Hallo iedereen
Ik heb morgen examen wiskunde en een deel ervan draait rond combinatoriek. We krijgen enkel oefeningen, dus over theorie hoef ik me niet echt zorgen te maken. Ik heb echter een probleem met het begrip 'volgorde' . Om te bepalen of we met een variatie, een permutatie of een combinatie zitten moeten we weten of de 'volgorde' belangrijk is. Tot hiertoe kan ik perfect volgen. Echter, de vraagstukken die wij in de klas maakten hadden soms dat de volgorde wel belangrijk was, als ze totaal niet belangrijk leek. (bvb: Een rechthoekig stuk karton wordt verdeeld in vier gelijke rechthoekjes. Je hebt vier verschillende kleuren. Hoeveel mogelijke composities zijn er als je telkens alle kleuren gebruikt). In dit geval zou ik zeggen dat de volgorde niet belangrijk is omdat het toch niet uitmaakt of je nu eerst de ene kleur gebruikt, en dan pas de andere. Kan er iemand mij een korte uitleg geven?
Dank
Niels
Puzzels