Puzzel Puzzels
Anonymous
Artikelen: 0

De Holy Grail

Beste mensen,

Ik zag van de week een documantaire op Discovery over de Holy Grail. Nou heb ik een beetje zitten zoeken op internet over dit onderwerp en er is veel over te vinden.

Ik weet alleen niet of ik het verhaal moet geloven. Ik vraag me af of het niet gewoon een mythe is.

Wie o wie heeft hier nog een aardige theorie over.

BVD Dirk

ads

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP 280M - Draadloze Muis - Extra stil - Ergonomisch - Zwart

HP 280M - Draadloze Muis - Extra stil - Ergonomisch - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

Bekijk product

Gebruikersavatar
Hallo1979
Artikelen: 0
Berichten: 1.171
Lid geworden op: wo 30 jul 2003, 14:45

Re: De Holy Grail

Ik vind dit een duidelijk voorbeeld van de verheerlijking en mythologiesering van objecten. Dit was gebruikelijk in de katholieke kerk ten tijde van de middeleeuwen. Hetzelfde laken en pak als de heilige botten van apostelen die in kerken liggen rondom de wereld. Zo heeft johannes twee schedels twintig vingers enzovoorts liggen in obscure kerkjes.

Kortom onzin. Objecten zijn dood of levenloos en hebben geen krachten! De heilige graal kan dus niet al je cellen aanpassen waardoor je de eeuwige jeugd hebt!!

Het enige object van enige waarde vind ik de onlangs gevonden grafkista waar op stond: Josef broer van Jezus.
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Anonymous
Artikelen: 0

Re: De Holy Grail

Waarschijnlijk staat ie naast de fontein der jeugd?!?!
Anonymous
Artikelen: 0

Re: De Holy Grail

Ik heb weer wat zitten zoeken en het blijkt dat het niet zeker is dat het om een schaal of beker gaat. In documenten van die tijd stond het woord sangreal. Echter in die tijd werd er bij tijd en wijle nog wel eens een spatie vergeten. Er had misschien wel moeten staan sang real wat zoiets betekend als bloed lijn.

Dit zou dan betekenen dat er nageslacht is van jezus.

Wat denken jullie van deze gedachte. Als dit zou kloppen dan zou het verhaal van de heilige graal een grote myhte zijn, die gebaseerd is op een verkeerde vertaling.
Gebruikersavatar
Hallo1979
Artikelen: 0
Berichten: 1.171
Lid geworden op: wo 30 jul 2003, 14:45

Re: De Holy Grail

Dat zou bizar zijn kinderen van Jezus of mensen vandaag die afstammen van Jezus!!! Het bizarre is dat dat waarschijnlijk een jood is en dus Jezus niet gelooft of erkent!!! Oftewel iemand die zijn overoverovergrootvader niet erkent!

OVer verwarringen gesproken. Ik las een hele tijd geleden in de Trouw in een stuk over de Koran dat het arabisch in het boek wel eens ' vervuild' zou kunnen zijn met het Aramees.

Hierdoor zou het martelaarschap (bijvoorbeeld de zeer actuele zelfmoordplegers) niet beloond worden met maagden, maar met druiven!!!!
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)
Gebruikersavatar
Wouter_Masselink
Artikelen: 0
Berichten: 8.560
Lid geworden op: ma 13 okt 2003, 09:54

Re: De Holy Grail

hallo1979 schreef:Ik vind dit een duidelijk voorbeeld van de verheerlijking en mythologiesering van objecten. Dit was gebruikelijk in de katholieke kerk ten tijde van de middeleeuwen. Hetzelfde laken en pak als de heilige botten van apostelen die in kerken liggen rondom de wereld. Zo heeft johannes twee schedels twintig vingers enzovoorts liggen in obscure kerkjes.

Kortom onzin. Objecten zijn dood of levenloos en hebben geen krachten! De heilige graal kan dus niet al je cellen aanpassen waardoor je de eeuwige jeugd hebt!!

Het enige object van enige waarde vind ik de onlangs gevonden grafkista waar op stond: Josef broer van Jezus.
niet alle appostelen liggen in obscure kerkjes begraven. neem nu Petrus, deze ligt immers in de St. pieter. Dit is niet echt een obscuur kerkje, maar ik snap wat je bedoeld. Het is allemaal zeer onwaarschijnlijk. er zijn verder namelijk geen bewijzen voor. Maar dat is toch het hele idee achter "geloven" (denken dat iets is zonder dat daar onomstotelijk bewijs voor is geleverd). ik moet toegeven dat het alles behalve wetenschappelijk verantwoord is, maar ja je kan niet alles hebben
"Meep meep meep." Beaker
Gebruikersavatar
DVR
Artikelen: 0
Berichten: 581
Lid geworden op: do 14 aug 2003, 00:40

Re: De Holy Grail

Dirk schreef:Beste mensen,

Ik zag van de week een documantaire op Discovery over de Holy Grail. Nou heb ik een beetje zitten zoeken op internet over dit onderwerp en er is veel over te vinden.

Ik weet alleen niet of ik het verhaal moet geloven. Ik vraag me af of het niet gewoon een mythe is.

Wie o wie heeft hier nog een aardige theorie over.

BVD Dirk
Er is zelfs een historisch epos over gemaakt..

'Monty Python - The Holy Grail'

Een waar meesterwerkje :shock:
De kortste weg tussen twee punten is nooit een rechte lijn...
Gebruikersavatar
Syd
Artikelen: 0
Berichten: 1.107
Lid geworden op: ma 08 dec 2003, 12:40

Re: De Holy Grail

DvR schreef:Er is zelfs een historisch epos over gemaakt..

'Monty Python - The Holy Grail'

Een waar meesterwerkje   :shock:
:?: , die is echt leuk, jammer dat ze de graal toch niet vinden op het laatst.

Ni, NI!!
Gebruikersavatar
Hallo1979
Artikelen: 0
Berichten: 1.171
Lid geworden op: wo 30 jul 2003, 14:45

Re: De Holy Grail

Het enige object van enige waarde vind ik de onlangs gevonden grafkista waar op stond: Josef broer van Jezus.


Overigens is die grafkist ook nep bevonden las ik laatst.
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)
Anonymous
Artikelen: 0

Re: De Holy Grail

De heilige graal wordt oorspronkelijk geschreven als Sangreal. Wat op te splitsen is in Sang Real: koninklijk bloed. Dit betekent dus inderdaad dat Jezus kinderen had en dus ook getrouwd was. En wel met: Maria Magdalena! Nee zij was inderdaad geen ****, maar een vrouw van koninklijk bloed. De kerk heeft de wereld laten geloven dat jezus goddelijk was, maar hij was ook een gewoon mens van vlees en bloed. Er is in de vierde eeuw zelfs gestemd (door koning Constatijn) over de vraag of Jezus goddelijk genoemd moest worden. Dit is met een kleine meerderheid van stemmen doorgevoerd. Een vrouw hebben zou aan tonen dat jezus een gewoon man was, dit kon dus absoluut niet. Ook de bijbel is in die tijd aangepast: alle evangelieen die aantonen dat jezus een man van vlees en blioed was zijn er uit gehaald, de resterenden zijn lichtelijk overdreven. En zie daar: de schepping van de bijbel. Want deze is ook gewoon door mensen gecreeerd en niet uit de hemel komen vallen... Volgens de overlevering staat de heilige graal voor het vrouwelijk en heilige: maria magdalena. Maar de kerk is ook een mannenwereld en zij hebben dit idee doen verdwijnen. Niet de vrouw was nu schepper van alles, maar de man. Vandaar ook het verhaal dat eva uit de rib van adam is geboren en dat zij van de appel der kennis heeft gegeten: een zondebok is voor eeuwig geschapen!
Anonymous
Artikelen: 0

Re: De Holy Grail

lees maar eens 'De Da Vinci code' van Dan Brown. Zeer interessant boek waar deze theorie uitgebreid in is te vinden. T is trouwens ook een zeer spannend boek, aan te raden!!
Draco
Artikelen: 0
Berichten: 67
Lid geworden op: di 17 feb 2004, 21:27

Re: De Holy Grail

Woah, coole dingen zeg. Dat boek is mijn vader toevallig aan het lezen en hij heeft het ook aangeraden aan mijn broer (die een groter lezer is dan ik). Moet dus wel de moeite zijn.

Zijn hier opdit forum nog van die topics waar bepaalde godsdiensten of geloven worden... Hoe zeg je dat... Teniet worden gedaan (nuja, niet echt teniet doen, maar zo zeggen dat er theorethische fouten inzitten enzo...). Of gewoon die handelen over geloofsovertuigingen. Is allemaal heel plezant, en nu weet 'k tenminste wat ik kan zeggen als er eens een Getuige van Jehova aan de deur staat :shock:

Greetz

Draco
Gebruikersavatar
Knownothing
Artikelen: 0
Berichten: 742
Lid geworden op: wo 05 mei 2004, 16:09

Re: De Holy Grail

Het is natuurlijk wel een roman. Een goeie roman naar het schijnt (ik heb hem zelf nog niet gelezen), maar nog altijd fictie. Geen geschiedenisboek ofzo.

In de klassieke Graallegenden heeft het bloed van Christus niets met kinderen te maken. Het gaat ofwel om de wijn die hij met de apostelen dronk bij het laatste avondmaal ("Neemt en drinkt hiervan, want dit is mijn bloed...") ofwel om het bloed dat uit zijn zijde liep toen een Romeinse soldaat er zijn lans instak. Dit werd dan opgevangen door Joseph van Arimathea in een schaal.

Maar het idee van een Jezus die met M. M. kinderen heeft is boeiend en spreekt tot de verbeelding. De schrijver van de Da Vinci Code is natuurlijk niet de eerste die op dat idee gekomen is hoor :shock:

Over 'sangreal': Ik weet niet hoe ze hiermee aan 'bloedlijn' gekomen zijn. Het doet mij meer denken oud frans voor koninklijk bloed. réal = royal. Zoals in 'Montreal' (wat koninklijke berg betekent). Misschien moet je hier wat meer uitleg over geven?
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)
Boaz
Artikelen: 0
Berichten: 717
Lid geworden op: za 28 feb 2004, 16:44

Re: De Holy Grail

Wat feitelijker op dit punt is 'Het heilige bloed en de heilige graal' van uitgeverij Tirion. Wel ff alle zeilen bijzetten mocht je het gaan lezen, het is een zeer uitgebreid onderzoek. Bar interessant met een zeer ontluisterend eind. Absoluut de moeite waard. Leest niet zo lekker als een romannetje, maar goed....

ads

Steun Sciencetalk Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Geschikt voor iPhone 13 / iPhone 13 Pro Screenprotector Tempered Glass - 2 stuks Beschermglas

Geschikt voor iPhone 13 / iPhone 13 Pro Screenprotector Tempered Glass - 2 stuks Beschermglas

Bekijk product

Anonymous
Artikelen: 0

Re: De Holy Grail

Zoals inderdaad al aangehaald is, is dit boek een roman, dus het hele verhaal rond Jezus en Maria Magdalena en eventuele kinderen is pure fictie. Goede fictie weliswaar, heel goed gedocumenteerd met historische feiten, maar het blijft fictie !

Net zoals in een ander Dan Brown boek 'Angels en Demons' (het Bernini mysterie) : Alle plaatsen en feiten uit het boek bestaan echt, maar het hele 'Path of Illumination' is natuurlijk fictie.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!