het best/meest praktisch te meten zal zijn met een brekingsindex meter. Hoewel ik geen ervaring heb met meters die alcoholgehaltes in bier en wijn bepalen, vermoed ik dat deze op een analoge manier zullen werken. Dergelijke brekingsindexmeters zullen wel op internet beschikbaar zijn tegen een redelijke prijs.

Om het alcoholgehalte in je cocktails te maken zal het belangrijk zijn om een kalibratiecurve op te stellen. Bepaal hiervoor de brekingsindex van een aantal gekende alcoholconcentraties (in je cocktail). Maak bvb. een ijkcurve tussen 0 - 40 % v/v. Belangrijk is wel dat je, in principe, voor iedere cocktail een afzonderlijke kalibratiecurve zult moeten maken.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Benm

Er zijn 2 gangbare eigenschappen die je hiervoor kunt meten: Zoals genoemd brekingsindex, en daarnaast dichtheid. Het laatste wordt  regelmatig gebruikt bij brouwen. 

Let echter wel dat dit bij cocktails soms niet betrouwbaar zal zijn: Als er veel suiker in zit heeft dat invloed op zowel brekingsindex als dichtheid, wat uiteraard foute metingen oplevert. 

Overigens zou ik het bij een cocktail gewoon uitrekenen als de ingredienten bekend zijn. 
Victory through technology
ArcherBarry

Brekingsindex kan je gebruiken als je een mengsel van alcohol en water hebt. Echter in een cocktail zit er ook suiker en die beinvloed de brekingsindex dusdanig dat de meting totaal ongeschikt is voor alcohol bepaling.

De dichtheid wordt ook door opgelost suiker beinvloed maar deze afwijking is kleiner dan die bij Brix.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

ads

Steun Sciencetalk Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Bekijk product

Steun Sciencetalk Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Bekijk product

Vincent van Steeg

<a>Stel je kapt bv 10cl wodka (40%), 10cl blue curacao (20%) en 20 cl fruitsap (0%) bij elkaar.

Is dat gewoon:

= (10 * 40%) + (10 * 20%) + (20 * 0%) 

= 4 + 2 + 0 

= 6

=> 6 / 40 = 15%\</a>

Als leek is dit denk ik de beste oplossing.

Verder zou ik me boven aansluiten bij Dichtheid of brekingsindex

Terug naar “⚗️ Scheikunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!