Ik las in het topic "stelling van pythagoras" (wat daar trouwens niet over gaat) dat het "niet iets was wat je je zomaar kan voorstellen.
Nou had ik het volgende bedacht om het misschien wat duidelijker te maken, het kan ook helemaal fout zijn, ik zit namelijk op middelbare school-niveau, maar ik vertel het toch maar even.
Als je een twee-dimensionaal figuur hebt (een lijn) dan kun je alle punten op deze lijn (eigenlijk de lijn zelf) weergeven in een tabel. Daarin kun je bijvoorbeeld de x-coördinaat (van een willekeurig stelsel) uitzetten tegen de y-coördinaat. Je krijgt dan ook een twee-dimensionale tabel, dus (als we het even voorstellen) een tabel met twee rijen en oneindig aantal kollommen.
Dan komt het drie-dimensionale figuur. Als je hier een tabel van maakt, kom je op een tabel uit waarin in de kolommen de x-coördinaten zijn uitgezet en in de rijen de y-coördinaten. Daartussen zie je dan de z-coördinaten. Je krijgt dan een soort vierkante tabel, die aan beide zijden oneindig lang door (kan) lopen/loopt.
En dan nu de vierde dimensie, je zal denken, je kan het je niet voorstellen, maar de vierde dimensie is de tijd-dimensie. Als je nou als uitgangs-positie een drie-dimensionale tabel neemt en daar een vierde-dimensie-tabel van probeert te maken. Mijn gedachte is dan dat je gewoon boven die derde-dimensie-tabel een waarde van t neerzet. Dan maak je weer een tabel met een andere t-coördinaat.
Als je dan bijvoorbeeld een grafiek maakt van die tabel, moet je gewoon meerdere grafieken tekenen, zodat elke grafiek de positie van het lichaam op één tijdscoördinaat weergeeft.
Als je dat dan op de echte wereld wilt toepassen kom je op een soort tekenfilm-achtig principe. Bij een tekenfilm heb je steeds een tekening, die wordt dan vervangen door een ander, waardoor je het idee krijgt dat het beeld beweegt. Alleen dan drie-dimensionaal, waardoor je door de opeenvolgende beelden de vierde dimensie krijgt, oftewel de tijd, waarin alles beweegt.
Ik hoop dat ik een beetje duidelijk gemaakt heb hoe ik het zie, en ik hoop op enkele reacties :shock:
Puzzels