Puzzel Puzzels
Yannick_sciencetalk
Artikelen: 0

Bol segmenteren met gelijke oppervlakte per segment

Hej mensen!

Dit is mijn eerste post dus ik weet nog niet helemaal hoe de zaken op dit forum gaan maar ik zal proberen mijn probleem zo duidelijk uit te leggen.
--------------

Ik ben met een game bezig met een ronde wereld. Een bol dus:
Afbeelding

Ik wil deze wereld in segmenten delen op deze manier:
Afbeelding

Helaas is het hierboven weergegeven plaatje niet precies wat ik moet hebben. Alle oppervlaktes van de segmenten moeten namelijk even groot zijn:
Afbeelding

Wat dus mijn vraag is: Hoe bereken de hoogte gradens van de segmenten met als voorwaarde dat elk oppervlak even groot is?Afbeelding

Groetjes,
Yannick

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda - 2026 - 1 dag op 1 pagina - LIMA - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda - 2026 - 1 dag op 1 pagina - LIMA - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

Sjoerd Job

Re: Bol segmenteren met gelijke oppervlakte per segment

Ben je in staat om de oppervlakte van een segment uit te rekenen? En terug?

(Er is een makkelijke truk, maar de bedoeling is dat we je helpen!)
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Yannick_sciencetalk

Nee, dit is mij nog niet gelukt. Ik kan de radius van de onderste[Blauw] en bovenste[Rood] gradens berekenen met behulp van de Math.PI. De dikte van het segment kan ik dan zelf ingeven[Groen]. Hoe ik de inhoud dan bereken weet ik niet.
Afbeelding

Ik bedacht me dat ik het kon doen op deze manier. Totale oppervlakte - de hoekjes:
Afbeelding
Maar deze manier klopt geloof ik niet door de buiging van de de bol.
Sjoerd Job

Heb je al leren integreren?
Yannick_sciencetalk

Integreren? Als in wiskunde?

Nee, ik ben een programmeur van MBO komaf. Ben echter bezig met het maken van iets dat gemiddeld universitair doet. Vandaar dat ik de theorie wel kan maar bij de praktijk moet bijleren.
ti-wereld.nl

Je kan door te integreren met bolcoördinaten makkelijk het oppervlakte berekenen.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... inates.png

\(\int_{\theta_1}^{\theta_2} \int_{0}^{2 \pi} r^2 \sin \theta \, d\phi \, d\theta = r^2 \int_{0}^{2 \pi} d\phi \int_{\theta_1}^{\theta_2} \sin \theta \, d\theta = \\ 2\pi r^2 \int_{\theta_1}^{\theta_2} \sin \theta \, d\theta = 2\pi r^2 (\cos \theta_1 - \cos \theta_2)\)

Lukt het je zo?
Sjoerd Job

ti-wereld.nl schreef:Je kan door te integreren met bolcoördinaten makkelijk het oppervlakte berekenen.

\(\int_{\theta_1}^{\theta_2} \int_{0}^{2 \pi} r^2 \sin \theta \, d\phi \, d\theta = r^2 \int_{0}^{2 \pi} d\phi \int_{\theta_1}^{\theta_2} \sin \theta \, d\theta = \\ 2\pi r^2 \int_{\theta_1}^{\theta_2} \sin \theta \, d\theta = 2\pi r^2 (\cos \theta_1 - \cos \theta_2)\)

Lukt het je zo?
Een kleine extra opmerking: De afstand
\(\cos \theta_1 - \cos \theta_2\)
is hier de hoogte van het stuk (niet gemeten over de bol, maar verticaal). Hier zit ook de basis van de truc.
Yannick_sciencetalk

Sjoerd Job schreef:
ti-wereld.nl schreef:Je kan door te integreren met bolcoördinaten makkelijk het oppervlakte berekenen.

Lukt het je zo?
Een kleine extra opmerking: De afstand
is hier de hoogte van het stuk (niet gemeten over de bol, maar verticaal). Hier zit ook de basis van de truc.
Sorry, ik kom echt uit het programmeren dus deze formules zijn best lastig voor me aangezien je bij programmeren niet/nauwelijks geconfronteerd word met de wiskundige tekens. Ik denk dat als je me uitlegt wat de tekens betekenen, dat ik ut dan snap.

edit:
Ik ben tot zover met mijn theorie gekomen dat ik eerst het oppervlakte van de totale bol moet berekenen. Die daarna moet delen in de hoeveelheid segmenten die ik wil hebben. Dan moet ik van boven tot onder de segmenten gaan uitrekenen. Hierbij start het eerste segment met 0 en het 2e segment met de hoogste graden van het eerste segment. So on, so on pak je steeds de hoogste graden van het onderliggende segment tot je alle segmenten hebt berekent. (jou
) te gebruiken al gradens.
op=op

Als je niet weet wat integreren is is het ook niet mogelijk de afleiding uit te leggen. Daar zit heel veel theorie achter. En als je een afleiding zoekt kun je niet zonder integreren.
Gebruik het resultaat.
Jouw redenering begrijp ik niet. Het makkelijkste is het de "truc" van Sjoerd Job te gebruiken.
Dat gaat als volgt:
Stel je wil 20 ringen met gelijke oppervlakten.
Teken een lijn door het middelpunt van de bol. Die lijn snijdt de bol in (zeg) de punten A en B.
Verdeel AB in 20 even grote stukken. (verdeling door punten
\(A,A_1,A_2,\cdots, A_{19},B\)
)
De 19 vlakken door respectievelijk
\(A_1,A_2,\cdots, A_{19}\)
die loodrecht staan op lijn AB verdelen de bol in schijven van gelijke oppervlakte.
Yannick_sciencetalk

op=op schreef:Als je niet weet wat integreren is is het ook niet mogelijk de afleiding uit te leggen. Daar zit heel veel theorie achter. En als je een afleiding zoekt kun je niet zonder integreren.
Gebruik het resultaat.
Jouw redenering begrijp ik niet. Het makkelijkste is het de "truc" van Sjoerd Job te gebruiken.
Dat gaat als volgt:
Stel je wil 20 ringen met gelijke oppervlakten.
Teken een lijn door het middelpunt van de bol. Die lijn snijdt de bol in (zeg) de punten A en B.
Verdeel AB in 20 even grote stukken. (verdeling door punten
\(A,A_1,A_2,\cdots, A_{19},B\)
)
De 19 vlakken door respectievelijk
\(A_1,A_2,\cdots, A_{19}\)
die loodrecht staan op lijn AB verdelen de bol in schijven van gelijke oppervlakte.
Inderdaad, dit zou de oplossing zijn maar hoe doe ik dit?

Ik ben dit overigens ook aan het vragen op een flash forum aangezien ik dit daar uiteindelijk in moet schrijven. Het ding waar ik achter kwam is dat ik de situatie niet goed omschrijf dus ik heb een aantal variabelen vast gedefinieerd.
De straal tot het midden van de wereld is 20cm.
Het oppervlakte van de wereld is dus 4*3.14*20*2 = 502.4cm2
Ik moet de wereld in 14 stukken verdelen dus elk stuk moet 502.4/14 zijn = 35.89cm2
Nu wil ik van elk van de 14 stukken de y-gradens weten. Let wel op dat elk stuk het bovengelegen oppervlakte moet hebben.

Voor het berekenen van het bovenste stuk weet ik dus het volgende:
Het stuk heeft een oppervlakte van 502.4cm2 / 14 = 35.89cm2.
De xRotatie die benodigd is voor de formule is 2*PI(360 graden)
Dan kun je dus de y rotatie uitrekenen aangezien je de overige variabelen in de formule hebt.
Maarja hoe doe ik dat? Ik weet namelijk niet hoe ik de data moet invoeren en dan te berekenen.
ps: heb al veel geresearched en weet in theorie 'ongeveer' hoe het integreren werkt.
Sjoerd Job

De bedoeling is om het interval [-1,1] in N gelijke stukken te verdelen... Dan kan je de hoeken vinden met
\(\arccos \theta\)
.
ti-wereld.nl

Als je een straal van 20 hebt, dan is het oppervlak:
\(4\pi r^2=4\pi 20^2=1600\pi\)

Elke segment heeft dan een oppervlakte van:
\(\frac{1600}{n}\pi\)

Oppervlak van een segment tussen hoek
\(\theta_1\)
en
\(\theta_2\)
:
\(2\pi r^2(\cos \theta_1 - \cos theta_2)=800\pi(\cos \theta_1 - \cos \theta_2)\)

Stel dan oppervlak van een segment gelijk aan het oppervlak die je wil hebben:
\(\frac{1600}{n}\pi=800\pi(\cos \theta_1 - \cos \theta_2)\)

\(\frac{2}{n}=\cos \theta_1 - \cos \theta_2\)

En dan begin je bij
\(\theta_1=0\)
en dan krijg je:
\(\frac{2}{n}=1-\cos\theta_2\)

\(\cos\theta_2=1-\frac{2}{n}\)

\(\theta_2=\cos^{-1}(1-\frac{2}{n})\)

\(\theta_3\)
is dan
\(\cos^{-1}(1-\frac{2}{n}-\frac{2}{n})=\cos^{-1}(1-\frac{4}{n})\)

etc.

Ik weet niet in hoeveel stukken je hem wil verdelen maar hier:

http://www.wolframalpha.com/input/?i=Table[N[180%2Fpi+ArcCos[1-i+2%2Fn]]%2C{i%2C0%2Cn}]
(link even kopiëren!)

kan je alle graden vinden. Vul n in met het aantal stukken waarin je de bol wil verdelen.
Yannick_sciencetalk

Ik heb eigenlijk een vraag aan jullie want ik heb dus de volgende oplossing op het andere forum gekregen:
Oorspronkelijk geplaatst door Dauntless
De hoogtes:
Code:
n: 2.857142857142857
n: 5.714285714285714
n: 8.571428571428573
n: 11.428571428571429
n: 14.285714285714285
n: 17.142857142857146
n: 20
n: 22.857142857142858
n: 25.71428571428571
n: 28.57142857142857
n: 31.42857142857143
n: 34.28571428571429
n: 37.14285714285714
n: 40
Gerekend vanaf het puntje van de bol.

Formule: 2r/14 = 40*14 = 2.857142857142857

Het verrassende is dus dat de oppervlakte enkel afhangt van de hoogte en niet van de locatie op de bol.

Aangezien je de hoogte en de straal hebt, kan je met wat eenvoudige goniometrie de hoeken berekenen:
cosinus a = r / h
a = cos^-1 (r / h)

Voor de onderkant van de bol neem je dan
a = -cos^-1 (/h-20)
Waarom is deze zo eenvoudig vergeleken met die van het wiskunde forum?

ads

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Clara BW - E-reader - 6 inch - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara BW - E-reader - 6 inch - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

Bekijk product

Yannick_sciencetalk

ti-wereld.nl schreef:Is het al gelukt met: http://bit.ly/9tmJg3 ?
Nee niet helemaal:p maar het is ongeveer gelukt nu. Ik en een vriend van me zijn er goed op gaan zitten en hebben het met die van het andere forum voor elkaar. Er bestaat wel nog enige twijfel over of de berekening wel 100% klopt.

**Ik begrijp het tabel gewoonweg niet, dit komt waarschijnlijk door mijn gebrek aan kennis wat betreft de tekens.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Overige”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!