Benm schreef: ↑ma 02 sep 2013, 15:10
Voor zover ik weet verbrand een ruisende vlam gewoon meer gas (en zuurstof) dan de geruisloze. De extra energie komt dus gewoon door het verbranden van meer gas per seconde.
nee, bij eenzelfde gastoevoer kun je met de luchttoevoerregeling beide vlammen creëren. Verschil is dat je door mét luchttoevoer te werken gas en lucht vooraf mengt, waardoor een groter deel van het gas in een kleiner deel van de vlam verbrandt, vandaar die vlamkegel binnenin met een beduidend hogere temperatuur. Een stille vlam (dus gemaakt met nét voldoende bijgemengde lucht om roetvorming (en dus die gele schijn) uit de vlam te halen is nergens heter dan ca 900°C.
Met Gronings aardgas en optimaal luchtvoormenging (ruisende vlam) kom je zo (vlak onder de top van dat felle blauwe kegeltje) aan 1200-1300°C ,en dicht bij dat soort temperatuur in heel de wand van dat (holle) kegeltje.
(Ik doe die meting een paar keer per jaar als onderdeel van een lesprogramma in vmbo-2)
Dat valt alleen nog te verbeteren door minder "ballast" mee te nemen die schoorsteen in: door hoogcalorisch gas te nemen (in sommige regio's van België komt dat zo uit de gaskraan, minder nutteloos CO
2 in het gas dat niks doet maar wél mee opgewarmd moet worden), en in plaats van lucht zuivere zuurstof toe te voegen: (minder nutteloos N
2 in de lucht dat niks doet maar wél mee opgewarmd moet worden). Ik meen me te herinneren dat je zo (met nagenoeg zuiver methaan en zuivere zuurstof) 1700-1800°C kunt halen. Alleen, de standaard-teclubrander is niet gebouwd om zuivere zuurstof op aan te sluiten, heeft simpelweg de aansluitingen niet.