Hallo iedereen,
Ik loop momenteel stage binnen Oce Technologies (R&D) te Venlo.
Hierin ben ik veel syntheses uit aan het voeren. Momenteel ben ik onderzoek aan het doen naar bepaalde Ester's. De reactie's gaan altijd met behulp van de Dean-Stark opstelling. Hierbij gebuik ik altijd een sleepmiddel om het water wat ontstaat tijdens deze reactie's uit de reactie te krijgen en in de Dean-Stark. Daarvoor gebruik ik altijd O-Xylene in isomeren mix.
Mijn vraag is nu, hoe dat het nu precies werkt? De reactie's worden meestal rond de 200 graden celsius uitgevoerd. O-Xylene heeft een kookpunt van net over de 140 graden als ik me niet vergis.
Het zal wel wat te maken hebben met de kookpunten van water en xylene, maar ik begrijp niet precies hoe het werkt.
Google biedt eigenlijk geen uitkomst. Misschien zou de Engelse term van sleepmiddel makkelijker zijn voor Google, maar deze heb ik eigenlijk ook niet weten te achterhalen.
Bedankt alvast!
Puzzels