Puzzel Puzzels
Bruijn
Artikelen: 0

Dauwpunt van (vries)lucht onder 0

Hierbij een vraag over het dauwpunt van lucht, dit is een praktijkvraagstuk over de theorie (géén schoolvraag).

Lucht heeft een  bepaalde maximale waterdampspanning, Ps en is afhankelijk van de temperatuur. Beneden 0°C loopt de curve voor ijs lager dan de curve voor (onderkoeld) water.

Stel we hebben lucht van 10°C en 10% RV. Ps voor is dan 1228,4 Pa en Pd is 122,84 Pa. Echter het dauw- of ijspunt ligt lager dan 0°C. In alle theorie wordt gemeld dat “de verzadigde dampspanning boven ijs lager is dan boven water, omdat er uit ijs minder moeilijker water verdampt”.

Het dauwpunt is de temperatuur waarbij de Pd in feite de verzadigingsdruk gaat worden. Gebruik ik dan de formules voor de Ps > 0°C of Ps < 0°C? Er zit ca. 2K verschil in. (ijspunt bij -18,138 °C en dauwpunt bij -20,163°C).

Hieruit volgt een volgende vraag: Waarom wordt er eerder ijs gevormd dan water? Ijs geeft minder waterdamp af dan water.. dan zou de lucht rondom het ijsoppervlak toch minder snel verzadigd zijn en dus een lagere relatieve vochtigheid hebben?
En hoe zit het bij omgevingstemperaturen die in eerste instantie al lager zijn dan het vriespunt? Gebruiken we hier de hoge of de lage Psat (Water- VS Ijscurve) voor berekening van het dauwpunt of ijspunt?

Ijspunt = (265,5/(21,87/((LN(Psat > 0))-(LN(610,7)))-1))
Dauwpunt =(237,3/(17,27/((LN(Psat > 0))-(LN(610,7)))-1))

Hopelijk kan iemand enig inzicht en/of rekenvoorbeelden verschaffen, bedankt.

Bijlagen
Dauwpunt
Dauwpunt 1469 keer bekeken

ads

Steun Sciencetalk Kobo Clara BW - E-reader - 6 inch - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara BW - E-reader - 6 inch - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Bekijk product

Pinokkio
Pluimdrager

Re: Dauwpunt van (vries)lucht onder 0

Dampspanning van ijs is lager dan van onderkoeld water omdat de watermolekulen in een ijskristal sterker aan elkaar gebonden zijn dan in vloeibaar water.

Het is nogal simpel, en ik begrijp wellicht niet wat precies je probleem is:

Om het dauwpunt te berekenen werk je met de verzadigde dampspanning van (onderkoeld) water.

Om het vriespunt oftewel rijppunt te bepalen reken je met de verzadigde dampspanning van ijs.

Vriespunt/rijppunt temperatuur is altijd iets hoger dan dauwpunt.

Let wel: als je een formule voor de dampspanning van water gebruikt moet je zeker weten voor welk temperatuurgebied die geldig is, dus of die in dit geval ook geldig is voor onderkoeld water.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Bruijn

Bedankt voor de info. Misschien nog iets meer concreet:

Stel een bepaald volume lucht van -20°C / 50% RV.
Dauwpunt = -27,5 °C
Rijppunt = -25,0 °C
Deze lucht heeft een bepaalde dampdruk, in dit geval 62,6 Pa.

Als er nu een denkbeeldig oppervlak van bijvoorbeeld -30°C in aangebracht wordt, dan ontstaat er ijs. Wat is het mechanisme hier achter dat er eerder ijs gevormd wordt dan onderkoeld water?

De verzadigde dampdruk boven ijs mag dan lager zijn, maar dit ijs was in eerste instantie nog niet aanwezig.

Of werkt het als volgt:
De Psat van ijs is lager dan die van water. Dus is de heersende waterdampspanning van 62,6 Pa eerder verzadigd boven een ijsoppervlak, en zal er daarom eerder ijs ontstaan?
Pinokkio
Pluimdrager

Als er nu een denkbeeldig oppervlak van bijvoorbeeld -30°C in aangebracht wordt, dan ontstaat er ijs. Wat is het mechanisme hier achter dat er eerder ijs gevormd wordt dan onderkoeld water?
Als iets afgekoeld wordt tot onder z'n smeltpunt/stolpunt dan kristalliseert/stolt het. Dat is de normale gang van zaken.
Het ontstaan van onderkoeld water is niet de normale gang van zaken en vereist speciale omstandigheden, zoals bijvoorbeeld de volledige afwezigheid van verontreinigingen die als kristallisatiekernen kunnen werken.

Je kunt thuis eens proberen om onderkoeld water te maken uit de keukenlucht door een koud voorwerp uit het vriesvak van de koelkast te halen, vrijmaken van eventueel ijs, en zien of er ijs danwel water op ontstaat.
jadatis

water
water 1474 keer bekeken
Bruijn schreef: Bedankt voor de info. Misschien nog iets meer concreet:

Stel een bepaald volume lucht van -20°C / 50% RV.
Dauwpunt = -27,5 °C
Rijppunt = -25,0 °C
Deze lucht heeft een bepaalde dampdruk, in dit geval 62,6 Pa.

De verzadigde dampdruk boven ijs mag dan lager zijn, maar dit ijs was in eerste instantie nog niet aanwezig.

Of werkt het als volgt:
De Psat van ijs is lager dan die van water. Dus is de heersende waterdampspanning van 62,6 Pa eerder verzadigd boven een ijsoppervlak, en zal er daarom eerder ijs ontstaan?
Ik heb eens een speadsheet op internet gevonden waarin de partiële druk van het gas water bij temperatuur.
Daarin vind ik die 62,6 Pa niet bij -20 en -30 graden , of is dit dan toch iets anders dan wat hier bedoelt wordt.
Heb een plaatje gemaakt on te laten zien wat ik bedoel.
Zelf heb ik in het spreadsheet de graden Fahrenheit omgerekent en PSI toegevoegd en bovenste regels als titelblokkering vastgezet.
Wil je het spreadsheet , geef dan per PB je E-mail, dan stuur ik het toe.
Hier bijvoegen weet ik niet of dat mag , want onderaan iets met copyright .
Kunt me ook een mail sturen naar mijn hotmail.com adres met gebruikersnaam jadatis.

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 4 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 4 TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 25 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Blue - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Blue - 11e generatie

Bekijk product

Jan van de Velde

jadatis schreef:  
Kunt me ook een mail sturen naar mijn hotmail.com adres met gebruikersnaam jadatis.

Behalve jijzelf (en moderatoren) kan niemand je mailadres in je profiel zien.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Thermodynamica en Stromingsleer”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!