Als je geen wrijving zou hebben zou je enkel een beetje energie nodig hebben hebben om je wagentje op gang te krijgen. Hieruit bepaal je dan het vermogen afhankelijk van de tijd die je erover wil doen om op snelheid te zijn. Hierna heb je geen energie meer nodig (een of andere inertie wet van Newton).
De wrijving van de wielen is drie keer niets. 100kg = 981N geeft een wrijvingskracht van ongeveer 5N (wrijvingscoefficient = 0.005). Dus het verwaarlozen van de luchtweerstand zoals ik hier meermaals voorbij heb zien komen is zeker geen goed gedacht
Aanvulling:
Je luchtweerstand hangt sterk af van je snelheid.
Je motor levert een bepaald vermogen waardoor de auto kan versnellen, maar naarmate je versnelt neemt de luchtweerstand (en de rolweerstand, maar die is verwaarloosbaar lijkt me) toe. Hierdoor ga je dus geen lineaire versnelling krijgen en op een gegeven moment gaan beide in evenwicht zijn: al je vermogen wordt gebruikt voor het overwinnen van de wrijving.
Deze wiskundige berekening oplossen gaat mijn petje momenteel te boven (kan eenvoudig zijn, geen idee, even niet in staat om dat eens te bekijken).
Als je ook nog overbrengingen gebruikt dan mag je rekenen dat je nuttig vermogen nog eens een factor 0.8 à 0.9 gaat zijn van je asvermogen van je aandrijfgeval.